Page 26 - SNT_8
P. 26

na i Sverige där rälsen inte ligger
                                                                               direkt på bron utan syllarna ligger i
                                                                               lådor med ballast vilka tar upp vib-
                                                                               rationerna. Men över bron får vi
                                                                               inte köra, sista biten från Revinge-
                                                                               hed till Harlösa gamla stationsom-
                                                                               råde är cykelväg!

                                                                               I Harlösa är mycket förändrat, hela
                                                                               spårområdet är omvandlat till villa-
                                                                               område men i byn vittnar en hel
        Mellan Södra Sandby och Revinge by har vägen tagit järnvägens plats.   del av byggnaderna om att detta
        Järnvägen fortsatte sedan till militärens förläggningsplats Revingehed   inte varit en vanlig by utan något
        innan den korsade Kävlingeån och slutade i Harlösa.                    av ett lokalt centrum för handel
                                                                               och hantverk. Här finns flera gamla
                                                                               butikslokaler och verkstäder och
                                                                               ovanligt många flerfamiljshus för
                                                                               att vara i en by.

                                                                               Den ståtliga stationshuset och
                                                                               hotellet i två våningar vittnar om
                                                                               järnvägens betydelse för byn.
                                                                               Hotellet är till och med tillbyggt nå-
                                                                               gon gång, troligen under 1950-
                                                                               talet när järnvägsepoken egent-
                                                                               ligen var slut. Hur kan det komma
                                                                               sig? Jo visserligen var Harlösa och
                                                                               Revingehed kvar som stationer för
                                                                               militärtrafiken ganska länge, tågen
                                                                               kom då från Dalbyhållet och ur-
                                                                               sprungligen från Malmö. Men även
                                                                               efter att detta upphörde var Harlö-
                                                                               sa kvar på järnvägskartan. Man
                                                                               hade utbildning i ban-el och luft-
        Snett emot stationen i Harlösa ligger det gamla Järnvägshotellet. Ett   ledningsbygge här och det var till
        hotell fanns även i Södra Sandby tolv kilometer bort!                  och med så att bangården elektrifi-
                                                                               erades efter att den egentliga trafi-
                                                                               ken hade upphört! Eleverna behöv-
        från sydöstra delen av Lund och     från början mera påkostat än de    de någonstans att bo och därför
        ända till Södra Sandby, en sträcka   andra landsortsstationerna  med   fanns det möjlighet att bygga ut
        på drygt en mil, är idag cykelspår   träveranda och allehanda jugend-  hotellet.
        och alltså inte tillgänglig på Nim-  utsmyckningar också i trä. Sedan
        bus.  Men därefter och fram förbi   länge är allt sådant avskalat och   På återvägen tar vi småvägar över
        Revinge by har rälsen fått ge plats   det är idag svårt att identifiera den   Revingefältet och stöter då och då
        för en landsväg med två långa rak-  tvåvånings tegelbyggnaden som en   på resterna av järnvägen mot Dal-
        sträckor och en kurva. Den ena av   före detta station.                by. Bland annat den ungefär 1,5
        dessa rakor, Revinge-rakan kallad,                                     kilometer långa sträcka där järnvä-
        användes på 1950-talet för hastig-  En för sin tid modern fackverksbro   gen gick på en uppemot fem meter
        hetsrekord med en Maserati. Joa-    förde spåret över Kävlingeån. Det   hög banvall strax öster om Hälle-
        kim Bonnier var förare.             skall vara en av de tidigaste broar-  stad.

        På Nimbus med sidovagn är Rev-
        inge-rakan tråkig att köra. Väg-
        sträckan är extra bred, säkert av-
        sedd som militärt flygfält under det
        kalla krigets dagar. I det platta
        landskapet i denna del av Vomb-
        sänkan känns det som man inte
        kommer någon vart, även i hög
        Nimbusfart. Vid slutändan av rakan
        passerar vi Revinge bys sta-
        tionshus. Det är av samma typ
        som det i Hardeberga och när vi
        kommit in på regementsområdet
        ligger det tidigare Revingeheds
        stationshus till vänster. Huset var   Den höga banvallen med Hällestads kyrka i bakgrunden.
                                                           26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31