Page 5 - SNT_16
P. 5
monarki med kungen som överbe-
fälhavare och en enkammarriks-
dag. År 1929 sköts en ledande
politiker i parlamentet och kungen
införde militärdiktatur, det var nu
landet tog namnet Jugoslavien.
Statsbildningen plågades ända
sedan grundandet av att landet
bestod av olika etniska grupper
med var sin historia och flera av
grupperna hade tidigare varit själv-
ständiga kungadömen. Kungen
mördades år 1934 under ett besök
i Frankrike och en släkting tog
makten som förmyndare för den
unge prinsen. Även ekonomiskt var
det bekymmersamt, mycket bero-
ende på nationens sammansätt-
ning med stora inre motsättningar.
Detta ledde till att Tyskland fick ett
En ”Jugoslaviennimbus” som kommit till årsträffen i Skagen ända från mycket stort ekonomiskt inflytan-
Norge. Färgen är den olivgrå. de. Jugoslavien ställde sig, efter
mycket manövrerande, på Tysk-
lands sida i andra världskriget
tillbaka. Den 6 april 1941 ockupe- motorcykelleveransen, nu från 1941, men detta ledde till en stats-
rade Tyskland, med hjälp av bland tyskarna. kupp av officerare som stödde den
annat Italien, även Jugoslavien. allierade sidan. Detta medförde i
När man fick reda på detta på Nim- Nu är det kanske dags att se lite sin tur direkt att Jugoslavien, den 6
busfabriken gömde man de 100 grand på Jugoslaviens historia för april 1941, ockuperades av Tysk-
färdiga maskinerna i Kongens att få ordning och perspektiv på land med stöd av Italien, Ungern
Bryghus i västra delen av Frede- händelseförloppet. För de flesta av och Bulgarien. Det var alltså just
riksberg, några kilometer från oss förbinder väl Jugoslavien med när A/S Fisker & Nielsen sålde mili-
fabriken. Brygghuset var det Kong- president Tito och hans speciella tärmotorcyklar med sidovagnar till
lige Bryggeri som tillverkade öl åt form av kommunism och landets det jugoslaviska försvaret!
den danska flottan och delar av relativt självständiga förhållande
handelsflottan. Sjömännen hade till Sovjetunionen under det kalla De två första motorcyklarna till
obegränsad tillgång till detta öl krigets dagar. Men Jugoslaviens Jugoslavien är i Fisker & Nielsens
ombord, men det höll bara 1,2-1,7 historia är längre än så. lagerböcker antecknade på den 8
%! Ölbryggning hade länge varit november 1940, alltså ett halvår
en mycket utrymmeskrävande Det som var Jugoslavien, alltså innan den tyskledda ockupationen.
verksamhet, men nya rön under våra dagars Serbien, Montenegro, Datumet i lagerböckerna avser när
1800-talet hade effektiviserat Kroatien, Slovenien, Bosnien- enheterna fakturerades. De två
verksamheten och ett gammalt Hercegovina och Makedonien, har maskinerna var säkerligen prov,
bryggeri hade vanligen stora ytor haft en mycket skiftande historia avsedda att utvärderas av beställa-
lediga. med många konflikter som är ren inför en eventuell större order.
grunden till de motsättningar som Uppenbarligen utföll utvärderingen
Nåväl, tyskarna hittade handlingar så sent som för cirka 25 år sedan positivt eftersom beställningar på
om affären i Belgrad och krävde att ledde till inbördeskrig. Under 1800- sammanlagt 100 motorcyklar med
den skulle fullföljas eftersom det talet tillhörde de västra delarna sidovagnar inkom till A/S Fisker &
nu var Tyskland som ockupations- kejsardömet Österrike-Ungern, Nielsen redan i början av januari
makt som styrde Jugoslavien. Det medan de östra tillhörde det 1941. Återstoden av maskinerna är
exakta händelseförloppet är dun- osmanska riket, det vill säga Turki- antecknade på ett antal olika da-
kelt, men det slutade med att Fis- et. Den turkiska maktställningen tum, alla under april-maj 1941:
ker & Nielsen blev tvungna att hade etablerats redan under 1300- den 3 april 2 stycken (felskrivet för
lämna ut motorcyklarna. En stor talets slut och medfört utrensning- den 3 maj?), den 12 april 25 styck-
del av dem, kanske alla, skeppades ar och folkomflyttningar. Efter det en, den 19 april 25 stycken, den 2
till Norge och användes där av den så kallade Balkankriget 1912-1913 maj en styck, den 3 maj 46 styck-
tyska militärpolisen. Det sägs att minskade det osmanska rikets ter- en och slutligen den 6 maj 1 styck.
en last motorcyklar, 25 stycken, ritorium. Den normala veckofabrikationen
förliste på vägen och att dessa var 25 motorcyklar.
motorcyklar nu finns någonstans Efter första världskriget, när Öster-
på Skageraks botten, men detta är rike-Ungern föll sönder och även Om vi jämför med expeditionsnum-
inte bekräftat. Det är inte heller Turkiet var på den förlorande ren får vi följande bild: Samtliga
bekräftat om A/S Fisker & Nielsen sidan, bildades en sydslavisk stat, med datum den 12 april 1941 har
lyckades ta betalt en gång till för jugo betyder syd. Det var en nummer 19712. Samtliga den 19
5