Page 6 - SNT_16
P. 6

april 1941 har nummer 19719. Av     monterade dessa på sidovagns-      fotot så att tyskarnas ockupation
        dem med datum den 3 maj har 22      ramarna. Det blir tydligare om vi   av Jugoslavien skedde dagen efter
        stycken nummer 19727, samma         gör en tabell av allt detta, se tabell   att fotot togs? I så fall är bilden
        nummer har de två maskinerna        1, nedan.                          tagen den 5 april 1941, det var en
        med datum den 3 april, vilket kan                                      lördag så det stämmer väl med att
        tala för att det är en felskrivning.   I A/S Fisker & Nielsens arkiv finns   man ställde upp veckans produk-
        Även den ensamma maskinen den       ett antal foton som visar serier av   tion på fabrikens gård.
        6 maj har nummer 19727. De res-     25 av maskinerna som är snyggt
        terande 24 motorcyklarna från den   uppställda på fabriksgården. På ett   Det Jugoslaviska flygvapnet
        3 maj har expeditionsnummer         av dessa foton har P. A. Fisker    bestämde sig alltså snabbt, de två
        19744, liksom den enda maskinen     skrivit på baksidan med blyerts:   testmaskinerna fakturerades den 8
        med datum den 2 maj. För sido-                                         november 1940, troligen ungefär
        vagnarna, även de 2 plus 100        Aufgenommen am 9/1 – 1941.         samtidigt med leveransen, och den
        stycken, gäller samma nummer        Maskiner bestemt for Jugoslavien.   9 januari 1941 lade man alltså en
        som för motorcyklarna. Motorcyk-    Men Dagen efter brød Tyskerne ind   order på 100 maskiner med sido-
        lar och sidovagnar är alltså beställ-  i Jugoslavien. Maskinerne blev   vagn.
        da samtidigt.                       gemt i det gamle Kgl. Bryghus.
                                            Ved Oprydning i den bombede        Men tillbaka till Lennarts Nimbus.
        De två första sidovagnarna är fak-  Nationalbank i Beograd fandt Tys-  Den är registrerad som årsmodell
        turerade samma dag som de två       kerne Kontrakt og Papirer og for-  1938, hur hänger det ihop? Jo kri-
        första motorcyklarna, den 8         langte Maskinerne udleveret.       get tog ju slut, freden kom till Nor-
        november 1940. Sedan är det enk-    Fisker.                            ge den 8 maj 1945 och de Nimbus-
        lare. De återstående fyra expedi-                                      sar som var kvar togs troligen över
        tionsnumrena omfattar vardera 25    Datumet på fotot avser av allt att   av motståndsrörelsen och passera-
        sidovagnar och de är fakturerade    döma datumet för diarieföring av   de även till privatpersoner. De alli-
        samma datum för respektive num-     beställningen. Aufgenommen bety-   erade krävde in tyskt krigsmateriel
        mer, den 14 april, den 19 april,    der inskriven, noterad, mottagen.   för destruktion och då var det
        den 25 april och den 3 maj, alla    Produktionen, rättare fakturering-  säkerligen en och annan nyttighet
        1941. Regelbundenheten för sido-    en, av motorcyklarna låg då tre till   som smögs undan. I Norge finns
        vagnarna beror säkerligen på att    fyra månader framåt i tiden – och   det idag kvar 20-30 av Jugosla-
        dessa levererades av en utom-       ockupationen av Jugoslavien sked-  viennimbussarna och de är regi-
        stående tillverkare, ACAP, som      de alltså först den 6 april 1941.   strerade under skiftande årsmodel-
        gjorde korgarna och troligen även   Kan vi tolka P. A. Fiskers text på   ler, från 1935 och framåt. Det gäll-
                                                                               de att visa att den motorcykel man
                                                                               hade var från tiden före kriget. En
                                                                               dansk motorcykel var det kanske
                                                                               lättare att byta identitet på än om
                                                                               det rört sig om en BMW eller Zün-
                                                                               dapp med tvåhjuldsrift och back-
                                                                               slag!

                                                                               Lennart köpte sin motorcykel i
                                                                               Trollhättan, inte alltför långt från
        Tabell 1.                                                              Norge, men han har än så länge
                                                                               inte försökt spåra dess historia.
                                                                               Lite ovanligt för motorcyklarna som
                                                                               tillhör den här exlusiva gruppen är
                                                                               att den har samma motornummer
                                                                               som ramnummer. De allra flesta
                                                                               jugoslaviennimbussarna har inte
                                                                               samma nummer på motor och
                                                                               ram. Det brukar förklaras med att
                                                                               man tog isär cyklarna när man
                                                                               gömde dem i Kungens Bryghus i
                                                                               Köpenhamn, men då skulle det
                                                                               vara ännu underligare om några
                                                                               motorcyklar lyckats få rätt num-
                                                                               merkombination kan man ju tycka.

                                                                               De hundra Nimbussarna till Jugo-
                                                                               slavien är en spännande historia
                                                                               och nu har vi en del av den, tack
                                                                               vare Lennart. Den här artikeln har
                                                                               givit stoff till flera, så det blir mera
        Högersidan av Lennarts Nimbus. Tvåfärgade fälgar är ingen dum idé. Det   läsning om den här perioden.
        föreslogs av några av återförsäljarna vid Anders Fiskers rundresa 1936.


                                                            6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10