Page 29 - SNT_10
P. 29

boken. Denna första del lever kan-
                                                                                ske inte riktigt upp till sin målsätt-
                                                                                ning. Det är lite synd att man hän-
                                                                                visat till andra böcker i ämnet,
                                                                                men det som är med är bra. DVDn
                                                                                kompletterar med en del upplys-
                                                                                ningar av den sort som det gärna
                                                                                kunde varit mer av i texten, exem-
                                                                                pelvis att man på tjugotalet såg
                                                                                motorcykeln som en häst och föra-
                                                                                ren som en ryttare. Kanske det är
                                                                                så att man som svensk läsare vän-
                                                                                tar sig mera av och om den speci-
                                                                                fikt danska motorhistorien. Något
                                                                                som den danske läsaren redan
                                                                                känner till.

                                                                                Den tekniska beskrivningen är
                                                                                givetvis bokens huvuddel. Det är
                                                                                en stringent genomgång av motor-
                                                                                cykelns konstruktion och tekniska
          Tävlingen var Majtävlingen 1925 och föraren Ingemann Petersen. Han    utveckling, enhet för enhet, på cir-
                       syns längst till vänster på bilden nedan.                ka 115 sidor. Från motorn, med
                                                                                den första prototypens cylinder
          Ett avsnitt om Rörens grundkon-    och fabrikens skisser av encylind-  med T-topp, ända fram till den
          struktion fungerar som inledning   riga motorcyklar med ”Rör”-ram     elektriska lyktan på sidovagnen.
          till ett spännande kapitel om de   från 1950-talet.
          patent man tog på olika konstruk-                                     Här är det rikligt med illustrationer,
          tionsdetaljer och hela cyklar. Den-  Den del som ovan kallats Känne-  mestadels ritningar och teckningar
          na del är rikt illustrerad med bilder   tecken kanske snarast skall över-  som alla är mycket fint utförda,
          från patentbreven. Kapitlet berät-  sättas med ordet identifikation. Här   men även foton. En del av ritning-
          tar även en hel del om fordonsfab-  handlar det inledningsvis om typ   arna kommer från A/S Fisker &
          rikantens vedermödor och om kon-   kontra modell. Om motorcyklarnas   Nielsens ritningsarkiv, men de fles-
          kurrensförhållandena under denna   märkning, både med fabrikens       ta är utförda av författarna. Speci-
          del av motorismens historia.       skyltar och tankmärke och om       ellt flitig har René Friborg Andersen
                                             registreringsskyltarna. Fabrikens   varit. När det är komplicerade rit-
          En viktig fråga är vad motorcykeln   lagerlistor är en viktig nyckel till   ningar, som exempelvis motor-
          kostade, inte bara i den tidens kro-  identifikation av cyklarna och en   delar, koppling och växellåda har
          nor utan i förhållande till arbets-  utskrift av lagerlistan finns på den   man tagit färger till hjälp för att
          löner och jämfört med andra        DVD som följer med boken.          förklara. Detta fungerar mycket
          motorfordon. Här kunde författarna                                    bra. Ritningarna följs av exakta
          varit mera utförliga, vi får reda på   Ett bildgalleri bestående av både   och logiskt uppbyggda texter på
          att Nimbus motorcyklar aldrig varit   gamla och nyare bilder avslutar   ett föredömligt sätt.
          billiga och vi får en bild av pris-  den kulturhistoriska delen av
          utvecklingen under fabrikations-
          tiden, men ingen jämförelse med
          andra fordon. Det är inte heller
          någon diskussion om vad som
          enligt P. A. Fisker var en viktig del
          i att fabrikationen upphörde  -   de
          kraftiga avgiftshöjningar som sta-
          ten införde 1924 och som skulle
          gjort fortsatt försäljning svår. Det
          hade varit intressant, nu får vi
          reda på att det delvis var deflation
          under dessa år på 20-talet. Där-
          efter ser vi att priset på en solo-
          cykel sjönk från 3 200 kr 1920 till
          1 650 kr 1927 och att den 1924
          kostade 2 500 kr.

          Under rubriken Andre ”Kakkelovns-
          rør” diskuteras en del av de om-
          byggnader som även beskrivits här
          i tidningen, Humlerør och Rørhum-
          ler, Elmer Sterup-Hansens special
                                                         29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32