Page 25 - SNT_12
P. 25
står eller vad anledningen är till att Typ C med växelströmsgenerator
motorcykeln uppför sig på ett visst
sätt, tips om nyttiga verktyg eller
reservdelar, praktiska lösningar,
intressanta ombyggnader med
mera. Mycket av erfarenheterna
och exemplen kommer från arbetet
på verkstaden hos Carsten Nielsen
på Aarhus Nimbus. Allt skrivet på
ett lättförståeligt sätt och väl illu-
strerat.
Skivan kan användas som en verk-
stadshandledning, som en upp-
slagsbok och naturligtvis kan man
läsa den rakt igenom och lära sig
mycket. Komplettera gärna med
Stens lilla häfte Nimbus Tjeklister
som kan sägas vara en verkstads-
handbok i miniformat. Det grund-
läggande boken är naturligtvis
Knud Jørgensens Nimbus Vedlige-
holdelse eller Nimbus Maintenance,
som den engelska varianten heter.
Vad kan man då kort säga om Sten I reportaget från Årsträffen i Tuse, ber, som i Skåne var en gråmulen
Weidingers CD? Jo, köp den! fanns bland bilderna en som visade kall dag, hade han kört 200 kilo-
en Nimbus C med växelströms- meter! Ovanstående bild fick jag
Enklast gör du det med ett mail till generator från en bil. Jag efterlyste också i mailet. Bilden gör mig ännu
Sten: sten@weidinger.dk ägaren, för jag blev nyfiken på mera nyfiken och jag hoppas kun-
konstruktionen, se SNT nr 9 sidan na träffa Flemming under året för
30. Kim Scholer hjälpte mig också att se närmare på hans Nimbus
att leta efter ägaren med en notis och få veta mera om ombyggna-
och bild i Nimbus Tidende. Det den.
hjälpte!
Konstruktionen måste ju bestå av
Den 18 november fick jag ett e- en remskiva som är påkopplad
mail från Flemming Madsen, sedan kamaxelns bakre ände. Det är kan-
många, många år medlem av DNT ske ett lager eller en bussning mel-
och ägare till den Nimbus jag sett lan kamboxen och remskivan, sä-
på träffen. Han berättade att om- kert är där en oljetätning. Hur
byggnaden hade gjorts 1979 och spänner man remmen? Sedan
att den hade fungerat helt utan skulle det naturligtvis vara intres-
problem ända sedan dess. sant att veta vem som har gjort
ombyggnaden och om det finns
Flemming använder cykeln mycket. flera Nimbussar med liknande kon-
Samma dag, alltså den 18 novem- struktioner.
25 Peter Bangsvej 30, år 1921