Page 28 - SNT_12
P. 28
Fabrikens tekniska cirkulär, starten
I nummer 10 av tidningen startade skrev vi om i nummer 10 av tid- blandningsnålen kan ha satt sig
vi vad som är tänkt att bli en serie ningen. Det var ett tekniskt cirku- fast, se originaltexten här på sidan.
om Nimbusfabrikens tekniska cir- lär, men kallades inte så, följaktli- Därefter gör man samma genom-
kulär. Avsikten är att på detta sätt gen var det inte heller numrerat i gång för tändningssystemet.
beskriva den tekniska utvecklingen serien. Nummer 1 av de numrera-
av typ C och förstå de olika svårig- de tekniska cirkulären är inte date- Nästa typ av fel är baktändning,
heter fabriken hade att hantera till- rat. Det skiljer sig från alla de and- och man påpekar anledningar som
sammans med återförsäljarna. ra i serien genom att inte presen- för mager blandning, för sen tänd-
Kanske ger detta även en inblick i tera en teknisk förändring eller ning eller otäta ventiler. Därefter
en annan tid med ett annat förhål- nyhet. Nej cirkulär nummer 1 går man igenom troliga anledning-
lande mellan människor i olika rol- handlar om hur man avhjälper ar till mager blandning.
ler. förekommande fel på motorcykeln.
Det är egendomligt på så sätt att Den tredje typen av fel är oregel-
Tanken är inte att behandla ett cir- det inte är direkt Nimbusrelaterade bunden motorgång och felen söks i
kulär i taget i nummerordning, det fel, utan snarare är en allmän tändning med inställning, brytare
skulle räcka till många tidningar motordiagnostik som skrivits hund- och kondensatorfel som förklaring.
det finns över 80 tekniska cirkulär. ratals gånger både tidigare och Till detta påtalas möjligheter för
Nej avsikten är att behandla dem senare. Det är inte undertecknat, dåligt bränsle eller bränsleflöde,
på olika sätt, kronologiskt är ett inte förrän tekniskt cirkulär num- kontaktfel och liknande.
sätt men mera intressant blir det mer 16 finns en namnteckning. De
kanske att göra tematiska sam- följande tekniska cirkulären är Den fjärde och sista typen av fel är
manställningar där man ser breda- undertecknade, de flesta av Anders att motorn har dålig dragkraft och
re än bara på just de tekniska cir- Fisker, en del av de tidigare av P. går varm. Felet förklaras kunna lig-
kulären. Givetvis välkomnar jag A. Fisker och något enstaka av Erik ga i tändning, ventiler, förgasar-
andra också att ta upp tråden, så Fisker. Att de första cirkulären sak- inställning, fastsittande kolvringar
har du en idé är det bara att du nar underskrift kan bero på att eller hängande bromsar! Sedan är
hör av dig! man inte hade funnit formen för de texten i cirkuläret slut, mitt på
tekniska cirkulären än. sidan 2!
Men nu skall vi just göra det som
vi sa vi inte skulle, det vill säga Den första rubriken på cirkulär 1 Det är något i det här som inte
skriva om fabrikens andra cirkulär i är: Motoren vil ikke starte. stämmer. Om man vinnlagt sig om
ordningen det som har nummer att skaffa goda återförsäljare med
1. Först beskriver man i cirkuläret vil- verkstadsresurser så är genom-
ka fel i bränslesystemet som kan gången alltför grundläggande för
Det första cirkuläret, det om den vara skäl till detta problem, från att vara riktad till bil eller motor-
nya baklyktan med bromsljus att tanken kan vara tom till att cykelmekaniker. Samtidigt som
den inte är fullständig. Motsvaran-
de felsökningsschema i Taarnhøjs
motorcykelhandbok från år 1948
omfattar fem sidor och fyra år
senare, 1952, åstadkommer N. E.
Demant Hansen ett felsöknings-
schema på sex sidor i boken
Motorcyklen, teori och praxis. Båda
sistnämnda scheman är betydligt
mera genomarbetade, samtidigt
som de naturligtvis måste vara
mera allmängiltiga eftersom de
skall fungera på de flesta motor-
cykelmärken. Man kan alltså säga
att Fisker & Nielsen gjorde en tre-
vande start med sina tekniska cir-
kulär!
Men redan i cirkulär nummer 2
skulle det bli bättre och tydligare.
Detta cirkulär behandlar ventil-
Brevhuvudet och övre delen av tekniskt cirkulär med nummer 1. Exemp- inställning och är ett förtydligande
laret kommer från Aarhus Stelservice ApS, en firma som startades 1951 och en förändring av instruktioner-
för att rikta Nimbusramar på Jylland. Företaget var en del av Brdr. Jør- na i de två första upplagorna av
gensens företagsgrupp i Århus, som bland annat sålde Nimbus. Ytterliga- den Vejledning kunden fick när
re en firma i Danmark sysslade med detta, Joseph Kochs verkstad i Kö- man köpte en ny Nimbus.
penhamn. Verktygen från Joseph Koch övertogs av JC Nimbus ApS.
28