Page 28 - SNT_6
P. 28

Spärren på fotbromsen.                        Oles far, Niels, och 1464.

                Så Nimbusen Nr. 1464 har parkeringsbroms så   Ny ägare 1965 Bengt och Bosse Kylberg
                den inte rullar iväg när man parkerar i backar-  Två busiga bröder köpte vid denna tidpunkt
                na. Buntbandet är bara till för att hålla pedalen   Nimbussen innan någon av dem var 18 år. De
                uppe medan jag mekade.                        körde ganska friskt med Nimbussen på som-
                                                              marstället, den kördes senare mellan Stock-
                Händelse 2                                    holm och sommarstället utanför Nyköping. Det
                                                              blev en rolig leksak. De körde vid ett tillfälle in
                Den 23 juni 1946                              i en stor sten på ängen så DKW framgaffeln
                I Söndags var vi ude at cykle alle 5 paa Motor-  blev krökt. Bosse, som var storebror, fick tag
                cyklen, de gik helt godt, vi cyklede bare 5 km   på en nyare "låg" Nimbus framgaffel. Efter en
                ud til Vejen der gaar til Stockholm, og der sad   tid bestämde de sig för att göra den i ordning
                vi saa og drak Kaffe. Jeg er ved at lære at køre   och de var duktiga mekaniker. Motorn var
                paa Motorcykle, Niels hjælper mig hver Aften.   mycket skruvad på minns Bosse. De renovera-
                                                              de motorn och målade Nimbusen grön. Original
                Ny ägare 1948 C. G. Hesse                     framhjulet från 1934 hade fått sig en smäll och
                Nimbussen fick en ny ägare 1948, skogvaktare   var lite ovalt. Men Bosse fick tag på kromade
                C. G. Hesse på Björksund i Södermanland. Han   bakhjul och framhjul med stora naven som
                hade tjatat länge om att han ville köpa Nimbu-  sattes på. Den blev ju också mycket tuffare
                sen av min far. Så när far fick bil såldes den till   med kromade fälgar. Det var troligtvis Bosse
                honom. Han använde Nimbusen mycket i sitt     som bytte ut förgasaren mot en Amalförgasa-
                arbete i skogen. Om vintrarna hade de skidor   re. Den gick väl inget vidare med original 1934
                på den, de kunde ibland vara så många som 7   förgasaren, men Bosse kommer inte riktigt
                personer på den, de som inte fick rum på sad-  ihåg.
                larna stod på skidorna. De körde på en gräv-
                ling redan första året, men det blev visst inga   Ny ägare ca. 2002 Lars Dahlen
                större skador. Den blev senare stående flera år   Lars köpte den av bröderna Kylberg och måla-
                innan den såldes.                             de den svart. Lars körde några mil men sedan
                                                              började han plocka ned Nimbusen. Den blev
                Ny ägare 1957 Gustav Flink                    stående i garaget med bakhjul, kronhjul, shims
                År 1957 köpte kommunalarbetare Alf Gustav     mm. i en hög. Han fick aldrig ihop den.
                Holger Flink Nimbusen. Dessvärre var Gustav
                nästan 90 år när jag träffade honom och min-  Ny ägare 2009, jag och min son Jens
                net inte så gott, men vi fick i alla fall en trevlig   Vi köpte den av Lars efter långa diskussioner.
                pratstund. Han berättade att han monterat på   (Finns att läsa på min hemsida.)
                sidvagnen och målat den blå. Han var mycket
                stolt över det arbete han lagt ned på Nimbus-  En rolig händelse 2011
                sen. Han hade bland annat satt på en DKW      Jag, min son och hans flickvän Malin skulle ta
                framgaffel. Att framgaffeln byttes kan kanske   en söndagstur i det fina sommarvädret. Jag
                ha med sammanstötningen med grävlingen att    åkte på fars Nimbus och Jens och Malin på
                göra.                                         hans Suzuki. Vi åkte mot Trosa och fick efter
                                                              en mil se en skylt peka in i skogen, "LOPPIS I
                Nimbusen No: 1464 har efter 1965 fått en      KOHAGEN". Det lät kul så vi svängde in. Det
                engelsk Amal-förgasare. Vevhusventilationen   var en oansenlig loppis mitt på en äng.
                har fått ett förlängningsrör i koppar för att
                passa i det hål som borrats i förgasarens     Lagom när vi parkerat kom en man fram till
                insug.                                        mig och berättade att han hade haft en Nim-

                                                           28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33