Page 28 - SNT_10
P. 28

Nimbusläsning, om Kakelugnsröret


        Som en förberedelse till ett kom-   I historiedelen får man först en
        mande tidningsnummer om Kakel-      kort genomgång om P. A. Fisker
        ugnsröret ägnar vi det här numrets   och fabrikens historia med tonvikt
        Nimbusläsning åt en av de redan     på tiden för Kakelugnsrörets kon-
        klassiska böckerna om Nimbus,       struktion och produktion. Avsnittet
        René Friborg Andersens och Knud     kunde gärna varit längre, men för-
        Jørgensens Nimbus 1918-28 Kak-      fattarna hänvisar till Allan K Ny-
        kelovnsrøret från 2007.             borgs bok om Nimbus, Nilfisk och
                                            Fisker familjen, som ett kom-
        Enligt bokens förord var avsikten   plement. Den boken var nyutkom-
        dels att skriva en kulturhistorisk   men då! Vidare skisseras en bak-
        skildring av motoriseringens tidiga   grund om motorcykelns tidiga
        år i Danmark, med Nimbus som        historia, följt av ett kapitel om den
        exempel, och dels att redogöra för   modell av FN-motorcykeln som var   mycket känt om dessa maskiner är
        den tekniska utvecklingen av Nim-   en av de direkta förebilderna till   även detta kapitel kort.
        bus typ A och B från 1918 till      motor och växellåda på Kakelugns-
        1928. Vi skall se hur man lyckades.   röret.                           Reklam och marknadsföring var
                                                                               naturligtvis viktigt för fabriken och
        Den kulturhistoriska delen består   Ett kapitel om prototyperna, cyk-  under dessa tidiga år var det till
        av 85 sidor och är uppdelad i fyra   larna nummer 0-12 följer därefter,   största delen direktör Fisker själv
        huvuddelar: Historia, konstruktion,   illustrerat med fotografier och rit-  som var reklamavdelningen. Av-
        kännetecken och en bilddel.         ningar. Men eftersom det inte är så   snittet om marknadsföring är in-
                                                                               tressant och välillustrerat. Täv-
                                                                               lingsresultat var viktiga att redo-
                                                                               visa i reklamen och 1920-talet var
                                                                               fortfarande landsvägstävlingarnas
                                                                               tid. Ett spännande avsnitt om täv-
                                                                               lingsverksamheten ingår i historie-
                                                                               delen, med bland annat en berät-
                                                                               telse om landsvägstävlingen Oden-
                                                                               se-Berlin-Odense år 1922. Berät-
                                                                               telsen är skriven av en av delta-
                                                                               garna, Einar Holm – Nimbusför-
                                                                               säljare i Köpenhamn den gången.
                                                                               En sida om veteranrallyn tar
                                                                               motorsporten med Kakelugnsrören
                                                                               fram till idag.

                                                                               Som kontrast till motorsport och
                                                                               tjugotalets landsvägslopp finns ett
                                                                               intressant avsnitt om den tidens
                                                                               trafikregler.

                                                                               Nimbusklubben, grundad 1925,
                                                                               som organiserade många tävlingar
                                                                               men sedan långsamt somnade in
                                                                               för att i elfte timmen återuppstå
                                                                               som klubben särskilt för Kakel-
                                                                               ugnsrörägare, beskrivs så på några
                                                                               sidor.

                                                                               Den historiska delen fortsätter med
                                                                               en sida med muséer där man kan
                                                                               se Kakelugnsrör. Tyvärr är inga
                                                                               svenska museer med på listan. I
                                                                               Sverige finns Kakelugnsrör på Arvi-
                                                                               ka Motormuseum och på den tek-
                                                                               niska utställningen i Ängelholms
                                                                               hembygdspark. Ett säkert tillfälle
                                                                               att se Rör i verkliga livet i Sverige
                                                                               har de senaste åren varit under
                                                                               tvådagarsträffen Skåne Rundt,
                                                                               MCHKs årliga rally.
                                                         28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32