Page 25 - SNT_8
P. 25
Vallen bortom elstolpen är den gamla banvallen till Hardeberga stenbrott. Bilden är tagen ungefär från huvudlin-
jen strax öster om Hardeberga station.
behövdes tvärbanor för att utveck- uppe på backen ovanför bebyggel- I järnvägens andra ända, Lund, var
la omlandskontakterna. En kontakt sen. Men omkring 1900 var den det inte riktigt så ståtligt. Man fick
med Sydöstskåne och Ystad hägra- anspråkslösa byn en järnvägsknut! inte komma in på Lunds central, en
de. Här fanns redan förbindelser med redan från början trång station. En
Landskrona, med Kävlinge, med ny station uppfördes, Lunds södra.
Resultaten blev LReJ uttytt Lund- Malmö och österut med Ystad och Stationsbyggnaden blev av samma
Refvinge Järnväg, som gick ända Simrishamn. Nu anslöt alltså även enkla standardtyp som landsorts-
till Harlösa. Om man letar upp Har- banan från Lund! Harlösa hade en stationerna och trafikkontoret
lösa på kartan så hamnar man inte stationsbyggnad i elegant jugend- inrymdes i en redan befintlig bygg-
i Sydöstskåne utan nära mitten av stil, den står ännu kvar och är nu nad.
södra Skåne, knappt två mil söder bibliotek. Bangården var stor, här-
om Ringsjön. En liten by vid lands- ifrån strålade till slut järnvägsspår Järnvägen blev aldrig någon eko-
vägen mellan Sjöbo och Kävlinge ut i fem olika riktningar. nomisk framgång. Efter några år
och med en medeltida kyrka högt tvingades Lunds stad ta över drif-
ten. En stilla landsortsbana med
dålig ekonomi och några tåg om
dagen. Underhållet snålade man
ofta in på och tidvis var banstan-
darden så dålig att man inte fick
köra snabbare än 30 kilometer i
timmen. År 1939 var det slut och
huvuddelen av banan revs upp.
Kvar blev den första biten från
Lund till Hardeberga. Anledningen
till detta var att i Hardeberga
fanns, och finns, det ett stenbrott
och man fortsatte med stentrans-
porterna på järnväg ända till 1966.
Längst i öster blev det också kvar
en bit järnväg. Sträckan Harlösa-
Revingehed utnyttjades för militä-
rens transporter fram till 1978.
En tidig sommardag i rapsblom-
ningens tid följde jag en del av
banan med motorcykeln. Överras-
kande mycket är synligt idag. De
ursprungliga stationshusen finns
bevarade i Hardeberga, i Revinge
Hardeberga stationshus, sedan länge privatbostad, döljer sig bakom by, i Revingehed och i Harlösa
växtligheten. I förgrunden banvallen och perrongkanten.
förutom i Lunds Södra. Banvallen
25