Page 26 - SNT_8
P. 26
na i Sverige där rälsen inte ligger
direkt på bron utan syllarna ligger i
lådor med ballast vilka tar upp vib-
rationerna. Men över bron får vi
inte köra, sista biten från Revinge-
hed till Harlösa gamla stationsom-
råde är cykelväg!
I Harlösa är mycket förändrat, hela
spårområdet är omvandlat till villa-
område men i byn vittnar en hel
Mellan Södra Sandby och Revinge by har vägen tagit järnvägens plats. del av byggnaderna om att detta
Järnvägen fortsatte sedan till militärens förläggningsplats Revingehed inte varit en vanlig by utan något
innan den korsade Kävlingeån och slutade i Harlösa. av ett lokalt centrum för handel
och hantverk. Här finns flera gamla
butikslokaler och verkstäder och
ovanligt många flerfamiljshus för
att vara i en by.
Den ståtliga stationshuset och
hotellet i två våningar vittnar om
järnvägens betydelse för byn.
Hotellet är till och med tillbyggt nå-
gon gång, troligen under 1950-
talet när järnvägsepoken egent-
ligen var slut. Hur kan det komma
sig? Jo visserligen var Harlösa och
Revingehed kvar som stationer för
militärtrafiken ganska länge, tågen
kom då från Dalbyhållet och ur-
sprungligen från Malmö. Men även
efter att detta upphörde var Harlö-
sa kvar på järnvägskartan. Man
hade utbildning i ban-el och luft-
Snett emot stationen i Harlösa ligger det gamla Järnvägshotellet. Ett ledningsbygge här och det var till
hotell fanns även i Södra Sandby tolv kilometer bort! och med så att bangården elektrifi-
erades efter att den egentliga trafi-
ken hade upphört! Eleverna behöv-
från sydöstra delen av Lund och från början mera påkostat än de de någonstans att bo och därför
ända till Södra Sandby, en sträcka andra landsortsstationerna med fanns det möjlighet att bygga ut
på drygt en mil, är idag cykelspår träveranda och allehanda jugend- hotellet.
och alltså inte tillgänglig på Nim- utsmyckningar också i trä. Sedan
bus. Men därefter och fram förbi länge är allt sådant avskalat och På återvägen tar vi småvägar över
Revinge by har rälsen fått ge plats det är idag svårt att identifiera den Revingefältet och stöter då och då
för en landsväg med två långa rak- tvåvånings tegelbyggnaden som en på resterna av järnvägen mot Dal-
sträckor och en kurva. Den ena av före detta station. by. Bland annat den ungefär 1,5
dessa rakor, Revinge-rakan kallad, kilometer långa sträcka där järnvä-
användes på 1950-talet för hastig- En för sin tid modern fackverksbro gen gick på en uppemot fem meter
hetsrekord med en Maserati. Joa- förde spåret över Kävlingeån. Det hög banvall strax öster om Hälle-
kim Bonnier var förare. skall vara en av de tidigaste broar- stad.
På Nimbus med sidovagn är Rev-
inge-rakan tråkig att köra. Väg-
sträckan är extra bred, säkert av-
sedd som militärt flygfält under det
kalla krigets dagar. I det platta
landskapet i denna del av Vomb-
sänkan känns det som man inte
kommer någon vart, även i hög
Nimbusfart. Vid slutändan av rakan
passerar vi Revinge bys sta-
tionshus. Det är av samma typ
som det i Hardeberga och när vi
kommit in på regementsområdet
ligger det tidigare Revingeheds
stationshus till vänster. Huset var Den höga banvallen med Hällestads kyrka i bakgrunden.
26