Page 28 - SNT_6
P. 28
Spärren på fotbromsen. Oles far, Niels, och 1464.
Så Nimbusen Nr. 1464 har parkeringsbroms så Ny ägare 1965 Bengt och Bosse Kylberg
den inte rullar iväg när man parkerar i backar- Två busiga bröder köpte vid denna tidpunkt
na. Buntbandet är bara till för att hålla pedalen Nimbussen innan någon av dem var 18 år. De
uppe medan jag mekade. körde ganska friskt med Nimbussen på som-
marstället, den kördes senare mellan Stock-
Händelse 2 holm och sommarstället utanför Nyköping. Det
blev en rolig leksak. De körde vid ett tillfälle in
Den 23 juni 1946 i en stor sten på ängen så DKW framgaffeln
I Söndags var vi ude at cykle alle 5 paa Motor- blev krökt. Bosse, som var storebror, fick tag
cyklen, de gik helt godt, vi cyklede bare 5 km på en nyare "låg" Nimbus framgaffel. Efter en
ud til Vejen der gaar til Stockholm, og der sad tid bestämde de sig för att göra den i ordning
vi saa og drak Kaffe. Jeg er ved at lære at køre och de var duktiga mekaniker. Motorn var
paa Motorcykle, Niels hjælper mig hver Aften. mycket skruvad på minns Bosse. De renovera-
de motorn och målade Nimbusen grön. Original
Ny ägare 1948 C. G. Hesse framhjulet från 1934 hade fått sig en smäll och
Nimbussen fick en ny ägare 1948, skogvaktare var lite ovalt. Men Bosse fick tag på kromade
C. G. Hesse på Björksund i Södermanland. Han bakhjul och framhjul med stora naven som
hade tjatat länge om att han ville köpa Nimbu- sattes på. Den blev ju också mycket tuffare
sen av min far. Så när far fick bil såldes den till med kromade fälgar. Det var troligtvis Bosse
honom. Han använde Nimbusen mycket i sitt som bytte ut förgasaren mot en Amalförgasa-
arbete i skogen. Om vintrarna hade de skidor re. Den gick väl inget vidare med original 1934
på den, de kunde ibland vara så många som 7 förgasaren, men Bosse kommer inte riktigt
personer på den, de som inte fick rum på sad- ihåg.
larna stod på skidorna. De körde på en gräv-
ling redan första året, men det blev visst inga Ny ägare ca. 2002 Lars Dahlen
större skador. Den blev senare stående flera år Lars köpte den av bröderna Kylberg och måla-
innan den såldes. de den svart. Lars körde några mil men sedan
började han plocka ned Nimbusen. Den blev
Ny ägare 1957 Gustav Flink stående i garaget med bakhjul, kronhjul, shims
År 1957 köpte kommunalarbetare Alf Gustav mm. i en hög. Han fick aldrig ihop den.
Holger Flink Nimbusen. Dessvärre var Gustav
nästan 90 år när jag träffade honom och min- Ny ägare 2009, jag och min son Jens
net inte så gott, men vi fick i alla fall en trevlig Vi köpte den av Lars efter långa diskussioner.
pratstund. Han berättade att han monterat på (Finns att läsa på min hemsida.)
sidvagnen och målat den blå. Han var mycket
stolt över det arbete han lagt ned på Nimbus- En rolig händelse 2011
sen. Han hade bland annat satt på en DKW Jag, min son och hans flickvän Malin skulle ta
framgaffel. Att framgaffeln byttes kan kanske en söndagstur i det fina sommarvädret. Jag
ha med sammanstötningen med grävlingen att åkte på fars Nimbus och Jens och Malin på
göra. hans Suzuki. Vi åkte mot Trosa och fick efter
en mil se en skylt peka in i skogen, "LOPPIS I
Nimbusen No: 1464 har efter 1965 fått en KOHAGEN". Det lät kul så vi svängde in. Det
engelsk Amal-förgasare. Vevhusventilationen var en oansenlig loppis mitt på en äng.
har fått ett förlängningsrör i koppar för att
passa i det hål som borrats i förgasarens Lagom när vi parkerat kom en man fram till
insug. mig och berättade att han hade haft en Nim-
28