Page 4 - SNT_16
P. 4

En historia om min Nimbus

                    Berättad för redaktören av Lennart m.fl.





















                                                                               Men det var egentligen Nimbussen
                                                                               vi hade kommit för att se på. Även
                                                                               den är i ett mycket trevligt bruks-
                                                                               skick, röd med svart baksäte och
                                                                               röda fälgar med silverfärgat mitt-
                                                                               parti. När Lasse P och Lennart fick
                                                                               kontakt frågade Lasse om ram-
                                                                               och motornummer för att försöka
                                                                               få reda på lite mera om motorcy-
        En ovanlig fransos, Le Grimpeur 1924.                                  keln från Fisker & Nielsens lager-
                                                                               böcker. Ramnumret är 5935 och
        En söndag i november gjorde Las-    Sverige. Det är en tvåtaktare på   motornumret detsamma. Detta
        se P, Jonas och jag ett garagebe-   125 cc, med två växlar och rem-    betyder att cykeln av allt att döma
        sök hos en relativt nybliven Nim-   drift. Namnet betyder Klättraren   är en av de 102 så kallade Jugosla-
        busägare. Lennart är ingen nybör-   och märket var känt för hög kvali-  viencyklarna. Det vill säga de
        jare i hobbyn utan är redan ägare   tet och, just det, god backtag-    motorcyklar som beställdes av det
        till fyra motorcyklar från 1920-    ningsförmåga. Den lilla maskinen   jugoslaviska flygvapnet och som
        talet, så den nyligen inhandlade    är i ett fantastiskt bruksskick, Len-  var klara för leverans i april 1941.
        Nimbussen, registrerad som en       nart har bara gjort en rent teknisk
        –38a, är rena ungdomen för          renovering och motorcykeln ser ut
        honom. Norton 1926 har Lennart      som om den just kommit in från
        kört flera Skåne Runt på. Den två   landsvägen sådär omkring 1930.
        år äldre franska le Grimpeur är en   Trevligt sliten, men mycket väl
        mycket ovanlig cykel, i alla fall i   fungerande.











                                                                               Ram- och motornummer 5935.


                                                                               Två av dem var beställda redan i
                                                                               november 1940, säkerligen för tes-
                                                                               ter i Jugoslavien innan man lade en
                                                                               stor order.

                                                                               Detta skulle bli den största export-
                                                                               affär som A/S Fisker & Nielsen
                                                                               gjorde med Nimbus, men den blev
                                                                               bekymmersam. Andra världskriget
                                                                               rasade och Danmark var ockuperat
        Lennarts Nimbus i den välutrustade verkstaden.                         av Tyskland sedan ungefär ett år

                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9