Page 29 - SNT_10
P. 29
boken. Denna första del lever kan-
ske inte riktigt upp till sin målsätt-
ning. Det är lite synd att man hän-
visat till andra böcker i ämnet,
men det som är med är bra. DVDn
kompletterar med en del upplys-
ningar av den sort som det gärna
kunde varit mer av i texten, exem-
pelvis att man på tjugotalet såg
motorcykeln som en häst och föra-
ren som en ryttare. Kanske det är
så att man som svensk läsare vän-
tar sig mera av och om den speci-
fikt danska motorhistorien. Något
som den danske läsaren redan
känner till.
Den tekniska beskrivningen är
givetvis bokens huvuddel. Det är
en stringent genomgång av motor-
cykelns konstruktion och tekniska
Tävlingen var Majtävlingen 1925 och föraren Ingemann Petersen. Han utveckling, enhet för enhet, på cir-
syns längst till vänster på bilden nedan. ka 115 sidor. Från motorn, med
den första prototypens cylinder
Ett avsnitt om Rörens grundkon- och fabrikens skisser av encylind- med T-topp, ända fram till den
struktion fungerar som inledning riga motorcyklar med ”Rör”-ram elektriska lyktan på sidovagnen.
till ett spännande kapitel om de från 1950-talet.
patent man tog på olika konstruk- Här är det rikligt med illustrationer,
tionsdetaljer och hela cyklar. Den- Den del som ovan kallats Känne- mestadels ritningar och teckningar
na del är rikt illustrerad med bilder tecken kanske snarast skall över- som alla är mycket fint utförda,
från patentbreven. Kapitlet berät- sättas med ordet identifikation. Här men även foton. En del av ritning-
tar även en hel del om fordonsfab- handlar det inledningsvis om typ arna kommer från A/S Fisker &
rikantens vedermödor och om kon- kontra modell. Om motorcyklarnas Nielsens ritningsarkiv, men de fles-
kurrensförhållandena under denna märkning, både med fabrikens ta är utförda av författarna. Speci-
del av motorismens historia. skyltar och tankmärke och om ellt flitig har René Friborg Andersen
registreringsskyltarna. Fabrikens varit. När det är komplicerade rit-
En viktig fråga är vad motorcykeln lagerlistor är en viktig nyckel till ningar, som exempelvis motor-
kostade, inte bara i den tidens kro- identifikation av cyklarna och en delar, koppling och växellåda har
nor utan i förhållande till arbets- utskrift av lagerlistan finns på den man tagit färger till hjälp för att
löner och jämfört med andra DVD som följer med boken. förklara. Detta fungerar mycket
motorfordon. Här kunde författarna bra. Ritningarna följs av exakta
varit mera utförliga, vi får reda på Ett bildgalleri bestående av både och logiskt uppbyggda texter på
att Nimbus motorcyklar aldrig varit gamla och nyare bilder avslutar ett föredömligt sätt.
billiga och vi får en bild av pris- den kulturhistoriska delen av
utvecklingen under fabrikations-
tiden, men ingen jämförelse med
andra fordon. Det är inte heller
någon diskussion om vad som
enligt P. A. Fisker var en viktig del
i att fabrikationen upphörde - de
kraftiga avgiftshöjningar som sta-
ten införde 1924 och som skulle
gjort fortsatt försäljning svår. Det
hade varit intressant, nu får vi
reda på att det delvis var deflation
under dessa år på 20-talet. Där-
efter ser vi att priset på en solo-
cykel sjönk från 3 200 kr 1920 till
1 650 kr 1927 och att den 1924
kostade 2 500 kr.
Under rubriken Andre ”Kakkelovns-
rør” diskuteras en del av de om-
byggnader som även beskrivits här
i tidningen, Humlerør och Rørhum-
ler, Elmer Sterup-Hansens special
29