Page 28 - SNT_10
P. 28
Nimbusläsning, om Kakelugnsröret
Som en förberedelse till ett kom- I historiedelen får man först en
mande tidningsnummer om Kakel- kort genomgång om P. A. Fisker
ugnsröret ägnar vi det här numrets och fabrikens historia med tonvikt
Nimbusläsning åt en av de redan på tiden för Kakelugnsrörets kon-
klassiska böckerna om Nimbus, struktion och produktion. Avsnittet
René Friborg Andersens och Knud kunde gärna varit längre, men för-
Jørgensens Nimbus 1918-28 Kak- fattarna hänvisar till Allan K Ny-
kelovnsrøret från 2007. borgs bok om Nimbus, Nilfisk och
Fisker familjen, som ett kom-
Enligt bokens förord var avsikten plement. Den boken var nyutkom-
dels att skriva en kulturhistorisk men då! Vidare skisseras en bak-
skildring av motoriseringens tidiga grund om motorcykelns tidiga
år i Danmark, med Nimbus som historia, följt av ett kapitel om den
exempel, och dels att redogöra för modell av FN-motorcykeln som var mycket känt om dessa maskiner är
den tekniska utvecklingen av Nim- en av de direkta förebilderna till även detta kapitel kort.
bus typ A och B från 1918 till motor och växellåda på Kakelugns-
1928. Vi skall se hur man lyckades. röret. Reklam och marknadsföring var
naturligtvis viktigt för fabriken och
Den kulturhistoriska delen består Ett kapitel om prototyperna, cyk- under dessa tidiga år var det till
av 85 sidor och är uppdelad i fyra larna nummer 0-12 följer därefter, största delen direktör Fisker själv
huvuddelar: Historia, konstruktion, illustrerat med fotografier och rit- som var reklamavdelningen. Av-
kännetecken och en bilddel. ningar. Men eftersom det inte är så snittet om marknadsföring är in-
tressant och välillustrerat. Täv-
lingsresultat var viktiga att redo-
visa i reklamen och 1920-talet var
fortfarande landsvägstävlingarnas
tid. Ett spännande avsnitt om täv-
lingsverksamheten ingår i historie-
delen, med bland annat en berät-
telse om landsvägstävlingen Oden-
se-Berlin-Odense år 1922. Berät-
telsen är skriven av en av delta-
garna, Einar Holm – Nimbusför-
säljare i Köpenhamn den gången.
En sida om veteranrallyn tar
motorsporten med Kakelugnsrören
fram till idag.
Som kontrast till motorsport och
tjugotalets landsvägslopp finns ett
intressant avsnitt om den tidens
trafikregler.
Nimbusklubben, grundad 1925,
som organiserade många tävlingar
men sedan långsamt somnade in
för att i elfte timmen återuppstå
som klubben särskilt för Kakel-
ugnsrörägare, beskrivs så på några
sidor.
Den historiska delen fortsätter med
en sida med muséer där man kan
se Kakelugnsrör. Tyvärr är inga
svenska museer med på listan. I
Sverige finns Kakelugnsrör på Arvi-
ka Motormuseum och på den tek-
niska utställningen i Ängelholms
hembygdspark. Ett säkert tillfälle
att se Rör i verkliga livet i Sverige
har de senaste åren varit under
tvådagarsträffen Skåne Rundt,
MCHKs årliga rally.
28