Page 9 - SNT_28
P. 9

snittshastighet var 35 km/h. Un-    När jag köpte en utbytesmotor
                                            der 0,3 liter per mil var ingen     från firman 1972, hade man flyt-
                                            dålig prestation för den tiden.     tat från Lollandsvej, men Harrys
                                            Sidovagnsmaskinerna drog unge-      son Erling, som då övertagit fir-
                                            fär en deciliter mera per mil.      man, visade mig de gamla loka-
                                            När tillverkningen av Rören         lerna där det fortfarande stod
        Harry Dreiager deltog även i en     upphörde och det inte såg ut att    Nimbussar för renovering.
        del av tidens motorcykeltäv-
        lingar, den 29 augusti 1926 körde
        han Harleyklubbens Augustilöp
        tillsammans med fyra andra
        Nimbusförare. Av de samanlagt
        27 deltagarna fullföljde 15, med
        Ingemann-Petersen som vinnare.
        Vi har inte några uppgifter om
        hur det gick för Harry Dreiager.


















                                            bli flera motorcyklar från A/S      När A/S Fisker & Nielsen slutade
                                            Fisker & Nielsen behövde Harry      producera reservdelar till typ C
                                            Dreiager andra inkomster, han       år 1973, delade man sitt reserv-
                                            försökte sig på att sälja och repa-  delslager mellan Joseph Kocks
                                            rera Ariel, men hur det gick är     och Dreiagers verkstäder. Strax
                                            inte känt idag. Men 1933 presen-    därefter började också militären
                                            terades planerna på en ny Nim-      sälja ut sina Nimbussar för när-
        På långfredagen 1927 höll Nim-      bus och läget ljusnade.             mast skrotpriser och man gjorde
        busklubben en så kallad benzin-                                         goda affärer med att renovera de
        prøve, det vill säga ett ekonomi-                                       gamla maskinerna med hjälp av
        lopp där det gällde att köra så                                         de nya reservdelarna.
        långt som möjligt på en bestämd
        mängd bensin. Deltagarna i klub-                                        Idag är lokalerna på Holger
        ben startade vid fabriken på                                            Danskesvej rivna och ett nytt bo-
        Peter Bangsvej och körde söderut                                        stadshus står på platsen. På
        på huvudvägen mot Köge, där de                                          Lollandsvej ser det fortfarande ut
        vände vid 90-kilometersmärket                                           som på 1970-talet, en trävaru-
        från Köpenhamn. Efterhand som                                           firma verkar finnas kvar i huvud-
        deltagarna stannade av bensin-      År 1930 flyttade Dreiagers verk-    byggnaden där tidigare Listefab-
        brist dokumenterades körsträck-     stad till Lollandsvej 43 där far-   riken Imbus höll till och en
        an från en följebil. I soloklassen  brodern redan hade sin trävaru-     paketeringsfirma finns i Harry
        segrade verkmästare Carl Ras-       firma med namnet                    Dreiagers gamla lokaler. De
        mussen från F & N med Harry               , enligt Kraks adressregis-   gamla bostadskvarteren på
        Dreiager på andra plats. Bränsle-   ter, men det är osäkert om det      Ærøvej och Bogøvej finns kvar,
        tilldelningen vid starten hade va-  namnet använts i det dagliga. Här   renoverade givetvis, men gårds-
        rit fem liter och Rasmussen hade    var man kvar till början av 1970-   huset med verkstaden är rivet för
        tillryggalagt 174,8 kilometer mot   talet då man flyttade till Holger   cirka 40 år sedan.
        Dreiagers 168. Vinnarens genom-     Danskes vej 34.


                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14