Page 20 - SNT_23
P. 20
Årets Öresund Rundt
Träffen Öresund Rundt, eller som knappt 160 meters höjdskillnad och
den ofta kallas av vår danska sam- man skulle köra tolv varv.
arbetspartner i Nödeboklubben,
Sommertræffen, är en institution I våra ögon var banan naturligtvis
bland skånska Nimbusister. Redan helt livsfarlig där den gick rakt ge-
år 2001 bjöd Kerstin och Lasse i nom byarna och genom skog med
Harlösa in till den första träffen och träd tätt intill. Men 1933 var det en
sedan har den alternerat mellan annan tid med andra bedömningar.
Skåne och Nödeboklubben alla år
utom 2015 då våra danska vänner Man lyckades få hit några av tidens
hade giltigt förfall, man höll på att toppförare, Louis Chiron, Antonio
inte få en ny styrelse och en upp- Brivio, Whitney Straight, Karl Ebb
lösning av klubben hotade. Det lös- från Finland, Eugen Biörnstad från
te sig emellertid till sist, men den Norge och svensken P.W. Widen-
nya styrelsen hade inte möjligheter gren. Den kände danske jordbane-
att genomföra en träff utan ville och speedwayföraren Morian Han-
komma igen i år. Tyvärr lyckades sen prövade lyckan på fyra hjul i en
man inte ordna en träff i år heller, Ford V8 Special. Sammanlagt var
så vi diskuterade saken i det skåns- det 27 startande, däribland många
ka nätverket och Mats Andersson svenskar på olika Ford V8-specialer
åtog sig att försöka få ihop ett ar- som skulle tävla mot Alfa-Romeos
rangemang. Efter någon vecka ha- grand prixvagnar i det som då var
de Mats idéer och ramarna för en fabriksstallet Scuderia Ferrari, det
träff färdiga. Tidpunkten blev den 6 här var ju femton år innan Enzo
till 7 augusti, 83-årsdagen av Sveri- Ferrari började bygga egna bilar.
ges Sommar-Grand Prix i Norra
Vram i Västskåne. Tävlingen blev Åskådarskaran uppgick till omkring
träffprogrammets huvudpunkt. 100 000 personer, bland dem
många som på den tiden ”ville sy-
ta och enda gången den 6-7 augus- nas”, kändisar säger vi idag.
ti 1933.
Starten gick, men redan efter ett
Förberedelserna hade varit om- par minuter förstod man att något
sorgsfulla. Man hade försökt hitta hade skett, ett stort rökmoln syntes
en tävlingsplats som dels bjöd på en bit bort. I Södra Vram hade den
en bra bana och dels var lätt åt- ledande bilen, en 7-liters Mercedes
komlig från kontinenten. SSK körd av svensken Börje Dahlin,
kört av vägen. Sammanlagt elva
Norra Vram på bekvämt avstånd bilar hade varit inblandade i olyck-
från Helsingborg fyllde kraven. Ba- an som kostade en människa livet
nan slingrade sig upp och ned över och gjorde att en villa brann ner.
Söderåsen och bestod av både as- Tävlingen fortsatte och vanns av
faltsträckor och grusväg. Ett varv Antonio Brivio med en snitthastig-
var ungefär tre mil långt med het på nästan 125 km/h.
Vid Norra Vrams prästgård nära star-
ten för 1933 års Grand Prix.
Tävlingar med bilar och motorcyklar
är nästan lika gamla som motoris-
mens historia. Den första riktiga
biltävlingen genomfördes 1894,
man körde Paris-Rouen.
I Sverige är Novemberkåsan den
första motorcykeltävlingen, med
start 1915. Från 1930 till och med
1939 kördes också Saxtorpstäv-
lingarna med internationellt del-
tagande och fantastiskt stora åskå-
darmassor. På bilsidan kördes flera
tävlingar på is under 1910-, 20-
och 30-talen, men den första stora
internationella biltävlingen under
den varma årstiden i Sverige var Depåområdet vid Norra Vram. Kartan fanns i tävlingsprogrammet. Några
Vrams Grand Prix som kördes förs- av texterna har gjorts tydligare.
20