Page 4 - SNT_21
P. 4

P.A. Fisker hade försökt finna en
         produkt som lämpade sig för ratio-
         nell tillverkning och det löpande
         bandet föresvävade nog honom
         redan 1906. Det här med löpande
         band är inte, som många tror en
         uppfinning av Henry Ford utan det
         fanns föregångare, en sådan var
         Henry M. Leland med tillverkningen
         av Cadillacbilarna de första åren på
         1900-talet och ännu tidigare var
         vapenfabrikerna under amerikanska
         inbördeskriget på 1860-talet.

         En av förutsättningarna för en riktigt
         effektiv löpandebandsproduktion var
         den svenska uppfinningen av mått-
         satser som gjordes av C.E. Johans-
         son 1896 och som patenterades i
         Sverige 1906. Den ovan nämnde
         Henry M. Leland lär ha sagt: There
         are only two people I take off my
         hat to. One is the president of the  Fabriken 1935. Den stora, nu fyravåningsbyggnaden för motorcykeltillverk-
         United States and the other is Mr.  ningen i tomtens vänstra del står klar och stora envånings maskinhallar
         Johansson from Sweden.             har uppförts.
         Anledningen till att måttsatserna var  Nästa stora utbyggnadsfas stod klar  sålde man bara något tiotal begag-
         så viktiga är att löpande bandpro-  först 1927, då hade ekonomin och  nade maskiner som renoverats på
         duktion kräver att delarna som     framförallt valutorna stabiliserats  fabriken.
         monteras är inbördes identiska och  sedan några år och optimismen in-
         utbytbara utan att man skall behöva  om industrin var åter stor. Motorcy-  Utbyggnaden 1927 bestod av ytter-
         justera dem. Måttoleranserna mel-  keltillverkningen i Danmark hade   ligare två delar av fasadbyggnaden
         lan de olika monterade delarna skall  emellertid fått ett kraftigt bakslag i  längs Peter Bangsvej. Planen är nu
         också hålla sig inom bestämda in-  och med införandet av mycket stora  tydlig, man tänkte sig en ståtlig och
         tervall för att den slutliga produk-  statliga avgifter år 1924, en omsätt-  enhetlig fasad mot gatan. Peter
         tens funktion inte skall äventyras.  ningsskatt. Man hade då beslutat att  Bangsvej hade under åren vuxit i
         Måttsatsernas exakthet och enkla   upphöra med motorcykeltillverk-    betydelse från en lantlig väg i ut-
         funktion blev därmed nödvändiga    ningen hävdade P.A. Fisker senare.  kanten av staden till ett livligt trafi-
         för planering, styrning och kontroll  En kraftigt bidragande orsak till att  kerat stråk med spårvagnsspår,
         av produktionen i alla dess steg.  man upphörde var säkerligen att    med stora industrier men även stora
         Med dammsugarproduktionen strä-    dammsugartillverkningen krävde     bostadshus. Fasaden var en prydligt
         vade P.A. Fisker efter massproduk-  mer utrymme och att den var ett   murad tegelfasad med stramt klas-
         tion och det var avsikten även med  mera effektivt utnyttjande av fab-  siska drag. I gatuplanet fanns några
         motorcyklarna, även om man aldrig  rikens kapacitet. Under 1928 mon-  stora skyltfönster där företagets
         nådde det målet.                   terade man 52 Kakelugnsrör av      produkter kunde annonseras och
                                            redan tillverkade delar och 1929   gaveln mot öster användes för fa-
                                                                               sadreklam.
                                                                               När den ekonomiska turbulensen
                                                                               efter börskraschen  1929 började
                                                                               lägga sig och man återigen förbe-
                                                                               redde sig för motorcykeltillverkning
                                                                               behövdes nya byggnader både för
                                                                               motorcykeltillverkningen och för
                                                                               dammsugaretillverkningen. Den
                                                                               största utbyggnaden dittills i firmans
                                                                               historia färdigställdes då år 1933.
                                                                               För tillverkning av Nimbus typ C
                                                                               uppfördes en tvåvåningsbyggnad
                                                                               längs tomtens västra kant. En lång-
                                                                               smal envånings maskinhall med två
                                                                               längsgående takfönster byggdes i
                                                                               förlängningen av tvåvåningsbygg-
                                                                               naden och dessutom uppfördes
                                                                               ytterligare en låg byggnad på delar
                                                                               av den gamla gårdsplanen framför
                                                                               huset från 1913. En mycket stor
                                                                               maskinhall med stora tvärgående
         Utbyggnaden 1927 skapade en lång imponerande fasadbyggnad mot Peter   taklanteriner hade uppförts redan
         Bangsvej.

                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9