Page 42 - SNT_29
P. 42

Lite om årsmodeller






        När vi idag diskuterar våra Nim-
        bussar talar vi ofta om årsmodel-
        ler:
              -Den har ju knoppframgaf-
              fel, då är det ju en –38a,
              eller, - Stora frambromsen
              kom med årsmodell –39.

        A/S Fisker & Nielsen betonade
        vid flera tillfällen i broschyrer
        och i försäljarcirkulär att man in-
        te producerade motorcyklarna
        efter årsmodell utan införde för-
        bättringar när de behövdes och
        allteftersom nykonstruktioner
        blev klara och utprovade.

        Om man tittar på de samman-
        ställningar som Knud Jørgensen
        gjort i boken                       ramnummer 2551 i september.         mitten av oktober fick styrbrom-
                  , så framgår det tydligt  Den förändring som kanske är        sen ett bakelithandtag. De motor-
        att de flesta förändringarna ge-    enklast att se är att huset för bak-  cyklar som såldes i början av året
        nomförts en bit in på ett nytt år.  hjulsutväxlingen nu fästes i ra-    skiljde sig alltså en hel del från
        Knud har samlat uppgifterna         men med två skruvar i stället för   de som producerades under hös-
        från fabrikens tekniska- och för-   tidigare en. Vidare förändrades     ten 1936.
        säljarcirkulär, fabrikens lager-    framgaffeln, baklyktan, hastig-
        böcker, konstruktionsritningar,     hetsmätaren, bensintanken och       Så kom Nimbus Sport 1937 och
        reservdelskataloger, bilder och     ramnummerskylten. Redan i           med den ökades motorns komp-
        prospekt samt kundtidningen         februari hade man bytt ut reläet.   ression och effekten höjdes från
        Nimbus-Nyt.                         De första dagarna i augusti kom     18 till 22 hästkrafter. Den första
                                            en justering av förgasaren till vad  Sporten hade ramnummer 2860
        Låt oss ta några exempel genom      som nu kallas förgasare 34-2 och i  och levererades tillsammans med
        åren. Nimbus typ C började leve-
        reras till kunder under somma-
        ren 1934 och som många andra
        nya produkter drogs den tyvärr
        med en del barnsjukdomar. I
        första hand var det dynamon och
        smörjsystemet som inte fungera-
        de bra. En ny dynamo och ett mo-
        difierat smörjsystem presentera-
        des 1935, men först i slutet av
        mars det året. De första femtio
        Nimbus som tillverkades 1935 såg
        därför i dessa avseenden ut som
        cyklarna från år 1934.

        År 1936 genomfördes flera mind-
        re förändringar, de flesta från


                                                           42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47