Page 28 - SNT_12
P. 28

Fabrikens tekniska cirkulär, starten


        I nummer 10 av tidningen startade   skrev vi om i nummer 10 av tid-    blandningsnålen kan ha satt sig
        vi vad som är tänkt att bli en serie  ningen. Det var ett tekniskt cirku-  fast, se originaltexten här på sidan.
        om Nimbusfabrikens tekniska cir-    lär, men kallades inte så, följaktli-  Därefter gör man samma genom-
        kulär. Avsikten är att på detta sätt  gen var det inte heller numrerat i  gång för tändningssystemet.
        beskriva den tekniska utvecklingen  serien. Nummer 1 av de numrera-
        av typ C och förstå de olika svårig-  de tekniska cirkulären är inte date-  Nästa typ av fel är baktändning,
        heter fabriken hade att hantera till-  rat. Det skiljer sig från alla de and-  och man påpekar anledningar som
        sammans med återförsäljarna.        ra i serien genom att inte presen-  för mager blandning, för sen tänd-
        Kanske ger detta även en inblick i  tera en teknisk förändring eller   ning eller otäta ventiler. Därefter
        en annan tid med ett annat förhål-  nyhet. Nej cirkulär nummer 1       går man igenom troliga anledning-
        lande mellan människor i olika rol-  handlar om hur man avhjälper      ar till mager blandning.
        ler.                                förekommande fel på motorcykeln.
                                            Det är egendomligt på så sätt att  Den tredje typen av fel är oregel-
        Tanken är inte att behandla ett cir-  det inte är direkt Nimbusrelaterade  bunden motorgång och felen söks i
        kulär i taget i nummerordning, det  fel, utan snarare är en allmän     tändning med inställning, brytare
        skulle räcka till många tidningar —  motordiagnostik som skrivits hund-  och kondensatorfel som förklaring.
        det finns över 80 tekniska cirkulär.  ratals gånger både tidigare och  Till detta påtalas möjligheter för
        Nej avsikten är att behandla dem    senare. Det är inte undertecknat,  dåligt bränsle eller bränsleflöde,
        på olika sätt, kronologiskt är ett  inte förrän tekniskt cirkulär num-  kontaktfel och liknande.
        sätt men mera intressant blir det   mer 16 finns en namnteckning. De
        kanske att göra tematiska sam-      följande tekniska cirkulären är    Den fjärde och sista typen av fel är
        manställningar där man ser breda-   undertecknade, de flesta av Anders  att motorn har dålig dragkraft och
        re än bara på just de tekniska cir-  Fisker, en del av de tidigare av P.  går varm. Felet förklaras kunna lig-
        kulären. Givetvis välkomnar jag     A. Fisker och något enstaka av Erik  ga i tändning, ventiler, förgasar-
        andra också att ta upp tråden, så   Fisker. Att de första cirkulären sak-  inställning, fastsittande kolvringar
        har du en idé är det bara att du    nar underskrift kan bero på att    eller hängande bromsar! Sedan är
        hör av dig!                         man inte hade funnit formen för de  texten i cirkuläret slut, mitt på
                                            tekniska cirkulären än.            sidan 2!
        Men nu skall vi just göra det som
        vi sa vi inte skulle, det vill säga  Den första rubriken på cirkulär 1  Det är något i det här som inte
        skriva om fabrikens andra cirkulär i  är: Motoren vil ikke starte.     stämmer. Om man vinnlagt sig om
        ordningen — det som har nummer                                         att skaffa goda återförsäljare med
        1.                                  Först beskriver man i cirkuläret vil-  verkstadsresurser så är genom-
                                            ka fel i bränslesystemet som kan   gången alltför grundläggande för
        Det första cirkuläret, det om den   vara skäl till detta problem, från  att vara riktad till bil– eller motor-
        nya baklyktan med bromsljus         att tanken kan vara tom till att   cykelmekaniker. Samtidigt som
                                                                               den inte är fullständig. Motsvaran-
                                                                               de felsökningsschema i Taarnhøjs
                                                                               motorcykelhandbok från år 1948
                                                                               omfattar fem sidor och fyra år
                                                                               senare, 1952, åstadkommer N. E.
                                                                               Demant Hansen ett felsöknings-
                                                                               schema på sex sidor i boken
                                                                               Motorcyklen, teori och praxis. Båda
                                                                               sistnämnda scheman är betydligt
                                                                               mera genomarbetade, samtidigt
                                                                               som de naturligtvis måste vara
                                                                               mera allmängiltiga eftersom de
                                                                               skall fungera på de flesta motor-
                                                                               cykelmärken. Man kan alltså säga
                                                                               att Fisker & Nielsen gjorde en tre-
                                                                               vande start med sina tekniska cir-
                                                                               kulär!

                                                                               Men redan i cirkulär nummer 2
                                                                               skulle det bli bättre och tydligare.
                                                                               Detta cirkulär behandlar ventil-
        Brevhuvudet och övre delen av tekniskt cirkulär med nummer 1. Exemp-   inställning och är ett förtydligande
        laret kommer från Aarhus Stelservice ApS, en firma som startades 1951  och en förändring av instruktioner-
        för att rikta Nimbusramar på Jylland. Företaget var en del av Brdr. Jør-  na i de två första upplagorna av
        gensens företagsgrupp i Århus, som bland annat sålde Nimbus. Ytterliga-  den Vejledning kunden fick när
        re en firma i Danmark sysslade med detta, Joseph Kochs verkstad i Kö-  man köpte en ny Nimbus.
        penhamn. Verktygen från Joseph Koch övertogs av JC Nimbus ApS.

                                                            28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33