Page 9 - SNT_1
P. 9

Parkeringsplatsen mittemot Harlösa kyrka med utsikt över Vombsänkan i bakgrunden. Bilden är
                      tagen vid sommarträffen 2008. Vi hade kört i Köpenhamn under dagen och detta var sista pro-
                      grampunkten innan kvällens samvaro.




                   från 1820-talet fram till 1888. Platsen var en ofruktbar grus- och sandhöjd och ortnamnet betyder
                   röjningen på det sandiga området. Höjden, som var mera lönsam för byn att hyra ut till militären
                   än att odla själv, finns inte kvar längre, sanden fick till sist sitt rätta värde. Grustäkten startade på
                   1950-talet och har idag lämnat en populär badsjö som ett bestående spår i landskapet.

                   Vägen, inte längre asfaltbelagd utan en grusväg, slingrar sig ut mellan de kvarvarande husen i
                   Tvedöra by och på en stenbro över en bäck. Den slingrande vägen, bron och några stora träd med
                   en gård i bakgrunden och bokskogen till vänster är ett av de vackraste partierna på turen. Här, mitt
                   bland all sanden, har istiden med sedvanliga jättekrafter placerat ett parti lera. Leran  utnyttjades
                   av Silvåkra gård och ett litet tegelbruk existerade på platsen från de första decennierna av 1800-
                   talet och fram till strax efter 1900. Endast spår av lertäkterna vittnar om verksamheten – och
                   tegelstenen i gårdarna runt omkring förstås.

                   Vägen blir åter rak fram till Silvåkra by sydöst om Krankesjön, en fågelsjö där Nils Holgersson
                   gjorde en av sina tidiga bekantskaper med Smirre räv. Men vi väntar lite grand med Silvåkra. På
                   vägen mot byn korsas vägen av en nedlagd järnvägslinje. Linjen förband en gång Malmö med den
                   lokala järnvägsmetropolen Harlösa och gick sedan vidare mot Simrishamnshållet. På vägen mot
                   Harlösa passerades bland annat Staffanstorp och Dalby. En annan järnvägslinje utgick från Lund,
                   passerade vår utgångspunkt Södra Sandby och tågen löpte sedan, med den svindlande hastigheten
                   av 30-40 kilometer i timmen på Kävlingeåns södra sida mot Revinge med ytterligare ett uppehåll i
                   militärförläggningen Revingehed innan de korsade ån och anlöpte Harlösa. På Kävlingeåns norra
                   sida kom Landskrona-Kävlinge-Sjöbo järnväg och därmed har vi tre järnvägar till Harlösa från
                   väster och sydväst. Strax efter Harlösa grenade sig järnvägen i två linjer, båda ledde efterhand till
                   Tomelilla och därifrån kunde man ta sig till både Simrishamn och Ystad och även norrut mot
                   Kristianstad. Innan järnvägarna letade sig hit hade Harlösa varit en liten by som legat högt upp på
                   höjderna med milsvid utsikt över Vombsänkan och vidare mot söder och sydväst. Men
                   järnvägarnas dragningskraft och kontakten med omvärlden gick inte att stå emot. Byn halkade
                   nerför backen och endast kyrkan, prästgården och några andra gårdar blev kvar på höjden. Idag är
                   naturligtvis järnvägarna nedlagda sedan länge och Harlösas särpräglade stationshus i jugendstil är
                   bibliotek. Harlösa förresten, vad är det för ett namn? Den äldsta uppteckningen är Harthløse från
                   slutet av 1100-talet. Delen -lösa är ett ord för äng och hard betyder styv jordmån, byn med den
                   fasta ängsmarken alltså!

                                                           9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14