Page 25 - SNT_22
P. 25

Nimbusfabrikens reparationsverkstad





        I det förra numret av SNT skrev vi
        om fabriken, dels en översikt av
        dess byggnadshistoria och dels en
        artikel om hur fabriksbyggnaderna
        utnyttjades under olika perioder av
        fabrikens existens. Den säkraste
        bilden gav Henning Petersen av
        perioden 1968-87 då han själv ar-
        betade på Peter Bangsvej. För peri-
        oden när man tillverkade motor-
        cyklar kunde vi endast ge ett ram-
        verk av kunskap och här återstår
        många frågor att lösa. En sådan
        detalj skall vi diskutera här, frågan
        om var fabrikens reparationsverk-
        stad för motorcyklar låg. Observera
        alltså att detta är en diskussion, in-
        te nödvändigtvis ett svar på frågan.
        Fisker & Nielsens reparationsverk-
        stad var öppen för alla kunder, inte
        bara för dem i Köpenhamnsområ-
        det. Troligen startades den redan
        under tiden när man tillverkade
        Kakelugnsrören.                     den är det målat ett ord som börjar  Resonemanget ger oss endast tre
                                            på A, med samma stil som texten     hus att välja på, den äldsta bygg-
        Garantireparationer och annat som   över porten till Reparationsverksta-  naden på tomten det vill säga den
        de auktoriserade återförsäljarna av  den.                               från 1913, den långa byggnaden
        typ C inte kunde utföra, sändes hit                                     mot Peter Bangsvej och själva Nim-
        och det var också här man, med      I artikeln om fabriken i förra num-  busfabriken uppförd 1934-1937.
        hjälp av fabrikens övriga resurser,  ret hade vi även två interiörbilder  Troligen kan vi utesluta Nimbus-
        utförde ombyggnaden av det ur-      från verkstaden. Dessa bilder kom   byggnaden eftersom pelarna där
        sprungliga smörjsystemet på de      från det album som Driftsingenjör   såg annorlunda ut, mycket smalare.
        första 350 typ C och utbytet av tre-  E. Wind fick av personalen på sin  Även den äldsta byggnaden bör
        kolsgeneratorerna till dem med två  50-årsdag. De är tagna år 1936      kunna uteslutas eftersom den hade
        kol. Verkstaden var på detta sätt   som flera andra i albumet. Vi visar  putsad fasad mot gården vid denna
        ett komplement till de auktorisera-  den ena bilden en gång till och kon-  tid.
        de verkstäderna, men också en       staterar att den kraftiga pelaren i
        konkurrent till verkstäderna i Kö-  vänsterkanten av bilden indikerar   Reparationsverkstaden bör alltså
        penhamnsområdet.                    att verkstaden troligen var belägen  legat i det långa huset längs Peter
                                            i en byggnad med flera våningar.    Bangsvej, på bottenvåningen in mot
        På bilden av den unge Joseph Koch   Så kraftiga pelare behövdes inte i  gården. Vi får se hur länge det an-
        på sin 1934 typ C med ramnummer     envåningshus och F & Ns byggnader   tagandet håller!
        1307 finns porten till reparations-  var ändamålsenligt uppförda.
        verkstaden i bakgrunden. Motor-
        cykeln ser ny och blank ut och Jo-
        seph lyser han också, men nu är
        det byggnaden i bakgrunden vi skall
        ägna oss åt.

        Byggnaden är en tegelbyggnad med
        fönster med gjutjärnsramar och det
        förefaller som om byggnaden har
        en källare. Porten i bakgrunden har
        fasade fyllningar på 1920-talsma-
        nér. Det går inte säkert att avgöra
        om det är en byggnad i flera vån-
        ingar. I vänsterkanten syns en
        pilaster i tegelmuren. En byggnad
        till vänster utanför bilden kastar en
        skugga på marken som nästan når
        fram till motorcykeln. I bildens hö-
        gerkant skymtar kanten av ytter-
        ligare en port eller dörr och över


                                                           25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30