Page 2 - SNT_10
P. 2

Höstnumret 2013

        Nu, den 13 november är i alla fall   ”ny” sidovagnskasse från 1937-38   artikeln, men till min förvåning har
        min körsäsong över, det återstår    och äntligen hoppas jag att den    Sten tagit med samma artikel i
        bara att köra Nimbussarna riktigt   skall få sidovagnsutväxling bak.   senaste  Nimbus Tidende som kom
        genomvarma inför oljebytet innan    Under sommaren har vi kört den     för några dagar sedan. Sten har
        de ställs in för vintern med batteri-  med soloutväxling fast vi monterat   under många år skrivit där under
        erna frostfritt  och lätt tillgängliga   sidovagn. Så var det de första åren   rubriken Skruestikken. Jag över-
        för laddning någon gång i måna-     med typ C. Det var först på begä-  vägde först att ta bort artikeln ur
        den. Det har varit ett mycket fint   ran från militären som Fisker &   tidningen, men gjorde inte det
        Nimbusår med trevliga träffar och   Nielsen konstruerade sidovagns-    eftersom de flesta svenskar som
        mycket fint körväder till långt in på   utväxlingen 1935 och erbjöd till   läser Svenska NIMBUS-tidningen
        hösten. Nu blir det lite vinterpys-  köparna.                          ännu inte är med i DNT.
        sel. Den Blåe, ’53an, skall få en
                                            Ett annat trevligt pyssel blir att för-  I det här numret börjar jag skriva
        Svenska Nimbus-tidningen är ett     bereda nästa säsong, först och     om de tekniska cirkulär som A/S
        oregelbundet utkommande organ       främst Göingeträffen som vi hop-   Fisker & Nielsen sände till sina
        för ömsesidig glädje. För eftertryck   pas skall bli ett återkommande   återförsäljare. Förhoppningsvis
        utan angivande av källan avrådes.    evenemang så länge som intresset   skall detta bli ett sätt att beskriva
        © Lasse Wallin och författarna.     finns. Så är det vår tur i Skåne att   den tekniska utvecklingen av typ C
        Kontakt:                            arrangera Sommarträffen Öresund    under åren och jag blir mycket
        lasse.wallin@kulturlandskap.se      Rundt. Att ordna en träff är en del   glad för bidrag i detta ämne. Det
        046-23 31 16 dagtid,                arbete, men mycket tacksamt om     behöver inte vara artiklar som föl-
        046-577 48 hem.                     resultatet blir bra. I år blir det   jer en kronologisk linje utan det är
        Prenumerationskostnad: 0 kr som     ännu en Nimbusträff i Sverige, se   lika spännande med andra teman,
        pdf, på papper självkostnadspris    annonsen på sidan 7 här i tidning-  åsikter, infall eller vad som kan
        inklusive porto.                    en. Det är Bertil Mali som är hu-  vara värt att läsa! Jag vet att
        Teckningar av Christian Wallin om   vudansvarig för en träff i Bankeryd   många har mycket kunskap som vi
        inte annat anges.                   nära Jönköping den 6-8 juni. Mer   andra gärna vill dela.
                                            om den träffen i kommande num-
        Omslagsbilden är egentligen värd    mer. Anteckna datum redan nu.      En serie av ett helt annat slag bju-
        ett eget kapitel: Den stolte ägaren   Avståndet passar er i Mellansverige   der Sofie Liebing Øwre på. Det
        av en ny Nimbus sommaren 1934.      också! Tjugo-trettio mil är ju inget   handlar om konsten att köpa
        Givetvis är det Joseph Koch, då an-  för en Nimbus!                    Nimbustillbehör till sin far. Något
        ställd hos Fisker & Nielsen och                                        som alla med en far borde kunna!
        1934 23 år gammal. Redan under      I det här numret fortsätter Kim
        våren hade han vunnit BSA-klub-     Scholer serien om ombyggda         Så har redaktören (som vanligt)
        bens trial på Nimbus nummer         Nimbus. Ralph Rolfsson berättar    varit ute och rest, en kort resa till
        1301. Efter en lotterivinst hade    lite av historien om sin Nimbus    Revingehed och en längre till det
        han sedan råd att köpa sin egen     med snygga motormodifikationer.    fjärran Köpenhamn. En resa som
        Nimbus. Den fakturerades den 18     Kaj Hansen återkommer som skri-    tyvärr inte blev av var den jag pla-
        juni och bilden är nog tagen kring   bent med en artikel om MCHK Väs-  nerat till Museumsløbet på Fyn i
        detta datum.                        terbergslagen och mötet med två    september, nu fick de kora en
                                            världsberömda TT-förare i Hede-    annan vinnare av tröstpriset …
        Den egentlga anledningen till att   mora. Under rubriken Nimbusläs-
        bilden pryder omslaget till just det-  ning handlar det denna gång om   Tidningen är något tunnare den
        ta nummer är att den visar hur den   Kakelugnsrören.                   här gången, till nästa gång kan du
        första baklyktan på Nimbus typ C                                       hjälpa till och bota det!
        såg ut, se artikeln på sidan 13.
        Jens Bisbjerg Andersen skickade
        bilden som tidigare har varit publi-
        cerad i Nimbus Tidende bland an-
        nat.
                                                                                          INNEHÅLL
        Men det finns många anledningar
        att detaljstudera bilden. Observera                                    Nimbus ombygninger. 5. del          3
        till exempel att ledningen till bak-                                   Träffinbjudan, Bankeryd                7
        lyktan går utanpå bakskärmen och                                       Revingehed än en gång                 8
        att baklyktan har ett hål i sidan   I förra numret var det ett referat   Fabrikens tekniska cirkulär,starten 13
        precis som de tidiga versionen av   av en teknisk diskussion om        En historia om min Nimbus            16
                                                                               Om MCHK Västerbergslagen ...      20
        den knoppbaklykta som kom sena-     motortrimning som vi hade under    Om tuning af Nimbus-C karburator 26
        re på hösten 1934. Vidare har       årsträffen. Från Sten Weidinger    Stumpe-jagten                              27
        cykeln det första baksätet med      kom så en artikel där han skriver   Nimbusläsning                              28
        handtag av bandstål och givetvis    om sina praktiska erfarenheter av   En Köpenhamnsresa                     31
        den första generatorn, m.m.         samma saker. Jag blev glad för     Nimbusaktiviteter & länkar            32

                                                         2
   1   2   3   4   5   6   7