Page 24 - SNT_8
P. 24
Längs LReJ, Lund – Refvinge Järnväg
Järnvägarnas historia börjar med
gruvbanor redan under medeltiden,
enkla vagnar på träspår dragna av
människor eller hästar. Sådana
banor är bland annat kända från
Tyskland och Storbritannien. I Sve-
rige är en hästdragen gruvbana
känd från kolbrytningen vid Höga-
näs cirka 1800. Banan finns till och
med på karta! Liknande banor
byggdes även i Bergslagen.
De första ”riktiga” järnvägarna i
Sverige, alltså en järnväg med
lokomotiv och avsedd för allmän
trafik, stod färdiga 1856 med bland
annat järnvägen Örebro-Nora och
Södra Stambanans första etapp,
Malmö-Lund.
Redan 1829 hade det för första
gången väckts förslag i riksdagen
om att bygga järnväg i Sverige,
men staten var så engagerad i
bygget av Göta Kanal att förslaget
avslogs. Greve A.E von Rosen med Harlösa enligt den så kallade Häradskartan från omkring 1915. Spåret
ett brittiskt konsortium som finan- mot Lund är det som går nästan rakt västerut och korsar ån till vänster.
siärer sökte och fick ensamrätt att Spåret mot söder går mot Dalby, för att sluta i Malmö. Byn Harlösa låg
anlägga ett järnvägsnät i Sverige från början med vid utsikt uppe omkring kyrkan. Järnvägens dragnings-
år 1845, men man fick ekonomiska kraft blev emellertid för stor och centrum gled nedför backen där ett sta-
problem och planerna rann ut i tionssamhälle med handel och hantverkare växte fram.
sanden. Vid det här laget fanns
utbyggda järnvägar i många andra
länder och vid riksdagen 1852-53 Skåne blev det järnvägstätaste land utsträckt med järnvägens
fattades beslut att staten skulle stå landskapet i Sverige. Den bana vi hjälp stimulerade näringslivet och
för att ett stamnät av järnvägar här skall titta lite på invigdes först ökade givetvis rörligheten. Utveck-
skulle byggas i Sverige, medan 1905, i slutet av järnvägsbygg- lingsoptimismen var stor. I Lund
tvärbanor och bibanor skulle få nadsepoken. Det hade snabbt blivit tyckte man att staden hamnade på
byggas på enskilt initiativ. Redan viktigt för städer och tätorter att efterkälken. Visserligen låg staden
1856 invigdes så de första stamba- ha en järnvägsförbindelse. Ett om- vid Södra stambanan men det
nedelarna, förutom Malmö-Lund
även ett parti av Västra Stamba-
nan, delen mellan Göteborg och
Jonsered. Under de följande årtion-
dena byggdes järnvägar över näs-
tan hela landet.
Järnvägsbyggandet var en trans-
portrevolution med mycket stor
betydelse för landet på flera plan.
Bland annat gick den hand i hand
med industrialismens utveckling,
den förändrade landskapet genom
att nya samhällen uppstod och
möjliggjorde snabba kontakter på
ett helt annat sätt än tidigare. Post
och telegrafväsen samordnades
med järnvägen och utvecklades
med denna. Tidsbegreppet sam-
ordnades när vi fick en normaltid
för hela landet, det hade inte
funnits tidigare , men tidtabellerna Harlösa stationshus idag. Spåren gick på andra sidan byggnaden.
gjorde detta till en nödvändighet.
24