Page 42 - SNT_15
P. 42

något skulle gå sönder eller slitas:   för och eftersättsblad med bilder,   Katalogen översattes till flera
        det är alltid lätt och snabbt att få   allt i svartvitt förstås!       språk, man hoppades fortfarande
        reservdelar.                                                           på exportframgångar. Även om
                                            En sådan här detaljerad beskriv-   man räknar upp flera utomeuro-
        Sedan handlar det om motor-         ning skulle inte vara tänkbar i en   peiska länder som motorcykeln
        cykelns utseende:                   modern motorcykelkatalog, men      exporterats till var det ändå bara
                                            på 1920-talet var det nog efterfrå-  ett fåtal motorcyklar som gick på
        I de Aar, der er gaaet, siden den   gat av blivande motorcykelköpare.   export.
        første Nimbus i 1918 viste sig paa   För att ha glädje och nytta av
        vore Landeveje, har vi hørt mange   tidens motorcyklar var det nödvän-  Fabriken hade ingen reklamavdel-
        Bemærkingar om dens Udseende.       digt at vara mycket mera tekniskt   ning vid den här tiden, troligen är
        Vi har alltid maattet smile, i sikker   intresserad och kunnig än det är   det fabrikant Fisker själv som har
        Forvisning om, at det, der er mest   idag. Maskinerna var helt enkelt   gjort det mesta av katalogen. Hela
        praktisk og bedst svarende til sit   inte så väl konstruerade och därför   häftet andas ingenjörsmässighet,
        Formaal (for Maskiners Vedkom-      inte så pålitliga, kanske var Nim-  den logiska uppbyggnaden, strin-
        mende), i Længden vil blive det     bus lite av ett undantag i detta   gensen i beskrivningarna och i hela
        smukkeste. Og Tiden har givet os    område. Dessutom var vägarna       presentationen av maskinens
        Ret. Nu betragtes Nimbus af de      mycket sämre, liksom däcken.       arbetssätt, delarnas uppbyggnad
        fleste som den smukkeste Motor-     Skarpkantad makadam låg uppe på    och produktionsmetoderna.
        cykle, der nogensinde er frem-      vägbanan, krokiga hästskosöm
        stillet.                            förekom ofta och detta gjorde      Språket är rätt torrt. En reklam-
                                            punkteringar mycket vanliga. Om    avdelning byggdes upp år 1927 på
        I detta sammanhang betonar man      man fick en punktering på bak-     fabriken och först då började man
        också att konstruktionen gör mo-    hjulet på ett Rör betydde det att   arbeta med humor i text och bil-
        torcykeln lätt att hålla ren, hur väl   man fick dela transmissionskåpan   der. Det var Gunnar Hansen som
        inkapslade alla rörliga delar är  och   bak för att få loss hjulet och då låg   var kraften bakom detta.             □
        hur få delar som skall justeras eller   bakhjulsutväxlingen öppen på
        smörjas. Innan man kommit fram      grusvägen!
        till beskrivningen av den tekniska
        funktionen som vi snuddat vid
        ovan har man dessutom hunnit gå
        igenom fördelarna med en fyrcy-
        lindrig motor, med kardandrift och
        med fjädring på både fram- och
        bakhjul, samt givetvis tävlings-
        framgångarna genom åren.

        Beskrivningen av motorcykelns
        tekniska funktion sträcker sig över
        sex sidor och bygger på tre rit-
        ningar. Ett längdsnitt av motorn,
        ett tvärsnitt  och ett vågrätt snitt
        genom motor och transmission, det
        som på föregående sida har be-
        teckningen fig. 10. Om man skall
        följa med riktigt i beskrivningen
        blir det ett väldigt bläddrande fram
        och tillbaka.

        Mot slutet av katalogtexten be-
        skrivs de tillbehör som fabriken
        erbjöd. Den kombinerade bagage-
        hållaren/baksätet, stänkskydd att
        montera framför fotbrädorna, den
        elektriska anläggningen och alter-
        nativen AGA-belysning  eller kar-
        bidlyktor. Naturligtvis erbjöd man
        en Nimbus sidovagn med avfjädrad
        korg och sittbrunnskapell eller
        vindruta samt en bagagehållare till
        denna sidovagn.
                                            Den elektriska anläggningen såldes som originaltillbehör från 1923.
        Liksom dagens reklamtrycksaker är   Överst framlykta med batterilåda, kontroll och ampéremätare samt sig-
        katalogen rikt illustrerad, med     nalhorn. Mittraden baklykta, belysning till hastighetsmätaren och sido-
        tidens mått vill säga. Hela 31 illus-  vagnslykta. Nederst remskiva som skruvades på vevaxelns framände,
        trationer på lika många sidor plus   drivrem och generator/dynamo.

                                                            42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46