Page 41 - SNT_6
P. 41

Ovanstående botemedel bygger alla på att det      Något att fundera på!
                är oljedimma som sugs in i svänghjulshuset.
                En helt annan orsak till oljespill in i svänghjuls-
                huset, och därmed till kopplingen, är dålig tät-  När man för första gången, och kanske även
                ning kring oljeröret till växellådan eller till   andra och tredje(!), renoverar en Nimbus är
                tryckpinnen till urtrampningslagret. Detta är en   det tryggt att få hjälp av någon som har gjort
                viktig sak att kontrollera om man har problem   det förr, någon som känner till fallgropar, gen-
                med slirande koppling!                        vägar och tricks. En som har hjälpt många
                                                              svenska och utländska Nimbusägare är Lasse
                John Carlsen på JC Nimbus Aps betonar en      Persson. Min egen sidovagnsmaskin rullar på
                annan källa till oljespill in mot svänghjuls-  bra, mycket tack vare Lasses kunnande och
                huset. Kuggsektorn till kickstarten drar med   hjälp!
                sig olja upp varje gång man trampar på den
                och eftersom den sitter mellan bakre ramlagret   Från Lasse har det kommit lite bilder från ett
                och svänghjulshuset kommer en del av den      av de renoveringsprojekt han är inblandad i
                tesked olja som följer med upp vid varje kick   just nu och samtidigt uppslaget till en liten
                hamna på väggen mot svänghjulshuset med       tävling! Så nu när du tränat på alla julnötterna
                risk att leta sig in till kopplingen.         är detta säkert inte så svårt. Vi börjar med frå-
                                                              ga 1:
                Men nu tillbaka till Jesper Thorsens artikel!
                Han var förvissad om att problemen inte
                berodde på sliten motor med dålig kompres-
                sion. Upprepade isärtagningar och flitigt tätan-
                de förvissade honom om att det inte var läcka-
                ge vid packningar som var problemet. Proble-
                men var så stora att det droppade olja ur
                svänghjulshuset och kopplingen var helt utsli-
                ten av slirandet. Till sist griper man efter varje
                halmstrå i en sådan situation. I svänghjulshu-
                set syntes det att olja rann från några ställen
                utmed den kant som sumpen har mot vevax-
                eln. Just på dessa ställen fanns ojämnheter
                och små hack i metallen på denna kant, se bil-
                den nedan! Jesper putsade kanten jämn och
                polerade den så den blev helt slät och något
                rundad. Därefter satte han ihop motorn igen
                och monterade det hela, för vilken gång i ord-
                ningen, kan man fråga sig!

                Det hjälpte! Inget oljeläckage efter den första
                korta provturen, inte heller efter den andra
                längre! Resan till och från årsträffen i Skagen,   Jag avslöjar väl inte för mycket om jag säger
                för Jespers del cirka 80 mil, företogs utan läck-  att bilden föreställer kamaxelhusets främre del
                age och utan slirande koppling!               där fördelarskålen just är borttagen! Men vad
                                                              är felmonterat på bilden?
                Hur skall man förklara detta? Det är möjligt att
                små hack eller fördjupningar på kanten av     När du klarat den kan du gå vidare till fråga 2:
                väggen mellan sump och svänghjulshus kan
                öka strömningshastigheten av luft från sumpen   Fötterna för kamaxelhuset var shimsade så att
                mot svänghjulshuset vid de punkter där        kamaxelhuset kom högre upp. Vad var anled-
                ojämnheterna finns. Där dras även olja med i   ningen till detta?
                form av små droppar eller dimma. Om man sli-
                par kanten jämn och polerar den så försvinner   Först inkomna rätta lösningen vinner en äkta
                dessa källor till punktvisa virvelbildningar och   Svenska Nimbus-tidningen T-tröja. Tröjan är
                den luft som eventuellt sugs in i svänghjuls-  annars avdragbar ersättning för en insänd
                huset passerar med lägre hastighet och drar   artikel eller bildreportage till tidningen. Så om
                då inte med sig så mycket olja … eller?       du inte vinner — skicka en artikel istället!

                PS                                            Skicka svaren till:
                Prenumerera på Fladjerns Nyt, om du inte re-  lasse.wallin@kulturlandskap.se
                dan har gjort det!
                Adress: fladjernsnyt@nimbusabc.dk                             LYCKA TILL!


                                                           41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44