Page 33 - SNT_18
P. 33
1980 registrert på ch. nr. 1342 og
da som 1935 modell, med fot/hånd-
clutsh og girstang. Kjennetegn
(skiltplate) ble og er fortsatt JR-
2000.
Den gang hadde jeg ikke så mye
greie på Nimbus og i mangel av det
originale laget jeg holder for en
Lucas baklampe og benyttet lykte-
huset fra en såkallet stor Marchal
bøttekaster. Fargen er en grønn
metallic lakk som var benyttet på
Taunus.
Motorcykeln har tjänat Ole Birger
väl och han har den fortfarande
kvar. Naturligtvis kan man fråga sig
varför den är registrerad som ram-
nummer 1342 och som en 35a! Om
det har varit tillgången på registre-
ringspapper som gjort det så är näs-
ta fråga; varför 1935 och inte 1934?
Men det är antagligen en annan his-
Ole Birgers 5973 från förarplats. toria.
I en nabobygd, på slutten av 1970- Han hadde rett, motoren var ikke År 1975 skaffade så Ole Birger ännu
tallet kom jeg over en rødbrun, kos- bare utslitt, den var nærmest ett en Nimbus, en 1939 års modell som
temalet Nimbus som var meget vel- vrak. strax visade sig vara åter en års-
brukt og i elendig forfatning. Utrolig modell 1941, det vill säga en jugo-
nok fikk jeg start på motoren som Nimbusen var/er en av krigerne slaviennimbus. Denna gång var, och
jeg syntes gikk brukbart, men far med nr. 5973, men så endte det är, ram- och motornummer desam-
sa: «Den har rådebank». opp med byttemotor (6771) fra ma, 5943. Motorcykeln skaffades till
Danmark og Nimbusen ble 21.juli hustrun Gerd och hon har använt
33