Page 30 - SNT_6
P. 30

Till Paris i Helsinge


                Den 21 november var vi fyra man som satte     Ole och Søren körde Nimbussarna på egna
                oss i bilen och åkte med färjan till Helsingör för   hjul!
                att vara med på filmkväll i Nødebo Nimbus
                klub. Klubben hade tidigare under året bytt   Filmen skildrade lastningen i Hamburg och
                lokaler från Nødebo Kro till en skola i Helsinge   ankomsten till Paris och sedan starten mitt i
                lite längre mot nordväst. Det är ändå inte    natten. Man startade parvis med några minu-
                någon lång tur från Helsingör. Väl i Helsinge   ters mellanrum och sedan blåste man på friskt.
                lyckades vi göra det svårt för oss genom att   Bilderna från själva körningen var tagna från
                köra för långt ner i centrum men med hjälp av   en servicebil bemannad av bland andra Jens
                en vänlig dam kom vi rätt till sist.          Bjerregård. Under gryningstimmen körde man
                                                              genom ett bergigt område på gränsen mellan
                Kvällens film var en upptagning från femtioårs   Frankrike och Belgien och det blev fantastiska
                minnet av det tillfälle 1937 då tre Nimbusfö-  bilder.
                rare,  Christian Jørgensen, Kai Otting och
                Joseph Koch  slog rekord på sträckan Paris-   Vid målgången vid danska gränsen hade
                Krusaa, 15 timmar och 48 minuter, en medel-   många mött upp, framförallt Joseph Koch och
                hastighet omkring 70 km/h! En tysk medlem i   hans hustru Kamma. Tretton av de nitton star-
                DNT, Rainer Scholz, hade tagit initiativ till ett   tande fullföljde. Bästa tiden var 13 timmar och
                minneslopp med start i centrala Paris och mål   37 minuter! Men vägarna hade blivit bättre på
                vid danska gränsen – non stop även denna      de femtio åren och servicen var mera effektiv.
                gång! Scholz organiserade och sponsrade       Dessutom fick de tävlande räkna bort tid då de
                äventyret med biltransport av motorcyklarna   blivit fördröjda utan egen förskyllan, den
                ner till Paris och följebil tillbaka. Flera andra   regeln fanns inte 1937! Ändå var det naturligt-
                sponsorer fanns också med i bilden, bland     vis en mycket stor prestation att genomföra
                annat Nilfisk-representanterna i de olika länder   ett sådant lopp även 1987.
                man körde igenom.
                                                              Ole och Søren var med på filmvisningen och
                Till loppet var 19 förare anmälda, bland dem   berättade om äventyret. Ytterligare en gång
                Ole Jørgensen från Nødeboklubben och hans     kördes Paris-Krusaa, den gången, 1990, för att
                svåger, Søren Holm Pelle. De flesta förarna fick   hedra minnet av Joseph Koch som avlidit år
                motorcyklarna transporterade till Paris, men   1988.


































                           En publikbild från Helsinge. Tack för en trevlig kväll!





                                                           30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35