Page 4 - SNT_16
P. 4
En historia om min Nimbus
Berättad för redaktören av Lennart m.fl.
Men det var egentligen Nimbussen
vi hade kommit för att se på. Även
den är i ett mycket trevligt bruks-
skick, röd med svart baksäte och
röda fälgar med silverfärgat mitt-
parti. När Lasse P och Lennart fick
kontakt frågade Lasse om ram-
och motornummer för att försöka
få reda på lite mera om motorcy-
En ovanlig fransos, Le Grimpeur 1924. keln från Fisker & Nielsens lager-
böcker. Ramnumret är 5935 och
En söndag i november gjorde Las- Sverige. Det är en tvåtaktare på motornumret detsamma. Detta
se P, Jonas och jag ett garagebe- 125 cc, med två växlar och rem- betyder att cykeln av allt att döma
sök hos en relativt nybliven Nim- drift. Namnet betyder Klättraren är en av de 102 så kallade Jugosla-
busägare. Lennart är ingen nybör- och märket var känt för hög kvali- viencyklarna. Det vill säga de
jare i hobbyn utan är redan ägare tet och, just det, god backtag- motorcyklar som beställdes av det
till fyra motorcyklar från 1920- ningsförmåga. Den lilla maskinen jugoslaviska flygvapnet och som
talet, så den nyligen inhandlade är i ett fantastiskt bruksskick, Len- var klara för leverans i april 1941.
Nimbussen, registrerad som en nart har bara gjort en rent teknisk
–38a, är rena ungdomen för renovering och motorcykeln ser ut
honom. Norton 1926 har Lennart som om den just kommit in från
kört flera Skåne Runt på. Den två landsvägen sådär omkring 1930.
år äldre franska le Grimpeur är en Trevligt sliten, men mycket väl
mycket ovanlig cykel, i alla fall i fungerande.
Ram- och motornummer 5935.
Två av dem var beställda redan i
november 1940, säkerligen för tes-
ter i Jugoslavien innan man lade en
stor order.
Detta skulle bli den största export-
affär som A/S Fisker & Nielsen
gjorde med Nimbus, men den blev
bekymmersam. Andra världskriget
rasade och Danmark var ockuperat
Lennarts Nimbus i den välutrustade verkstaden. av Tyskland sedan ungefär ett år
4