Page 30 - SNT_6
P. 30
Till Paris i Helsinge
Den 21 november var vi fyra man som satte Ole och Søren körde Nimbussarna på egna
oss i bilen och åkte med färjan till Helsingör för hjul!
att vara med på filmkväll i Nødebo Nimbus
klub. Klubben hade tidigare under året bytt Filmen skildrade lastningen i Hamburg och
lokaler från Nødebo Kro till en skola i Helsinge ankomsten till Paris och sedan starten mitt i
lite längre mot nordväst. Det är ändå inte natten. Man startade parvis med några minu-
någon lång tur från Helsingör. Väl i Helsinge ters mellanrum och sedan blåste man på friskt.
lyckades vi göra det svårt för oss genom att Bilderna från själva körningen var tagna från
köra för långt ner i centrum men med hjälp av en servicebil bemannad av bland andra Jens
en vänlig dam kom vi rätt till sist. Bjerregård. Under gryningstimmen körde man
genom ett bergigt område på gränsen mellan
Kvällens film var en upptagning från femtioårs Frankrike och Belgien och det blev fantastiska
minnet av det tillfälle 1937 då tre Nimbusfö- bilder.
rare, Christian Jørgensen, Kai Otting och
Joseph Koch slog rekord på sträckan Paris- Vid målgången vid danska gränsen hade
Krusaa, 15 timmar och 48 minuter, en medel- många mött upp, framförallt Joseph Koch och
hastighet omkring 70 km/h! En tysk medlem i hans hustru Kamma. Tretton av de nitton star-
DNT, Rainer Scholz, hade tagit initiativ till ett tande fullföljde. Bästa tiden var 13 timmar och
minneslopp med start i centrala Paris och mål 37 minuter! Men vägarna hade blivit bättre på
vid danska gränsen – non stop även denna de femtio åren och servicen var mera effektiv.
gång! Scholz organiserade och sponsrade Dessutom fick de tävlande räkna bort tid då de
äventyret med biltransport av motorcyklarna blivit fördröjda utan egen förskyllan, den
ner till Paris och följebil tillbaka. Flera andra regeln fanns inte 1937! Ändå var det naturligt-
sponsorer fanns också med i bilden, bland vis en mycket stor prestation att genomföra
annat Nilfisk-representanterna i de olika länder ett sådant lopp även 1987.
man körde igenom.
Ole och Søren var med på filmvisningen och
Till loppet var 19 förare anmälda, bland dem berättade om äventyret. Ytterligare en gång
Ole Jørgensen från Nødeboklubben och hans kördes Paris-Krusaa, den gången, 1990, för att
svåger, Søren Holm Pelle. De flesta förarna fick hedra minnet av Joseph Koch som avlidit år
motorcyklarna transporterade till Paris, men 1988.
En publikbild från Helsinge. Tack för en trevlig kväll!
30