Page 37 - SNT_6
P. 37
Baknavet är alltså det smala äldre navet med diameter 50 mm, det nav
som kom 1940 hade diameter 75 mm. Antagligen hann man inte få så
många leveranser under kriget, och man byggde ju inte många motorcyk-
lar heller, utan de smalare naven fanns fortfarande i lager när produktio-
nen återupptogs. Huset till drevet är däremot av ”rätt” årgång, men det
har jag själv satt dit 2010! Det hus som det ersatte hade smörjnippeln på
sidan. Är det anledningen till att det var svårt att justera lagren?
Ej för invärtes bruk! Jul hos JC-Nimbus
Fastrostade muttrar, bultar och skruvar tillhör John Carlsen, JC-Nimbus på Österbro i Köpen-
motorcykelrenoverandets vardag. Botemedlet hamn, bjöd traditionsenligt på glögg och æble-
brukar vara värme eller rostlösande olja, och skiver några dagar innan jul.
om inte det hjälper - en kombination av båda
upprepat gång på gång. Lasse Persson har hit- Det var uppdukat i verkstaden och alla lät sig
tat ett recept på nätet som där sägs vara väl smaka. Det är lätt att trivas hos John och
mycket mer effektivt än de rostlösningspro- betjäningen är utsökt høflig — precis som
dukter man kan köpa. reklamen säger!
Tag lika delar automatväxellådsolja och aceton
och blanda detta! Fri luftväxling, ingen eld och
heller ingen gnistbildning är att rekommende-
ra! Säkerligen även inandningsskydd! Och gör
som James Bond, rör, skaka inte! Enligt upp-
gift skall thinner kunna ersätta acetonen, lika
hälsovådligt blir det ändå! Inte bra för målade
ytor heller.
Lasses källa är ett nyhetsbrev för klockintres-
serade, men sök efter Acetone and Automatic
Transmission på nätet så hittar du diskussioner
om detta! Där finns även testresultat och lite
mera att läsa. Tipset vidarebefordras utan
garantier och med varningarna ovan! Nätdis-
kussionerna som följt efter att tipset presente-
rats har andats tveksamhet! Men om du prövat
allt annat utan att dra sönder bulten så ... Ole Sommer och Arnth Mørk kom på Nimbus!
37