Page 10 - SNT_33
P. 10
(ny skruv till bakhjulet, nya sadelgummin och
kopplingsvajer är jag också i behov av) och
jag blir tvungen att uthärda en hel vecka vid
sjön innan allt är på plats. Jag lider inte det
allra minsta.
Jag fortsätter nordost upp mot Neumarkt i
Sydtyrolen där jag har blivit erbjuden boende
hos Sara som jag fick kontakt med för fem år
sedan men aldrig träffat i vekligheten. Det är
bara ett sådant möte mellan två synkronise-
rade själar som aldrig blivit av. Det blir en lång
dag och 33 mil genom Malojapasset, Sankt
MotoGuzzi Moritz, Berninapasset, Livignopasset, Foscag-
nopasset och Stelviopasset. Både jag och Nim-
tomhänt ut från en butik så står det två äldre busen får kämpa hårt och det är ej många
herrar och beundrar Nimbusen. Detta är inte hästar kvar som kämpar när jag i tvåans växel
första gången och jag brukar åtminstone star- rullar upp på krönet till Stelviopaset på 2757
ta motorcykeln för att folk ska få se den fina meters höjd. Då detta är ett av de absolut
designen med exponerade vipparmar. Jag mest populära passen att köra motorcykel i i
samtalar glatt med de två männen och även området så det står uppskattningsvis 150-200
om deras engelska är sådär så framkommer motorcyklar parkerade här uppe. Den absoluta
de att de vet var jag kan köpa oljan jag söker. majoriteten är moderna BMW GS-hojar och jag
Jag kör efter deras bil och stannar vid ett bo- måste erkänna att jag känner ganska mycket
ningshus. Lite konstigt tänker jag och undrar stolthet när jag inför blankt och förvånat stir-
om vi missförstått varandra. Det visar sig att rande blickar glider förbi dessa skottsäkra
de har sin egen lilla fordonssamling och jag långfärdslok på min gamla trotjänare.
blir visad runt en fin blandning av gamla mo-
peder, motorcyklar och även en gammal Fiat. Jag kommer fram till Saras och hennes part-
Samlingens verkliga klenoder står i ett annat ners hus en dag innan dem och lagar nöjt min
garage och består av fyra Moto Guzzi med den egen mat innan jag somnar på soffan. De näs-
liggande stånkan, varav två är gamla racer- ta två dagarna besöker jag en liten musikfesti-
maskiner. Underbart! Tilbaka till oljan då. Jo, val och vandrar i bergen men den bästa utflyk-
det visar sig att han menade att jag kunde få ten blir ändå när jag häktar av sidovagnen och
olja av honom och han pumpar upp två liter tar med mig Sara som passagerare ut på en
SAE30 åt mig ur ett fat. Det är dessa möten sju timmar lång runda runt Sella Ronda. Detta
med människor som ger civilisationen en guld- är en klassisk runda och är känd för er som
stjärna i kanten. åkt skidor i området. Efter att själv ha åkt runt
berget på skidor mitt i vin-
Väl i Italien så får jag, för- tern några gånger så kän-
utom den första koppen des det nu extra kul att ta
gott kaffe sedan jag lämna- mig runt på de fina vägarna
de Belgien, även lust för att mitt i sommaren på motor-
vila rumpan några dagar. cykel.
Jag har länge velat besöka
området runt Comosjön i Min färdplan hittills bestod i
norra Italien och tar nu in grova drag i att besöka
på ett hostel där. Jag minns Pyrenéerna, Medelhavet och
att ölen den kvällen, med Comosjön. Sedan tänkte jag
utsikt över Comosjön och fortsätta norrut eller österut
efter en dag full av fina och förhoppningsvis nå Fin-
upplevelser och mycket land förr eller senare. Men
svett och värme, smakade då bakfälgen börjat vobbla
extra gott. Dagen efter, när oroväckande, framgaffeln
jag byter bakdäck i ett börjat få genomslag och
ljummet ösregn, så upp- kännas allmänt skum och
täcker jag att 13 ekrar är av vänner och familj lockar
i bakhjulet. Ett mail till min därhemma så vänder jag
räddande ängel Niels ser till näsan norrut. Och när jag
att lite nya delar är på väg Däckbyte och nya ekrar sedan får punktering på
10