Page 3 - SNT_33
P. 3
Nimbusresan 2019
7100km och fem oljebyten senare
Jörgen Åkesson
nen på i garaget. Luftkyld, kardandrift och
beprövad europeisk teknologi. Såklart jag
skulle ta Nimbusen på en tur!
Tisdagen den 14:e maj är jag färdigpackad,
jag har servat motorcykeln och är redo för
avfärd. Det är en mulen men regnfri dag och
livsandarna är livliga i mitt inre. I gynnsam
trafik slingrar jag mig ut på Malmös yttre
ringväg och är på väg mot Öresundsbron. Allt
susar på och motorcykeln känns frisk. Tills jag
når bron. Kopplingen börjar slira men då det-
ta hänt flera gånger förr så tänker jag att det
bara är lite olja på lamellerna som behöver
”brännas av” och fortsätter färden. Utanför
Köpenhamn stannar jag till hos Niels på
Andersen Nimbus för att bunkra reservdelar.
Niels är ej hemma men har varit väldigt till-
mötesgående och gömt ett paket åt mig, som
jag fiskar fram.
Historien börjar med min farmor. Hon hade en
bok i sin ägo, hon hade många böcker i sin
ägo, men det var en som på ett eller annat
sätt hamnade framför min läshungriga blick i
min barndom. Det var inget skönlitterärt
mästerverk, denna bok, men när jag läste
boken, i 10-års åldern, så såddes något i mitt
inre, något som aldrig riktigt vissnade och
som sakta grodde små knoppar av äventyrs-
lusta. Boken handlade om två danska lärare
som körde en motorcykel med sidovagn ner
till Kapstaden och tillbaka. Andersens Nimbus
Snabbspola ca 30 år framåt och jag hade Fortsätter upp mot Sjællands Odde på väg
några längre turer på motorcykel under bäl- 155, 21 och lite andra småvägar, för att ta
tet: Norge, Centraleuropa och östra Europa. färjan till Århus. Det börjar bli uppenbart att
Dock så hade jag aldrig kört söderut i västra kopplingen verkligen behöver brännas av
Europa och framförallt aldrig sett Pyrenéerna! ordentligt för att sluta slira. Några kilometer
Dessa vilda kusiner till alperna måste ju be- innan färjan så kan jag inte köra fortare än
skådas på närmre håll, drömde jag. Så, med 50 och jag inser till sist att något är betydligt
dessa ostrukturerade planer på en ny resa värre än några droppar olja som behöver
med motorcykel, en kommande uppsägelse ”svis” av. På färjan plockar jag fram telefonen
från ett jobb jag var less på och det faktum och börjar, via sociala medier, att försöka reda
att jag nyligen hade renoverat en sidovagn ut om jag ska vända om med svansen mellan
som skulle passa ypperligt till att lasta i, så benen eller om det finns någon chans att få
skred jag till verket. Jag hade ju redan den ordning på kopplingen. Jag får ett tips om
ultimata touringmaskinen att hänga sidovag- Rombach & Nielsen, skickar ett mail och
3