Page 25 - SNT_12
P. 25

står eller vad anledningen är till att   Typ C med växelströmsgenerator
          motorcykeln uppför sig på ett visst
          sätt, tips om nyttiga verktyg eller
          reservdelar, praktiska lösningar,
          intressanta ombyggnader med
          mera. Mycket av erfarenheterna
          och exemplen kommer från arbetet
          på verkstaden hos Carsten Nielsen
          på Aarhus Nimbus. Allt skrivet på
          ett lättförståeligt sätt och väl illu-
          strerat.
          Skivan kan användas som en verk-
          stadshandledning, som en upp-
          slagsbok och naturligtvis kan man
          läsa den rakt igenom och lära sig
          mycket. Komplettera gärna med
          Stens lilla häfte Nimbus Tjeklister
          som kan sägas vara en verkstads-
          handbok i miniformat. Det grund-
          läggande boken är naturligtvis
          Knud Jørgensens Nimbus Vedlige-
          holdelse eller Nimbus Maintenance,
          som den engelska varianten heter.
          Vad kan man då kort säga om Sten   I reportaget från Årsträffen i Tuse,  ber, som i Skåne var en gråmulen
          Weidingers CD? Jo, köp den!        fanns bland bilderna en som visade  kall dag, hade han kört 200 kilo-
                                             en Nimbus C med växelströms-       meter! Ovanstående bild fick jag
          Enklast gör du det med ett mail till  generator från en bil. Jag efterlyste  också i mailet. Bilden gör mig ännu
          Sten: sten@weidinger.dk            ägaren, för jag blev nyfiken på    mera nyfiken och jag hoppas kun-
                                             konstruktionen, se SNT nr 9 sidan  na träffa Flemming under året för
                                             30. Kim Scholer hjälpte mig också  att se närmare på hans Nimbus
                                             att leta efter ägaren med en notis  och få veta mera om ombyggna-
                                             och bild i Nimbus Tidende. Det     den.
                                             hjälpte!
                                                                                Konstruktionen måste ju bestå av
                                             Den 18 november fick jag ett e-    en remskiva som är påkopplad
                                             mail från Flemming Madsen, sedan   kamaxelns bakre ände. Det är kan-
                                             många, många år medlem av DNT      ske ett lager eller en bussning mel-
                                             och ägare till den Nimbus jag sett  lan kamboxen och remskivan, sä-
                                             på träffen. Han berättade att om-  kert är där en oljetätning. Hur
                                             byggnaden hade gjorts 1979 och     spänner man remmen? Sedan
                                             att den hade fungerat helt utan    skulle det naturligtvis vara intres-
                                             problem ända sedan dess.           sant att veta vem som har gjort
                                                                                ombyggnaden — och om det finns
                                             Flemming använder cykeln mycket.   flera Nimbussar med liknande kon-
                                             Samma dag, alltså den 18 novem-    struktioner.



























                                                            25                         Peter Bangsvej 30, år 1921
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30