Page 28 - SNT_22
P. 28

Trondhjemsridtet 1919 - 2016




        Trondhjemsridtet är Norges mot-
        svarighet till det svenska Skåne
        Runt och Danmarks Skagenløp. Det
        vill säga ett återupplivande av en
        gammal motorcykeltävling från mo-
        torismens barndom. Här är det en
        av de allra första tävlingarna för
        motorcyklar i Norge man uppmärk-
        sammar, tävlingen från Kristiania
        (Oslo) till Trondheim och tillbaka till
        Kristiania. Tävlingen kördes för
        första gången 1919 och utgjorde då
        en sträcka av 1220 kilometer på
        mycket dåliga vägar.

        Den första motorcykelklubben i
        Norge, Norsk Motorcycle Klub, bil-
        dades 1916. Man hann med några
        arrangemang innan bensinransone-
        ringarna under första världskriget
        satte stopp för verksamheten. Men   Här kommer Knud-Erik i god fart på sitt Rör. Mannen med kepsen i mitten
        efter fredsslutet satte man fart igen  är en av de andra Nimbusförarna Egon Nielsen som körde en 36a.
        och beslutade att genomgöra ett
        uthållighetslopp från Kristiania till
        Trondheim och tillbaka.

        Vägen till Trondheim var vid denna
        tid knappast framkomlig för bilar så
        det var verkligen en svår uppgift
        som låg framför de tävlande och
        endast 12 av de 21 anmälda kom
        till start och av dessa fullföljde sex
        stycken.

        Trondhjemsridtet kördes bara fem
        gånger, 1924 var den sista täv-
        lingen. År 1979 var det dags att
        återuppliva traditionen, nu med
        gamla motorcyklar och i år, den 5-7
        juni kördes tävlingen åter, nu med
        98 anmälningar. Bland de startande
        var tolv Nimbus, en av dem ett Rör,
        Knud-Erik Petersen på sin typ B,
        nummer 1222 från 1927. Knud-Erik



                                                                                hade, liksom två andra tävlande,
                                                                                Poul och Per Bay Rasmussen tränat
                                                                                grusvägskörning under Göingeträf-
                                                                                fen helgen innan. Per körde sin
                                                                                1938 Sport och Poul en BMW R11
                                                                                från 1931.

                                                                                Övriga Nimbusförare var Max
                                                                                Lunau, Henning Petersen, Ole K
                                                                                Sommer, Egon Nielsen, Niels
                                                                                Jacobsen, Thorben Korsgaard, Lars
                                                                                Andersen och Skjold Pagh från
                                                                                Danmark, Heiner Rohrwick från
                                                                                Tyskland och Poul Søndergaard från
                                                                                Sverige. Samtliga, förutom Knud-
                                                                                Erik körde typ C av olika årgångar.
                                                                                Alla Nimbusekipage klarade
                                                                                sträckan utan större problem -
                                                                                givetvis.


                                                           28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33