Page 41 - SNT_6
P. 41
Ovanstående botemedel bygger alla på att det Något att fundera på!
är oljedimma som sugs in i svänghjulshuset.
En helt annan orsak till oljespill in i svänghjuls-
huset, och därmed till kopplingen, är dålig tät- När man för första gången, och kanske även
ning kring oljeröret till växellådan eller till andra och tredje(!), renoverar en Nimbus är
tryckpinnen till urtrampningslagret. Detta är en det tryggt att få hjälp av någon som har gjort
viktig sak att kontrollera om man har problem det förr, någon som känner till fallgropar, gen-
med slirande koppling! vägar och tricks. En som har hjälpt många
svenska och utländska Nimbusägare är Lasse
John Carlsen på JC Nimbus Aps betonar en Persson. Min egen sidovagnsmaskin rullar på
annan källa till oljespill in mot svänghjuls- bra, mycket tack vare Lasses kunnande och
huset. Kuggsektorn till kickstarten drar med hjälp!
sig olja upp varje gång man trampar på den
och eftersom den sitter mellan bakre ramlagret Från Lasse har det kommit lite bilder från ett
och svänghjulshuset kommer en del av den av de renoveringsprojekt han är inblandad i
tesked olja som följer med upp vid varje kick just nu och samtidigt uppslaget till en liten
hamna på väggen mot svänghjulshuset med tävling! Så nu när du tränat på alla julnötterna
risk att leta sig in till kopplingen. är detta säkert inte så svårt. Vi börjar med frå-
ga 1:
Men nu tillbaka till Jesper Thorsens artikel!
Han var förvissad om att problemen inte
berodde på sliten motor med dålig kompres-
sion. Upprepade isärtagningar och flitigt tätan-
de förvissade honom om att det inte var läcka-
ge vid packningar som var problemet. Proble-
men var så stora att det droppade olja ur
svänghjulshuset och kopplingen var helt utsli-
ten av slirandet. Till sist griper man efter varje
halmstrå i en sådan situation. I svänghjulshu-
set syntes det att olja rann från några ställen
utmed den kant som sumpen har mot vevax-
eln. Just på dessa ställen fanns ojämnheter
och små hack i metallen på denna kant, se bil-
den nedan! Jesper putsade kanten jämn och
polerade den så den blev helt slät och något
rundad. Därefter satte han ihop motorn igen
och monterade det hela, för vilken gång i ord-
ningen, kan man fråga sig!
Det hjälpte! Inget oljeläckage efter den första
korta provturen, inte heller efter den andra
längre! Resan till och från årsträffen i Skagen, Jag avslöjar väl inte för mycket om jag säger
för Jespers del cirka 80 mil, företogs utan läck- att bilden föreställer kamaxelhusets främre del
age och utan slirande koppling! där fördelarskålen just är borttagen! Men vad
är felmonterat på bilden?
Hur skall man förklara detta? Det är möjligt att
små hack eller fördjupningar på kanten av När du klarat den kan du gå vidare till fråga 2:
väggen mellan sump och svänghjulshus kan
öka strömningshastigheten av luft från sumpen Fötterna för kamaxelhuset var shimsade så att
mot svänghjulshuset vid de punkter där kamaxelhuset kom högre upp. Vad var anled-
ojämnheterna finns. Där dras även olja med i ningen till detta?
form av små droppar eller dimma. Om man sli-
par kanten jämn och polerar den så försvinner Först inkomna rätta lösningen vinner en äkta
dessa källor till punktvisa virvelbildningar och Svenska Nimbus-tidningen T-tröja. Tröjan är
den luft som eventuellt sugs in i svänghjuls- annars avdragbar ersättning för en insänd
huset passerar med lägre hastighet och drar artikel eller bildreportage till tidningen. Så om
då inte med sig så mycket olja … eller? du inte vinner — skicka en artikel istället!
PS Skicka svaren till:
Prenumerera på Fladjerns Nyt, om du inte re- lasse.wallin@kulturlandskap.se
dan har gjort det!
Adress: fladjernsnyt@nimbusabc.dk LYCKA TILL!
41