Page 20 - SNT_23
P. 20

Årets Öresund Rundt


         Träffen Öresund Rundt, eller som                                       knappt 160 meters höjdskillnad och
         den ofta kallas av vår danska sam-                                     man skulle köra tolv varv.
         arbetspartner i Nödeboklubben,
         Sommertræffen, är en institution                                       I våra ögon var banan naturligtvis
         bland skånska Nimbusister. Redan                                       helt livsfarlig där den gick rakt ge-
         år 2001 bjöd Kerstin och Lasse i                                       nom byarna och genom skog med
         Harlösa in till den första träffen och                                 träd tätt intill. Men 1933 var det en
         sedan har den alternerat mellan                                        annan tid med andra bedömningar.
         Skåne och Nödeboklubben alla år
         utom 2015 då våra danska vänner                                        Man lyckades få hit några av tidens
         hade giltigt förfall, man höll på att                                  toppförare, Louis Chiron, Antonio
         inte få en ny styrelse och en upp-                                     Brivio, Whitney Straight, Karl Ebb
         lösning av klubben hotade. Det lös-                                    från Finland, Eugen Biörnstad från
         te sig emellertid till sist, men den                                   Norge och svensken P.W. Widen-
         nya styrelsen hade inte möjligheter                                    gren. Den kände danske jordbane-
         att genomföra en träff utan ville                                      och speedwayföraren Morian Han-
         komma igen i år. Tyvärr lyckades                                       sen prövade lyckan på fyra hjul i en
         man inte ordna en träff i år heller,                                   Ford V8 Special. Sammanlagt var
         så vi diskuterade saken i det skåns-                                   det 27 startande, däribland många
         ka nätverket och Mats Andersson                                        svenskar på olika Ford V8-specialer
         åtog sig att försöka få ihop ett ar-                                   som skulle tävla mot Alfa-Romeos
         rangemang. Efter någon vecka ha-                                       grand prixvagnar i det som då var
         de Mats idéer och ramarna för en                                       fabriksstallet Scuderia Ferrari, det
         träff färdiga. Tidpunkten blev den 6                                   här var ju femton år innan Enzo
         till 7 augusti, 83-årsdagen av Sveri-                                  Ferrari började bygga egna bilar.
         ges Sommar-Grand Prix i Norra
         Vram i Västskåne. Tävlingen blev                                       Åskådarskaran uppgick till omkring
         träffprogrammets huvudpunkt.                                           100 000 personer, bland dem
                                                                                många som på den tiden ”ville sy-
                                            ta och enda gången den 6-7 augus-   nas”, kändisar säger vi idag.
                                            ti 1933.
                                                                                Starten gick, men redan efter ett
                                            Förberedelserna hade varit om-      par minuter förstod man att något
                                            sorgsfulla. Man hade försökt hitta  hade skett, ett stort rökmoln syntes
                                            en tävlingsplats som dels bjöd på   en bit bort. I Södra Vram hade den
                                            en bra bana och dels var lätt åt-   ledande bilen, en 7-liters Mercedes
                                            komlig från kontinenten.            SSK körd av svensken Börje Dahlin,
                                                                                kört av vägen. Sammanlagt elva
                                            Norra Vram på bekvämt avstånd       bilar hade varit inblandade i olyck-
                                            från Helsingborg fyllde kraven. Ba-  an som kostade en människa livet
                                            nan slingrade sig upp och ned över  och gjorde att en villa brann ner.
                                            Söderåsen och bestod av både as-    Tävlingen fortsatte och vanns av
                                            faltsträckor och grusväg. Ett varv  Antonio Brivio med en snitthastig-
                                            var ungefär tre mil långt med       het på nästan 125 km/h.


        Vid Norra Vrams prästgård nära star-
        ten för 1933 års Grand Prix.


         Tävlingar med bilar och motorcyklar
         är nästan lika gamla som motoris-
         mens historia. Den första riktiga
         biltävlingen genomfördes 1894,
         man körde Paris-Rouen.
         I Sverige är Novemberkåsan den
         första motorcykeltävlingen, med
         start 1915. Från 1930 till och med
         1939 kördes också Saxtorpstäv-
         lingarna med internationellt del-
         tagande och fantastiskt stora åskå-
         darmassor. På bilsidan kördes flera
         tävlingar på is under 1910-, 20-
         och 30-talen, men den första stora
         internationella biltävlingen under
         den varma årstiden i Sverige var   Depåområdet vid Norra Vram. Kartan fanns i tävlingsprogrammet. Några
         Vrams Grand Prix som kördes förs-  av texterna har gjorts tydligare.

                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25