Page 6 - SNT_16
P. 6
april 1941 har nummer 19719. Av monterade dessa på sidovagns- fotot så att tyskarnas ockupation
dem med datum den 3 maj har 22 ramarna. Det blir tydligare om vi av Jugoslavien skedde dagen efter
stycken nummer 19727, samma gör en tabell av allt detta, se tabell att fotot togs? I så fall är bilden
nummer har de två maskinerna 1, nedan. tagen den 5 april 1941, det var en
med datum den 3 april, vilket kan lördag så det stämmer väl med att
tala för att det är en felskrivning. I A/S Fisker & Nielsens arkiv finns man ställde upp veckans produk-
Även den ensamma maskinen den ett antal foton som visar serier av tion på fabrikens gård.
6 maj har nummer 19727. De res- 25 av maskinerna som är snyggt
terande 24 motorcyklarna från den uppställda på fabriksgården. På ett Det Jugoslaviska flygvapnet
3 maj har expeditionsnummer av dessa foton har P. A. Fisker bestämde sig alltså snabbt, de två
19744, liksom den enda maskinen skrivit på baksidan med blyerts: testmaskinerna fakturerades den 8
med datum den 2 maj. För sido- november 1940, troligen ungefär
vagnarna, även de 2 plus 100 Aufgenommen am 9/1 – 1941. samtidigt med leveransen, och den
stycken, gäller samma nummer Maskiner bestemt for Jugoslavien. 9 januari 1941 lade man alltså en
som för motorcyklarna. Motorcyk- Men Dagen efter brød Tyskerne ind order på 100 maskiner med sido-
lar och sidovagnar är alltså beställ- i Jugoslavien. Maskinerne blev vagn.
da samtidigt. gemt i det gamle Kgl. Bryghus.
Ved Oprydning i den bombede Men tillbaka till Lennarts Nimbus.
De två första sidovagnarna är fak- Nationalbank i Beograd fandt Tys- Den är registrerad som årsmodell
turerade samma dag som de två kerne Kontrakt og Papirer og for- 1938, hur hänger det ihop? Jo kri-
första motorcyklarna, den 8 langte Maskinerne udleveret. get tog ju slut, freden kom till Nor-
november 1940. Sedan är det enk- Fisker. ge den 8 maj 1945 och de Nimbus-
lare. De återstående fyra expedi- sar som var kvar togs troligen över
tionsnumrena omfattar vardera 25 Datumet på fotot avser av allt att av motståndsrörelsen och passera-
sidovagnar och de är fakturerade döma datumet för diarieföring av de även till privatpersoner. De alli-
samma datum för respektive num- beställningen. Aufgenommen bety- erade krävde in tyskt krigsmateriel
mer, den 14 april, den 19 april, der inskriven, noterad, mottagen. för destruktion och då var det
den 25 april och den 3 maj, alla Produktionen, rättare fakturering- säkerligen en och annan nyttighet
1941. Regelbundenheten för sido- en, av motorcyklarna låg då tre till som smögs undan. I Norge finns
vagnarna beror säkerligen på att fyra månader framåt i tiden – och det idag kvar 20-30 av Jugosla-
dessa levererades av en utom- ockupationen av Jugoslavien sked- viennimbussarna och de är regi-
stående tillverkare, ACAP, som de alltså först den 6 april 1941. strerade under skiftande årsmodel-
gjorde korgarna och troligen även Kan vi tolka P. A. Fiskers text på ler, från 1935 och framåt. Det gäll-
de att visa att den motorcykel man
hade var från tiden före kriget. En
dansk motorcykel var det kanske
lättare att byta identitet på än om
det rört sig om en BMW eller Zün-
dapp med tvåhjuldsrift och back-
slag!
Lennart köpte sin motorcykel i
Trollhättan, inte alltför långt från
Tabell 1. Norge, men han har än så länge
inte försökt spåra dess historia.
Lite ovanligt för motorcyklarna som
tillhör den här exlusiva gruppen är
att den har samma motornummer
som ramnummer. De allra flesta
jugoslaviennimbussarna har inte
samma nummer på motor och
ram. Det brukar förklaras med att
man tog isär cyklarna när man
gömde dem i Kungens Bryghus i
Köpenhamn, men då skulle det
vara ännu underligare om några
motorcyklar lyckats få rätt num-
merkombination kan man ju tycka.
De hundra Nimbussarna till Jugo-
slavien är en spännande historia
och nu har vi en del av den, tack
vare Lennart. Den här artikeln har
givit stoff till flera, så det blir mera
Högersidan av Lennarts Nimbus. Tvåfärgade fälgar är ingen dum idé. Det läsning om den här perioden.
föreslogs av några av återförsäljarna vid Anders Fiskers rundresa 1936.
6