Page 4 - SNT_21
P. 4
P.A. Fisker hade försökt finna en
produkt som lämpade sig för ratio-
nell tillverkning och det löpande
bandet föresvävade nog honom
redan 1906. Det här med löpande
band är inte, som många tror en
uppfinning av Henry Ford utan det
fanns föregångare, en sådan var
Henry M. Leland med tillverkningen
av Cadillacbilarna de första åren på
1900-talet och ännu tidigare var
vapenfabrikerna under amerikanska
inbördeskriget på 1860-talet.
En av förutsättningarna för en riktigt
effektiv löpandebandsproduktion var
den svenska uppfinningen av mått-
satser som gjordes av C.E. Johans-
son 1896 och som patenterades i
Sverige 1906. Den ovan nämnde
Henry M. Leland lär ha sagt: There
are only two people I take off my
hat to. One is the president of the Fabriken 1935. Den stora, nu fyravåningsbyggnaden för motorcykeltillverk-
United States and the other is Mr. ningen i tomtens vänstra del står klar och stora envånings maskinhallar
Johansson from Sweden. har uppförts.
Anledningen till att måttsatserna var Nästa stora utbyggnadsfas stod klar sålde man bara något tiotal begag-
så viktiga är att löpande bandpro- först 1927, då hade ekonomin och nade maskiner som renoverats på
duktion kräver att delarna som framförallt valutorna stabiliserats fabriken.
monteras är inbördes identiska och sedan några år och optimismen in-
utbytbara utan att man skall behöva om industrin var åter stor. Motorcy- Utbyggnaden 1927 bestod av ytter-
justera dem. Måttoleranserna mel- keltillverkningen i Danmark hade ligare två delar av fasadbyggnaden
lan de olika monterade delarna skall emellertid fått ett kraftigt bakslag i längs Peter Bangsvej. Planen är nu
också hålla sig inom bestämda in- och med införandet av mycket stora tydlig, man tänkte sig en ståtlig och
tervall för att den slutliga produk- statliga avgifter år 1924, en omsätt- enhetlig fasad mot gatan. Peter
tens funktion inte skall äventyras. ningsskatt. Man hade då beslutat att Bangsvej hade under åren vuxit i
Måttsatsernas exakthet och enkla upphöra med motorcykeltillverk- betydelse från en lantlig väg i ut-
funktion blev därmed nödvändiga ningen hävdade P.A. Fisker senare. kanten av staden till ett livligt trafi-
för planering, styrning och kontroll En kraftigt bidragande orsak till att kerat stråk med spårvagnsspår,
av produktionen i alla dess steg. man upphörde var säkerligen att med stora industrier men även stora
Med dammsugarproduktionen strä- dammsugartillverkningen krävde bostadshus. Fasaden var en prydligt
vade P.A. Fisker efter massproduk- mer utrymme och att den var ett murad tegelfasad med stramt klas-
tion och det var avsikten även med mera effektivt utnyttjande av fab- siska drag. I gatuplanet fanns några
motorcyklarna, även om man aldrig rikens kapacitet. Under 1928 mon- stora skyltfönster där företagets
nådde det målet. terade man 52 Kakelugnsrör av produkter kunde annonseras och
redan tillverkade delar och 1929 gaveln mot öster användes för fa-
sadreklam.
När den ekonomiska turbulensen
efter börskraschen 1929 började
lägga sig och man återigen förbe-
redde sig för motorcykeltillverkning
behövdes nya byggnader både för
motorcykeltillverkningen och för
dammsugaretillverkningen. Den
största utbyggnaden dittills i firmans
historia färdigställdes då år 1933.
För tillverkning av Nimbus typ C
uppfördes en tvåvåningsbyggnad
längs tomtens västra kant. En lång-
smal envånings maskinhall med två
längsgående takfönster byggdes i
förlängningen av tvåvåningsbygg-
naden och dessutom uppfördes
ytterligare en låg byggnad på delar
av den gamla gårdsplanen framför
huset från 1913. En mycket stor
maskinhall med stora tvärgående
Utbyggnaden 1927 skapade en lång imponerande fasadbyggnad mot Peter taklanteriner hade uppförts redan
Bangsvej.
4