Page 25 - SNT_8
P. 25

Vallen bortom elstolpen är den gamla banvallen till Hardeberga stenbrott. Bilden är tagen ungefär från huvudlin-
          jen strax öster om Hardeberga station.

          behövdes tvärbanor för att utveck-  uppe på backen ovanför bebyggel-  I järnvägens andra ända, Lund, var
          la omlandskontakterna. En kontakt   sen. Men omkring 1900 var den     det inte riktigt så ståtligt. Man fick
          med Sydöstskåne och Ystad hägra-   anspråkslösa byn en järnvägsknut!   inte komma in på Lunds central, en
          de.                                Här fanns redan förbindelser med   redan från början trång station. En
                                             Landskrona, med Kävlinge, med      ny station uppfördes, Lunds södra.
          Resultaten blev LReJ uttytt Lund-  Malmö och österut med Ystad och    Stationsbyggnaden blev av samma
          Refvinge Järnväg, som gick ända    Simrishamn. Nu anslöt alltså även   enkla standardtyp som landsorts-
          till Harlösa. Om man letar upp Har-  banan från Lund! Harlösa hade en   stationerna och trafikkontoret
          lösa på kartan så hamnar man inte   stationsbyggnad i elegant jugend-  inrymdes i en redan befintlig bygg-
          i Sydöstskåne utan nära mitten av   stil, den står ännu kvar och är nu   nad.
          södra Skåne, knappt två mil söder   bibliotek. Bangården var stor, här-
          om Ringsjön. En liten by vid lands-  ifrån strålade till slut järnvägsspår   Järnvägen blev aldrig någon eko-
          vägen mellan Sjöbo och Kävlinge    ut i fem olika riktningar.         nomisk framgång. Efter några år
          och med en medeltida kyrka högt                                       tvingades Lunds stad ta över drif-
                                                                                ten. En stilla landsortsbana med
                                                                                dålig ekonomi och några tåg om
                                                                                dagen. Underhållet snålade man
                                                                                ofta in på och tidvis var banstan-
                                                                                darden så dålig att man inte fick
                                                                                köra snabbare än 30 kilometer i
                                                                                timmen. År 1939 var det slut och
                                                                                huvuddelen av banan revs upp.
                                                                                Kvar blev den första biten från
                                                                                Lund till Hardeberga. Anledningen
                                                                                till detta var att i Hardeberga
                                                                                fanns, och finns, det ett stenbrott
                                                                                och man fortsatte med stentrans-
                                                                                porterna på järnväg ända till 1966.
                                                                                Längst i öster blev det också kvar
                                                                                en bit järnväg. Sträckan Harlösa-
                                                                                Revingehed utnyttjades för militä-
                                                                                rens transporter fram till 1978.

                                                                                En tidig sommardag i rapsblom-
                                                                                ningens tid följde jag en del av
                                                                                banan med motorcykeln. Överras-
                                                                                kande mycket är synligt idag. De
                                                                                ursprungliga stationshusen finns
                                                                                bevarade i Hardeberga, i Revinge
          Hardeberga stationshus, sedan länge  privatbostad, döljer sig bakom   by, i Revingehed och i Harlösa
          växtligheten. I förgrunden banvallen och perrongkanten.
                                                                                förutom i Lunds Södra. Banvallen
                                                           25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30