Page 9 - SNT_28
P. 9
snittshastighet var 35 km/h. Un- När jag köpte en utbytesmotor
der 0,3 liter per mil var ingen från firman 1972, hade man flyt-
dålig prestation för den tiden. tat från Lollandsvej, men Harrys
Sidovagnsmaskinerna drog unge- son Erling, som då övertagit fir-
fär en deciliter mera per mil. man, visade mig de gamla loka-
När tillverkningen av Rören lerna där det fortfarande stod
Harry Dreiager deltog även i en upphörde och det inte såg ut att Nimbussar för renovering.
del av tidens motorcykeltäv-
lingar, den 29 augusti 1926 körde
han Harleyklubbens Augustilöp
tillsammans med fyra andra
Nimbusförare. Av de samanlagt
27 deltagarna fullföljde 15, med
Ingemann-Petersen som vinnare.
Vi har inte några uppgifter om
hur det gick för Harry Dreiager.
bli flera motorcyklar från A/S När A/S Fisker & Nielsen slutade
Fisker & Nielsen behövde Harry producera reservdelar till typ C
Dreiager andra inkomster, han år 1973, delade man sitt reserv-
försökte sig på att sälja och repa- delslager mellan Joseph Kocks
rera Ariel, men hur det gick är och Dreiagers verkstäder. Strax
inte känt idag. Men 1933 presen- därefter började också militären
terades planerna på en ny Nim- sälja ut sina Nimbussar för när-
På långfredagen 1927 höll Nim- bus och läget ljusnade. mast skrotpriser och man gjorde
busklubben en så kallad benzin- goda affärer med att renovera de
prøve, det vill säga ett ekonomi- gamla maskinerna med hjälp av
lopp där det gällde att köra så de nya reservdelarna.
långt som möjligt på en bestämd
mängd bensin. Deltagarna i klub- Idag är lokalerna på Holger
ben startade vid fabriken på Danskesvej rivna och ett nytt bo-
Peter Bangsvej och körde söderut stadshus står på platsen. På
på huvudvägen mot Köge, där de Lollandsvej ser det fortfarande ut
vände vid 90-kilometersmärket som på 1970-talet, en trävaru-
från Köpenhamn. Efterhand som firma verkar finnas kvar i huvud-
deltagarna stannade av bensin- År 1930 flyttade Dreiagers verk- byggnaden där tidigare Listefab-
brist dokumenterades körsträck- stad till Lollandsvej 43 där far- riken Imbus höll till och en
an från en följebil. I soloklassen brodern redan hade sin trävaru- paketeringsfirma finns i Harry
segrade verkmästare Carl Ras- firma med namnet Dreiagers gamla lokaler. De
mussen från F & N med Harry , enligt Kraks adressregis- gamla bostadskvarteren på
Dreiager på andra plats. Bränsle- ter, men det är osäkert om det Ærøvej och Bogøvej finns kvar,
tilldelningen vid starten hade va- namnet använts i det dagliga. Här renoverade givetvis, men gårds-
rit fem liter och Rasmussen hade var man kvar till början av 1970- huset med verkstaden är rivet för
tillryggalagt 174,8 kilometer mot talet då man flyttade till Holger cirka 40 år sedan.
Dreiagers 168. Vinnarens genom- Danskes vej 34.
9