Page 12 - SNT_23
P. 12
Jag hatar brädlappar
Ett kapitel ur Nimbusägarens Uppslagsbok
Text och foto Lasse Persson, Tidsmaskiner
Det finns få saker som är så frust-
rerande som att ta ur och lägga i en
Nimbusmotor i ramen. Speciellt när
man gör det på det klassiska viset.
Med en trave brädlappar i vardera
änden och gradvis ta bort en i taget
när man tar ur motorn, eller lyfta i
respektive ände på motorn och peta
in brädlapp efter brädlapp när man
skall sätta i motor. Dessutom blir
det aldrig RIKTIGT rätt vid ilägg-
ningen och man får dra och trycka
och vrida för att få i motorskruvar-
na. Usch.
Så! Man sänker sedan ner rasket tills
Sätt motorn på motorcykellyften dess att man kan pilla i motor-
och trä över motorcykeln minus fästesskruvarna och VIPS! Det går
bakhjul. Hissa lite så att bakhjulet som en dans! Vilket är bra! Om
kan monteras. Här kommer en man är lat… Vilket man är…
nackdel med metoden dock! Kicken
tar i ramen och motorn lutar, på ett
Jag har, emellertid börjat använda adrenalinframkallande sätt, till
motorcykellyften jag fick i (h)jul- vänster. Men det ser värre ut än
klapp av hustrun för länge sedan vad det är. Och det går att ta av
som improviserat motorställ när kickstarten innan. Om man inte är
man mekar. Bra för ryggen, men lat… Vilket man är…
lite risky då motorn KAN falla av om
man inte ser upp. Eller spänner fast
motorn. Vilket man inte gör… För
att man är lat.
Nå! Vitsen med en motorcykellyft är
att man kan lyfta saker med den.
Motorcyklar, till exempel. Eller var-
för inte…. Nimbusmotorer? Se det
går utmärkt och man kan göra det
helt solokvist också. Om man inte
är olycksbenägen. Vilket man är..
De blå naglarnas brödraskap..
12