Page 42 - SNT_15
P. 42
något skulle gå sönder eller slitas: för och eftersättsblad med bilder, Katalogen översattes till flera
det är alltid lätt och snabbt att få allt i svartvitt förstås! språk, man hoppades fortfarande
reservdelar. på exportframgångar. Även om
En sådan här detaljerad beskriv- man räknar upp flera utomeuro-
Sedan handlar det om motor- ning skulle inte vara tänkbar i en peiska länder som motorcykeln
cykelns utseende: modern motorcykelkatalog, men exporterats till var det ändå bara
på 1920-talet var det nog efterfrå- ett fåtal motorcyklar som gick på
I de Aar, der er gaaet, siden den gat av blivande motorcykelköpare. export.
første Nimbus i 1918 viste sig paa För att ha glädje och nytta av
vore Landeveje, har vi hørt mange tidens motorcyklar var det nödvän- Fabriken hade ingen reklamavdel-
Bemærkingar om dens Udseende. digt at vara mycket mera tekniskt ning vid den här tiden, troligen är
Vi har alltid maattet smile, i sikker intresserad och kunnig än det är det fabrikant Fisker själv som har
Forvisning om, at det, der er mest idag. Maskinerna var helt enkelt gjort det mesta av katalogen. Hela
praktisk og bedst svarende til sit inte så väl konstruerade och därför häftet andas ingenjörsmässighet,
Formaal (for Maskiners Vedkom- inte så pålitliga, kanske var Nim- den logiska uppbyggnaden, strin-
mende), i Længden vil blive det bus lite av ett undantag i detta gensen i beskrivningarna och i hela
smukkeste. Og Tiden har givet os område. Dessutom var vägarna presentationen av maskinens
Ret. Nu betragtes Nimbus af de mycket sämre, liksom däcken. arbetssätt, delarnas uppbyggnad
fleste som den smukkeste Motor- Skarpkantad makadam låg uppe på och produktionsmetoderna.
cykle, der nogensinde er frem- vägbanan, krokiga hästskosöm
stillet. förekom ofta och detta gjorde Språket är rätt torrt. En reklam-
punkteringar mycket vanliga. Om avdelning byggdes upp år 1927 på
I detta sammanhang betonar man man fick en punktering på bak- fabriken och först då började man
också att konstruktionen gör mo- hjulet på ett Rör betydde det att arbeta med humor i text och bil-
torcykeln lätt att hålla ren, hur väl man fick dela transmissionskåpan der. Det var Gunnar Hansen som
inkapslade alla rörliga delar är och bak för att få loss hjulet och då låg var kraften bakom detta. □
hur få delar som skall justeras eller bakhjulsutväxlingen öppen på
smörjas. Innan man kommit fram grusvägen!
till beskrivningen av den tekniska
funktionen som vi snuddat vid
ovan har man dessutom hunnit gå
igenom fördelarna med en fyrcy-
lindrig motor, med kardandrift och
med fjädring på både fram- och
bakhjul, samt givetvis tävlings-
framgångarna genom åren.
Beskrivningen av motorcykelns
tekniska funktion sträcker sig över
sex sidor och bygger på tre rit-
ningar. Ett längdsnitt av motorn,
ett tvärsnitt och ett vågrätt snitt
genom motor och transmission, det
som på föregående sida har be-
teckningen fig. 10. Om man skall
följa med riktigt i beskrivningen
blir det ett väldigt bläddrande fram
och tillbaka.
Mot slutet av katalogtexten be-
skrivs de tillbehör som fabriken
erbjöd. Den kombinerade bagage-
hållaren/baksätet, stänkskydd att
montera framför fotbrädorna, den
elektriska anläggningen och alter-
nativen AGA-belysning eller kar-
bidlyktor. Naturligtvis erbjöd man
en Nimbus sidovagn med avfjädrad
korg och sittbrunnskapell eller
vindruta samt en bagagehållare till
denna sidovagn.
Den elektriska anläggningen såldes som originaltillbehör från 1923.
Liksom dagens reklamtrycksaker är Överst framlykta med batterilåda, kontroll och ampéremätare samt sig-
katalogen rikt illustrerad, med nalhorn. Mittraden baklykta, belysning till hastighetsmätaren och sido-
tidens mått vill säga. Hela 31 illus- vagnslykta. Nederst remskiva som skruvades på vevaxelns framände,
trationer på lika många sidor plus drivrem och generator/dynamo.
42