Page 10 - SNT_33
P. 10

(ny skruv till bakhjulet, nya sadelgummin och
                                                             kopplingsvajer är jag också i behov av) och
                                                             jag blir tvungen att uthärda en hel vecka vid
                                                             sjön innan allt är på plats. Jag lider inte det
                                                             allra minsta.

                                                             Jag fortsätter nordost upp mot Neumarkt i
                                                             Sydtyrolen där jag har blivit erbjuden boende
                                                             hos Sara som jag fick kontakt med för fem år
                                                             sedan men aldrig träffat i vekligheten. Det är
                                                             bara ett sådant möte mellan två synkronise-
                                                             rade själar som aldrig blivit av. Det blir en lång
                                                             dag och 33 mil genom Malojapasset, Sankt
                                            MotoGuzzi        Moritz, Berninapasset, Livignopasset, Foscag-
                                                             nopasset och Stelviopasset. Både jag och Nim-
         tomhänt ut från en butik så står det två äldre      busen får kämpa hårt och det är ej många
         herrar och beundrar Nimbusen. Detta är inte         hästar kvar som kämpar när jag i tvåans växel
         första gången och jag brukar åtminstone star-       rullar upp på krönet till Stelviopaset på 2757
         ta motorcykeln för att folk ska få se den fina      meters höjd. Då detta är ett av de absolut
         designen med exponerade vipparmar. Jag              mest populära passen att köra motorcykel i i
         samtalar glatt med de två männen och även           området så det står uppskattningsvis 150-200
         om deras engelska är sådär så framkommer            motorcyklar parkerade här uppe. Den absoluta
         de att de vet var jag kan köpa oljan jag söker.     majoriteten är moderna BMW GS-hojar och jag
         Jag kör efter deras bil och stannar vid ett bo-     måste erkänna att jag känner ganska mycket
         ningshus. Lite konstigt tänker jag och undrar       stolthet när jag inför blankt och förvånat stir-
         om vi missförstått varandra. Det visar sig att      rande blickar glider förbi dessa skottsäkra
         de har sin egen lilla fordonssamling och jag        långfärdslok på min gamla trotjänare.
         blir visad runt en fin blandning av gamla mo-
         peder, motorcyklar och även en gammal Fiat.         Jag kommer fram till Saras och hennes part-
         Samlingens verkliga klenoder står i ett annat       ners hus en dag innan dem och lagar nöjt min
         garage och består av fyra Moto Guzzi med den        egen mat innan jag somnar på soffan. De näs-
         liggande stånkan, varav två är gamla racer-         ta två dagarna besöker jag en liten musikfesti-
         maskiner. Underbart! Tilbaka till oljan då. Jo,     val och vandrar i bergen men den bästa utflyk-
         det visar sig att han menade att jag kunde få       ten blir ändå när jag häktar av sidovagnen och
         olja av honom och han pumpar upp två liter          tar med mig Sara som passagerare ut på en
         SAE30 åt mig ur ett fat. Det är dessa möten         sju timmar lång runda runt Sella Ronda. Detta
         med människor som ger civilisationen en guld-       är en klassisk runda och är känd för er som
         stjärna i kanten.                                   åkt skidor i området. Efter att själv ha åkt runt
                                                                                 berget på skidor mitt i vin-
         Väl i Italien så får jag, för-                                          tern några gånger så kän-
         utom den första koppen                                                  des det nu extra kul att ta
         gott kaffe sedan jag lämna-                                             mig runt på de fina vägarna
         de Belgien, även lust för att                                           mitt i sommaren på motor-
         vila rumpan några dagar.                                                cykel.
         Jag har länge velat besöka
         området runt Comosjön i                                                 Min färdplan hittills bestod i
         norra Italien och tar nu in                                             grova drag i att besöka
         på ett hostel där. Jag minns                                            Pyrenéerna, Medelhavet och
         att ölen den kvällen, med                                               Comosjön. Sedan tänkte jag
         utsikt över Comosjön och                                                fortsätta norrut eller österut
         efter en dag full av fina                                               och förhoppningsvis nå Fin-
         upplevelser och mycket                                                  land förr eller senare. Men
         svett och värme, smakade                                                då bakfälgen börjat vobbla
         extra gott. Dagen efter, när                                            oroväckande, framgaffeln
         jag byter bakdäck i ett                                                 börjat få genomslag och
         ljummet ösregn, så upp-                                                 kännas allmänt skum och
         täcker jag att 13 ekrar är av                                           vänner och familj lockar
         i bakhjulet. Ett mail till min                                          därhemma så vänder jag
         räddande ängel Niels ser till                                           näsan norrut. Och när jag
         att lite nya delar är på väg   Däckbyte och nya ekrar                   sedan får punktering på

                                                           10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15