Page 24 - SNT_23
P. 24

Hur skall man då hitta till kontrol-
         lerna om de är hemliga, undrar vän
         av ordning? Jo, det är här som
         hästskorna kommer in. Vid starten
         får man en karta där ett antal häst-
         skoliknande figurer är inritade längs
         vägarna. Man skall passera genom
         hästskorna i nummerordning och
         hela tiden välja den kortaste vägen
         för att komma rätt. Hästskorna får
         bara passeras på ett sätt, man
         måste köra in genom den öppna
         delen, men när man väl gjort det
         får man köra ut vilken väg som
         helst. Observera att hästskorna inte
         är kontroller utan bara är till för att
         visa vägen. Kontrollerna är listigt
         placerade så att man missar dem
         om man kör fel, vilket givetvis ger
         prickbelastning. Svårare är det inte
         – men tillräckligt svårt!

         Två rundor skulle köras, en på för-
         middagen och en på eftermiddagen
         och varje runda var ungefär 70     Vinnaren i klass 1, Stine, startar på förmiddagsetappen.
         kilometer lång. Vi var alltså inte
         helt oförberedda på vad oriente-
         ringen skulle innebära, men en sak  kilometers körning upptäckte vi att  och vi kommer gärna tillbaka för att
         var en överraskning – kartorna vi  vi var någon helt annan stans än vi  göra ett nytt försök.
         fick var i skala 1:200 000 – när vi  trodde  Efter ytterligare några små
         körde Museumsløbet var kartan i    misstag var vi ordentligt efter, så  För de som var oerfarna så erbjöd
         skala 1:100 000. Vi förstår nu var-  mycket att den sista hemliga tids-  tävlingsledningen möjligheten att
                                            kontrollen var indragen när vi pas-  slå följe med en erfaren oriente-
                                            serade. En rekommenderad medel-     rare, men det var inte på grund av
                                            hastighet på 37 km/tim, som det     övermod som vi inte utnyttjade det
                                            var på förmiddagen, låter inte så   erbjudandet. Säkert lärde vi oss
                                            mycket, men så fort man gör ett     mycket mera på det här sättet för
                                            misstag eller stannar och tvekar så  det är ju genom misstagen som
                                            går tiden och man är snart ohjälp-  man lär sig, eller hur?
                                            ligt efter.






         Ännu ett utsnitt av kartan, nu i
         skala 1:200 000. Till eftermidda-
         gens runda hade jag lärt mig att
         inte dra linjer genom byarna.
         för en del karthållare har försto-
         ringsglas, det hade vi behövt. De                                      Stine Vedersø vann klassen utan
         små byarna vi skulle igenom var                                        navigatör och Erik och Alice
         ungefär två till tre millimeter stora  Skärm till sidovagnen med F&Ns  Kristensen vann klassen med
         på kartan och i några av byarna    plattjärnsram.                      navigatör, båda körde givetvis
         möttes sex vägar! Vi hade inte ens                                     Nimbus. De hade 22 respektive 36
         glasögonen med.                    Tillbaka på Overdrevskroen serve-   prickar, vi är mycket imponerade
                                            rades en ordentlig lunch, mycket    av deras skicklighet och tänker på
         I den första landsbyn, Jystrup, kör-  gott, och sedan körde vi ut på ef-  alla de prickar vi samlade ihop
         de vi ordentligt fel, förlorade en  termiddagens etapp. Det gick lite  (multiplicera Stines resultat med 17
         massa tid och missade en stämpel-  bättre på eftermiddagen tyckte vi.  så kommer du rätt!). Det är också
         kontroll. Det var en av de byar där  Alla kontrollerna fanns i alla fall  imponerande att hela 20 deltagare
         sex vägar möttes och för att försvå-  kvar! Vi blev helt klart bäst place-  hade under 100 prickar. Ännu mer
         ra det hela ytterligare hade jag ritat  rade utländska deltagare (eftersom  imponerade blir vi när vi tänker på
         i vägen jag tänkte köra med blå-   vi var de enda) men i den totala    Skagenløbet där man orienterar i
         penna, rakt genom byarna, så de-   prislistan syntes vi knappast alls.  tre dagar i sträck på detta sätt –
         taljerna syntes inte. Vi körde in i                                    med kartor i skala 1:200 000. Men
         byn på väg 1 och skulle kört ut ur  Löpet var mycket välorganiserat    vänta bara – när vi två svenskar
         den på väg 4, men det blev väg 3   och vi hade mycket trevligt. Det var  kört 20-30 sådana här löp så kan-
         istället. Så efter en och en halv  en dag med mycket fint körväder     ske vi klarar det hela, kanske!

                                                           24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29