Page 2 - SNT_10
P. 2
Höstnumret 2013
Nu, den 13 november är i alla fall ”ny” sidovagnskasse från 1937-38 artikeln, men till min förvåning har
min körsäsong över, det återstår och äntligen hoppas jag att den Sten tagit med samma artikel i
bara att köra Nimbussarna riktigt skall få sidovagnsutväxling bak. senaste Nimbus Tidende som kom
genomvarma inför oljebytet innan Under sommaren har vi kört den för några dagar sedan. Sten har
de ställs in för vintern med batteri- med soloutväxling fast vi monterat under många år skrivit där under
erna frostfritt och lätt tillgängliga sidovagn. Så var det de första åren rubriken Skruestikken. Jag över-
för laddning någon gång i måna- med typ C. Det var först på begä- vägde först att ta bort artikeln ur
den. Det har varit ett mycket fint ran från militären som Fisker & tidningen, men gjorde inte det
Nimbusår med trevliga träffar och Nielsen konstruerade sidovagns- eftersom de flesta svenskar som
mycket fint körväder till långt in på utväxlingen 1935 och erbjöd till läser Svenska NIMBUS-tidningen
hösten. Nu blir det lite vinterpys- köparna. ännu inte är med i DNT.
sel. Den Blåe, ’53an, skall få en
Ett annat trevligt pyssel blir att för- I det här numret börjar jag skriva
Svenska Nimbus-tidningen är ett bereda nästa säsong, först och om de tekniska cirkulär som A/S
oregelbundet utkommande organ främst Göingeträffen som vi hop- Fisker & Nielsen sände till sina
för ömsesidig glädje. För eftertryck pas skall bli ett återkommande återförsäljare. Förhoppningsvis
utan angivande av källan avrådes. evenemang så länge som intresset skall detta bli ett sätt att beskriva
© Lasse Wallin och författarna. finns. Så är det vår tur i Skåne att den tekniska utvecklingen av typ C
Kontakt: arrangera Sommarträffen Öresund under åren och jag blir mycket
lasse.wallin@kulturlandskap.se Rundt. Att ordna en träff är en del glad för bidrag i detta ämne. Det
046-23 31 16 dagtid, arbete, men mycket tacksamt om behöver inte vara artiklar som föl-
046-577 48 hem. resultatet blir bra. I år blir det jer en kronologisk linje utan det är
Prenumerationskostnad: 0 kr som ännu en Nimbusträff i Sverige, se lika spännande med andra teman,
pdf, på papper självkostnadspris annonsen på sidan 7 här i tidning- åsikter, infall eller vad som kan
inklusive porto. en. Det är Bertil Mali som är hu- vara värt att läsa! Jag vet att
Teckningar av Christian Wallin om vudansvarig för en träff i Bankeryd många har mycket kunskap som vi
inte annat anges. nära Jönköping den 6-8 juni. Mer andra gärna vill dela.
om den träffen i kommande num-
Omslagsbilden är egentligen värd mer. Anteckna datum redan nu. En serie av ett helt annat slag bju-
ett eget kapitel: Den stolte ägaren Avståndet passar er i Mellansverige der Sofie Liebing Øwre på. Det
av en ny Nimbus sommaren 1934. också! Tjugo-trettio mil är ju inget handlar om konsten att köpa
Givetvis är det Joseph Koch, då an- för en Nimbus! Nimbustillbehör till sin far. Något
ställd hos Fisker & Nielsen och som alla med en far borde kunna!
1934 23 år gammal. Redan under I det här numret fortsätter Kim
våren hade han vunnit BSA-klub- Scholer serien om ombyggda Så har redaktören (som vanligt)
bens trial på Nimbus nummer Nimbus. Ralph Rolfsson berättar varit ute och rest, en kort resa till
1301. Efter en lotterivinst hade lite av historien om sin Nimbus Revingehed och en längre till det
han sedan råd att köpa sin egen med snygga motormodifikationer. fjärran Köpenhamn. En resa som
Nimbus. Den fakturerades den 18 Kaj Hansen återkommer som skri- tyvärr inte blev av var den jag pla-
juni och bilden är nog tagen kring bent med en artikel om MCHK Väs- nerat till Museumsløbet på Fyn i
detta datum. terbergslagen och mötet med två september, nu fick de kora en
världsberömda TT-förare i Hede- annan vinnare av tröstpriset …
Den egentlga anledningen till att mora. Under rubriken Nimbusläs-
bilden pryder omslaget till just det- ning handlar det denna gång om Tidningen är något tunnare den
ta nummer är att den visar hur den Kakelugnsrören. här gången, till nästa gång kan du
första baklyktan på Nimbus typ C hjälpa till och bota det!
såg ut, se artikeln på sidan 13.
Jens Bisbjerg Andersen skickade
bilden som tidigare har varit publi-
cerad i Nimbus Tidende bland an-
nat.
INNEHÅLL
Men det finns många anledningar
att detaljstudera bilden. Observera Nimbus ombygninger. 5. del 3
till exempel att ledningen till bak- Träffinbjudan, Bankeryd 7
lyktan går utanpå bakskärmen och Revingehed än en gång 8
att baklyktan har ett hål i sidan I förra numret var det ett referat Fabrikens tekniska cirkulär,starten 13
precis som de tidiga versionen av av en teknisk diskussion om En historia om min Nimbus 16
Om MCHK Västerbergslagen ... 20
den knoppbaklykta som kom sena- motortrimning som vi hade under Om tuning af Nimbus-C karburator 26
re på hösten 1934. Vidare har årsträffen. Från Sten Weidinger Stumpe-jagten 27
cykeln det första baksätet med kom så en artikel där han skriver Nimbusläsning 28
handtag av bandstål och givetvis om sina praktiska erfarenheter av En Köpenhamnsresa 31
den första generatorn, m.m. samma saker. Jag blev glad för Nimbusaktiviteter & länkar 32
2