Page 9 - SNT_23
P. 9
eller nytillverkade. Personliga tek-
niska lösningar, fin patina, rostfria
delar, ja allt mellan himmel och
jord. Allt detta gör det extra roligt
att botanisera bland motorcyklarna.
Här några exempel.
En mycket fin femtiotals-Nimbus
med en raritet, en sidovagnskorg
från Dania, en Dania Sport. Tillver-
karen Dania gjorde sidovagnar och
sidovagnskorgar några år före andra
världskriget och man gjorde också
några exklusiva motorcyklar med
Brough Superior som förebild. Sido-
vagnarna byggdes av Hans Skov, en
känd tävlingsförare på mc. Firman
Dania ägdes av en annan känd föra-
re, Ib Krøyer Christensen, som varit
framgångsrik i Saxtorpsloppen. Fir-
man Dania köptes av ACAP 1937.
Det kalla krigets Nimbus med all
utrustning på de rätta ställena. Den
danska militären märkte vissa delar
med färg, där gul färg markerade
sådant som föraren kunde och skul-
le kontrollera, oljestickan till exem-
pel, det är också gult kring oljepå-
fyllningen och skruvhuvudet i mitten
av växelväljaren är gul. Kyliga vin-
termorgnar packade säkert föraren
om växelväljaren med nytt fett, om
han inte hade något annat för sig!
Röd färg var däremot förbjudet om-
råde för föraren. Några röda färg-
fläckar syns på bilden, oljeavtapp-
ningen, skruven som håller låskulan
till växelföraren i växellådan och
locket ovanpå svänghjulshuset. Att
föraren inte skulle tömma motorn
på olja kan jag förstå och att han
inte heller skulle plocka ur fjädern
eller kulan som håller växelföraren i
läge, men varför inte lyfta på locket
till svänghjulshuset? Var det för att
förhindra att han hällde olja på
kopplingslamellerna eller saboterade
på något annat sätt?
Ett elegant sätt att
montera backspegeln
om man inte vill bor-
ra hål i styret. Jag
undrar om det är vib-
rationsfritt?
Om du skall borra hål
för backspegeln så
glöm inte montera av
ljuskontrollern först,
annars blir det lätt
hål i den också.
9