Page 19 - SNT_23
P. 19
Trehjulingar från Indian och Harley
De klassiska trike’arna är natur- hjulingarna. Harley-Davidson var så
ligtvis Indians Dispatch-Tow och serviceinriktade att de till och med
Harley-Davidsons Servi-Car, båda konstruerade och sålde en särskild
kom 1932, men tillverkades i litet krithållare till parkeringsvakterna,
antal och syntes inte i katalogerna inklusiven H-D-kritor. P-vakterna
förrän några år senare. åkte omkring och satte kritmärken
på däcken på parkerade bilar för att
Behovet för sådana här fordon kunna bevisa att de stått stilla för
fanns från början hos verkstads- länge innan de bötfälldes.
ägare som behövde ett billigt for-
don för serviceutryckningar, särskilt
bilverkstäder. Tanken var att ser- Illustrationer och faktaunderlag
vicemannen skulle rycka ut med från Poul Jørss arkiv. Servi-Car för polisen 1973.
motorcykeln och reparera med
verktygen och reservdelarna i ba-
gageboxen. En annan användning
var att hämta hem bilar för service
på verkstaden. Då ryckte man ut på
motorcykeln, kopplade sedan mo-
torcykeln efter bilen och fick med
sig båda fordonen till verkstaden.
Detta var naturligtvis också an-
vändbart vid leverans av lagade
bilar eller nyinköpta fordon.
Snart blev dessa motorcyklar
populära hos polisen och H-D
tillverkade dem ända till 1973.
Även olika hantverkare, postverket
och parkeringsvakter använde tre-
Nedan, reklam för Indians trike från
1935. Till höger Harleys Servi-Car
från 1934, dragstången sitter till-
bakafälld på framgaffeln.
19