Page 24 - SNT_23
P. 24
Hur skall man då hitta till kontrol-
lerna om de är hemliga, undrar vän
av ordning? Jo, det är här som
hästskorna kommer in. Vid starten
får man en karta där ett antal häst-
skoliknande figurer är inritade längs
vägarna. Man skall passera genom
hästskorna i nummerordning och
hela tiden välja den kortaste vägen
för att komma rätt. Hästskorna får
bara passeras på ett sätt, man
måste köra in genom den öppna
delen, men när man väl gjort det
får man köra ut vilken väg som
helst. Observera att hästskorna inte
är kontroller utan bara är till för att
visa vägen. Kontrollerna är listigt
placerade så att man missar dem
om man kör fel, vilket givetvis ger
prickbelastning. Svårare är det inte
– men tillräckligt svårt!
Två rundor skulle köras, en på för-
middagen och en på eftermiddagen
och varje runda var ungefär 70 Vinnaren i klass 1, Stine, startar på förmiddagsetappen.
kilometer lång. Vi var alltså inte
helt oförberedda på vad oriente-
ringen skulle innebära, men en sak kilometers körning upptäckte vi att och vi kommer gärna tillbaka för att
var en överraskning – kartorna vi vi var någon helt annan stans än vi göra ett nytt försök.
fick var i skala 1:200 000 – när vi trodde Efter ytterligare några små
körde Museumsløbet var kartan i misstag var vi ordentligt efter, så För de som var oerfarna så erbjöd
skala 1:100 000. Vi förstår nu var- mycket att den sista hemliga tids- tävlingsledningen möjligheten att
kontrollen var indragen när vi pas- slå följe med en erfaren oriente-
serade. En rekommenderad medel- rare, men det var inte på grund av
hastighet på 37 km/tim, som det övermod som vi inte utnyttjade det
var på förmiddagen, låter inte så erbjudandet. Säkert lärde vi oss
mycket, men så fort man gör ett mycket mera på det här sättet för
misstag eller stannar och tvekar så det är ju genom misstagen som
går tiden och man är snart ohjälp- man lär sig, eller hur?
ligt efter.
Ännu ett utsnitt av kartan, nu i
skala 1:200 000. Till eftermidda-
gens runda hade jag lärt mig att
inte dra linjer genom byarna.
för en del karthållare har försto-
ringsglas, det hade vi behövt. De Stine Vedersø vann klassen utan
små byarna vi skulle igenom var navigatör och Erik och Alice
ungefär två till tre millimeter stora Skärm till sidovagnen med F&Ns Kristensen vann klassen med
på kartan och i några av byarna plattjärnsram. navigatör, båda körde givetvis
möttes sex vägar! Vi hade inte ens Nimbus. De hade 22 respektive 36
glasögonen med. Tillbaka på Overdrevskroen serve- prickar, vi är mycket imponerade
rades en ordentlig lunch, mycket av deras skicklighet och tänker på
I den första landsbyn, Jystrup, kör- gott, och sedan körde vi ut på ef- alla de prickar vi samlade ihop
de vi ordentligt fel, förlorade en termiddagens etapp. Det gick lite (multiplicera Stines resultat med 17
massa tid och missade en stämpel- bättre på eftermiddagen tyckte vi. så kommer du rätt!). Det är också
kontroll. Det var en av de byar där Alla kontrollerna fanns i alla fall imponerande att hela 20 deltagare
sex vägar möttes och för att försvå- kvar! Vi blev helt klart bäst place- hade under 100 prickar. Ännu mer
ra det hela ytterligare hade jag ritat rade utländska deltagare (eftersom imponerade blir vi när vi tänker på
i vägen jag tänkte köra med blå- vi var de enda) men i den totala Skagenløbet där man orienterar i
penna, rakt genom byarna, så de- prislistan syntes vi knappast alls. tre dagar i sträck på detta sätt –
taljerna syntes inte. Vi körde in i med kartor i skala 1:200 000. Men
byn på väg 1 och skulle kört ut ur Löpet var mycket välorganiserat vänta bara – när vi två svenskar
den på väg 4, men det blev väg 3 och vi hade mycket trevligt. Det var kört 20-30 sådana här löp så kan-
istället. Så efter en och en halv en dag med mycket fint körväder ske vi klarar det hela, kanske!
24