Page 7 - SNT_23
P. 7
Årsträffen på Mors i Limfjorden
Foto Jörgen Åhman och LW
Det är alltid spännande att köra till Århus kommer vi minnas som väg- se kamraternas glädje. Jag var en-
årsträff, så även denna gång. Vi arbetenas och de röda ljusens stad. sam! Det visade sig att en av kom-
var fem personer på fyra cyklar Pat Det tog en evinnerlig tid att komma pisarna hade fått bensinstopp nå-
och Miles från Vermont på solo- ut ur staden och vi lyckades göra gon kilometer tidigare men reserv-
cykel, Lars-Inge från Göteborgs- det på fel väg, efter åtskilliga kilo- dunk fanns med och snart var vi
trakten på sin Sport och Lasse P meters irrande lyckades vi på något återförenade för att köra in på
och jag själv från Skåne på våra sätt komma rätt i alla fall och träffplatsen.
sidovagnscyklar. Vi skulle till Mors, sträckte ut på vägen mot Viborg
den största ön i Limfjorden, drygt och sedan mot Skive. Det här var Som så många gånger tidigare var
30 mil på vägen och en färjetur på fina Nimbusvägar med lagom träffen vid en sporthall och vi
knappt två timmar mellan Sjæl- mycket trafik och vi kunde hålla vår campade på fotbollsplaner kring
lands Odde och Århus. egen hastighet i lugn och ro. Två, hallen. Vi blev snabbt registrerade
tre mil efter Skive fick vi känslan av och parkerade cyklarna och lastade
att vara nära vatten, det var något av i det som skulle bli den svensk-
med ljuset, och plötsligt körde vi ut amerikanska delen av lägret, ja
på bron som förbinder ön Mors med med internationellt deltagande av
fastlandsjylland, nu var det inte så Poul och Kim från Danmark. I sista
långt kvar till träffplatsen i byn minuten hann vi också få ett gott
Mors är den gröna ön i Limfjorden.
Under våren och sommaren hade vi
kunnat läsa på nätet om alla för-
beredelser man gjorde för träffen,
det fanns mycket att se och göra En av många gator på träffplatsen en tidig morgon.
under den vecka som träffen på-
gick. Det var så mycket information Øster Jølby. Jag låg i täten och såg kvällsmål och en välbehövlig öl att
på förhand att man nästan var rädd mig om bakåt då och då så att jag skölja ned landsvägsdammet med.
att träffen skulle bli en antiklimax, inte skulle tappa bort de andra. Så Så tältresning och luftmadrass-
som det kan bli när förväntningarna passerade vi byn Erslev och såg uppblåsning och andra inrednings-
är höga. skyltarna som bekräftade att vi göromål innan vi på allvar började
körde in i Øster Jølby. Jag höjde en bekanta oss med omgivningarna
Nåväl, vi startade vår resa och ef- triumferande arm i luften, äntligen och de andra deltagarna. Bland
ter 700 meter öppnade sig himlen framme, och vände mig om för att dem Jörgen som kört sin Nimbus
och bjöd på ett ordentligt regn,
men efter tio minuter upphörde
regnet och vi fick inte en droppe till
under hela resan. Så genom Dalby
och vidare mot Öresundsbron.
Motorvägar och tät snabb trafik är
inte direkt ett nöje när man kör
Nimbus, med sidovagn är ju 70-75
km/h en behaglig hastighet, men
ibland finns det inte mycket val.
Passagen på bron över Öresund
kräver en del motorvägskörande
och fortsättningen mot Sjællands
Odde betyder att man skall passera
Roskilde och då blir det mera mo-
torväg. Men vi lyckades minimera
motorvägskörandet och passerade
Holbæk på småvägar. Vi kom i la-
gom tid till färjan mot Århus och
träffade flera Nimbusåkare i färje-
läget. Båtturen var en behaglig av-
koppling och dessutom fick vi ett
välbehövligt mål mat, härligt. Här har vi upptäckt att single grade SAE30 har utmärkta smörjande egen-
skaper. Miles, Lasse P, Mats och Lars-Inge.
7