Page 2 - SNT_21
P. 2
Svenska Nimbus-tidningen nr 21
Det 21. numret av Svenska Nimbus- Så Peter Bangsvej där Fisker & gång. Att justera en sidovagn riktigt
tidningen kan sägas ha två teman. Nielsens fabrik och huvudkontor låg är inte en kunskap man föds med!
Det ena framgår redan av omslaget från 1913 och åttio år framåt. Lite
- motortävlingar. Det andra temat om platsen och namnet finns i detta Lite träffreklam, Lars-Henrik Olsen,
är Fisker & Nielsens fabrik på Peter nummers Vem är Vem och fabrikens min vapendragare vid Göingeträffen
Bangsvej 30. Två, ja egentligen tre byggnadshistoria avhandlas med skriver om förra årets och årets
artiklar rör sig om detta tema. Men start på nästa sida. Så försöker vi, evenemang och så slår vi som van-
låt oss ta motortävlingarna först. med Henning Petersens hjälp, göra ligt ett slag för Fladjernstræffen. Så
reda för hur fabrikslokalerna dispo- har vi en sedelärande berättelse
Motortävlingarna skildrar vi givetvis nerades under de senaste tiotalen år från Köpenhamnstrafiken och en
med särskilt Nimbusperspektiv och av Fisker & Nielsens existens här. konstsida. Ole Birger har gjort en
omslagsbilden är en spännande va- installation på temat man tager vad
riant på detta. Vid tävlingarna på Hjälp, ja. Naturligtvis går det inte man haver för att lätta där det ska-
Fanö, som kördes på en naturstrand att göra en tidning utan hjälp, inte ver - eller I Norge har inte Systemet
några gånger under 1920-talet kör- för mig i varje fall och hjälpen finns Monopole! Så vill jag gärna uppma-
de man kilometerlopp en och en, att få överallt i Nimbusvärlden. na er att bli medlemmar i Danmarks
med både stående och flygande Henning Petersen är en sådan kun- Nimbus Touring och att ta del av det
start. Åren 1923 och 1924 var Sir nig Nimbusman som är mycket fri- danska utbudet av Nimbusinforma-
Malcolm Cambell där med sin stora kostig med sitt kunnande, det kan tion och Nimbusträffar, några av
Sunbeam för att göra världsrekord- många intyga. I det här numret, lik- argumenten hittar du på sidan 15.
försök, tyvärr blev han också orsak som i några tidigare har jag också
till att tävlingarna upphörde. Man fått stor hjälp av Niels Øwre som
tävlade i en mängd klasser, både plöjt danska bibliotek på jakt efter
bilar och motorcyklar. År 1924 fanns motortidningar från 1920-talet. Utan
Nimbus på startlinjen men inte år hans hjälp hade det inte blivit så
1923. Trots det lyckades P.A. Fisker mycket av artikeln om Sixdays.
med bedriften att få hela omslaget Kontakterna med Sverre Gerber i
till Motorbladets Fanö-nummer att Norge gav inspirationen till artikeln
vara reklam för Kakelugnsrören - en och både Lars Hjälmberg, signatu-
prestation bara det! ren Malke i MCVs tidning, och Olle Så avdelningen för tryckfel och and-
Ridelius har bidragit med bilder och ra felaktigheter: Jag har lyckats
Bland de motortävlingar vi skriver litteraturtips, liksom - naturligtvis - skapa oreda och förvirring kring
om är Novemenberkåsan 2015, med Poul Jørss. Allt det material som platsen för DNTs årsträff i sommar!
deltagande av Joseph Kocks gamla redan kommit fram från de gamla Årsträffen är på Mors, en av de
segermaskin från 1947. Vidare en motortidningarna är en bra grund- stora öarna i Limfjorden. Så blev det
grundlig artikel om Nimbuslaget i sten till något som jag länge velat ett fel i en av bildtexterna i artikeln
Internationella Sixdays 1923. Täv- skriva: en tävlingshistoria för om Novemberkåsan. De två herrar
lingen gick i Sverige och Norge och Kakelugnsrören. Så det är snart som körde sidovagnsnimbus i Kåsan
för första gången fanns även dans- dags för ett specialnummer om 1952 var Hans Jacobsen och Poul
kar på startlistan. Även om artikeln Rören igen! Rasmussen. Rasmussen hade fått
är lång är ämnet långtifrån uttömt, ett annat förnamn i bildtexten på
förutom i de två andra små korta sidan sju!
artiklar som har anknutning till
tävlingen i detta nummer, återkom- För spänningens skull tar vi tryck-
mer vi till ISDT 1923 framöver. felen i detta nummer först i nummer
22!
Svenska Nimbus-tidningen är ett
oregelbundet utkommande organ
för ömsesidig glädje. För eftertryck Så tar även vi in pressreleasen från
utan angivande av källan avrådes. projektet ”The New Nimbus” - en
© Lasse Wallin och författarna. fortsättning kan bli spännande. Lika SNT nummer 21 2
3
Byggnaderna på Peter Bangsvej
Kontakt: spännande kan det bli med planerna Pressrelease, New Nimbus 6
lasse.wallin@kulturlandskap.se kring fyrstegsväxellådan, se artikeln Vem är Vem, Peter Bang 7
046-23 31 16 arb, 046-577 48 hem. på sidan 28 i tidningen. Göingeträffen 8
Prenumeration: 0 kr som pdf, på Träffannons 10
papper självkostnadspris inkl porto. Sten Weidinger ger med utgångs- … och allt är spritens fel 11
Teckningar av Christian Wallin om punkt i det danska försvarets smörj- Novemberkåsan 2015 12
inte annat anges. Bli medlem i DNT 15
schema för Nimbus typ C, lite mo- ISDT 1923 16
derna tips inför våruppstarten av SNTs konstsalong 22
Omslagsbilden är som synes lånat
från Motorbladet sommaren 1923. våra motorcyklar. Nimbusreklam 1923 23
Montera sidovagn på Nimbus C
24
Motorbladet vad den veckotidning Hur fabrikslokalerna användes 26
som gavs ut av Danmarks Motor Sidorna om hur man ställer in sido- Tre eller fyra växlar i lådan 28
Union, DMU, och Kgl Dansk Automo- vagnen riktigt handlar om ett ämne Smør godt og kør godt 30
bilklub. Det här numret ägnades åt som kanske är rutin för många, men Nimbus på utställning i Göteborg 31
är en mycket viktig kunskap om
hastighetstävlingarna på Fanö man inte gjort saken själv någon Träffannons 32
strand, midsommarhelgen 1923. Kalender och länkar 33
2