Page 32 - SNT_22
P. 32
Finn Andersen
Reseinspektör hos A/S Fisker & Nielsen
Ett fast organiserat återförsäljarenät
med distriktsindelning, reklamut-
skick och kontaktpersoner för åter-
försäljarna var något som A/S Fisker
& Nielsen först byggde upp på
dammsugaresidan. I jubileumsbo-
ken från 1931 då man firade före-
tagets 25-årsdag 1906-1931 skriver
man en del om detta. År 1922 var
tydligen ett genombrott för den in-
hemska försäljningen med nya
dammsugarmodeller och en trim-
mad försäljningsorganisation. En Tre nimbusförare satte nytt rekord på sträckan Paris-Kruså sommaren
viktig del av denna organisation var 1937. De tre, Kaj Otting, Christian Jørgensen och Joseph Koch syns här
kontakten mellan återförsäljarna kransbehängda efter ankomsten till Köpenhamn. De tre herrarna i bak-
och fabriken. Personen som var an- grunden är Finn Andersen (med keps), Erik Fisker och Anders Fisker. Se
svarig för detta var reseinspektören.
SNT nr 17.
När Nimbus typ C introducerades en del barnsjukdomar man sålde. Finn Andersen var uppenbarligen
strävade man efter att bygga upp Motorns smörjsystem, generatorn, mycket lämpad för sitt arbete och
ett landstäckande system av åter- relä och delar av ramen var inte trivdes med det. Ännu vid Fisker &
försäljare med en särskild resein- färdigutvecklade utan fick konst- Nielsens femtioårsjubileum, 1956,
spektör för motorcykelsidan, efter rueras om och maskiner fick garan- var han reseinspektör och blickar
mönster från dammsugaresidan i tirepareras. Detta var både dyrt för vänligt emot oss på en bild i jubi-
företaget. Reseinspektör blev Finn fabriken och naggade förtroendet leumsboken.
Andersen som hade varit anställd från kunderna i kanten. Man beslöt
hos A/S F & N sedan 1924. I dags- att göra en rundresa till återförsäl-
läget vet vi inte när han fick denna jarna och lyssna på dem för att få
uppgift, men att han hade funktio- tips om förbättringar av motorcy-
nen vid tiden för rundresan till åter- keln men även för att se hur verk-
försäljarna år 1936 är säkert. Rund- städer och försäljningslokaler funge-
resan var något nästan unikt för en rade. Det var Anders Fisker och Finn
motorcykeltillverkare. Andersen som gjorde denna resa.
Typ C hade ju presenterats för pres- Året innan hade fabriken haft sitt
sen redan 1933 och fabriken hade första forhandlermøde, men då hade
med detta försatt sig i situationen alla återförsäljarna bjudits till
att motorcykeln snart måste ut på Köpenhamn och det var P.A. Fisker
marknaden. Det danska försvaret som ledde förhandlingarna. Nu gjor-
skulle också göra stora inköp av de man tvärt om och besökte åter-
motorcyklar och F & N ville vara försäljarna istället och resan gav en
med och konkurrera om denna or- hel del resultat, både när det gällde
der. När Nimbus typ C började säl- förbättringar av motorcykeln och
jas till allmänheten sommaren 1934 säkert också genom att stärka ban-
var det tyvärr en motorcykel med den till återförsäljarorganisationen.
Att reseinspektören även var upp-
skattad av Nimbusförsäljarna kan
man läsa i Allan Nyborgs bok om
återförsäljarna. I kapitlet om Nim-
busförsäljaren i Horsens, Cykelbør-
sen, berättas om att det var en be-
givenhet i familjen när Finn Ander-
sen kom på besök och att han var
så omtyckt att familjens son döptes
till Finn.
32