Page 34 - SNT_9
P. 34

En kvällsdiskussion om Nimbusmotorn, typ C

        En av kvällarna under årsträffen
        diskuterade Mats och Miles Nim-
        busmotorn och möjligheterna att
        höja effekten på den. En helt ny
        diskussion, eller hur! Jag satt med
        och lyssnade och frågade och jag
        tror jag förstod det mesta. Pappret
        som Mats ritade på tog jag hand
        om och här kommer en rekon-
        struktion av diskussionen (med
        reservation för missförstånd).

        Papperslappen (baksidan till en
        inbjudan till Museumsløbet på Fyn,
        se sidan 11) platsar nästan, men
        inte riktigt i gruppen ”berömda för-
        sta skisser på servetter och andra
        tillfälliga underlag”!

        Naturligtvis var det flera frågor
        som avhandlades än jag lyckats
        referera här. Jag får skylla på att
        diskussionen fördes på utrikiska
        eftersom Miles hemort ligger i Ver-  Nimbusmotorn har möjligheter för god fyllning tack vare att insuget sitter
        mont, USA!                          lågt på modernt vis. Det teoretiska underlaget för detta fanns inte 1933-
                                            34 utan det var tankens placering som gav typ C-motorn detta konstruk-
        Att Nimbusmotorn har förutsätt-     tionsdrag. Med något större ventiler och polering av insugskanalerna kan
        ning för god fyllning i insugstakten   fyllningen bli god.
        förklarade Mats  med hjälp av den
        första figuren.

        Det diskussionen egentligen börja-
        de med var frågan om att sätta fle-
        ra förgasare på motorn. Det är en
        god idé, men då skall cylinder 1
        och 4 ha en förgasare och cylinder
        2 och 3 , en! Viktigt är då också att
        alla insugen skall vara lika långa!
        Detta resulterar naturligtvis i lite
        av ett ormbo på insugssidan. Nack-
        delarna med det är dels ett till-
        verknings– och konstruktionspro-
        blem och dels en utseendefråga.

        Med möjligheter till god fyllning är
        det en bra idé att öka kompressio-
        nen genom att ta bort material på
        toppen. Detta medför att topplock-
        et kommer i en lägre position i för-
        hållande till kamboxen och därmed
        trycker vipparmarna på ventilerna i
        sned vinkel, vilket medför större
        slitage. Detta kan justeras genom
        andra upphängningspunkter på
        vipporna och en annorlunda slip-
        ning av anläggningsytan mot kam-
        axeln.                              Bilden visar alternativa förgasarelösningar. De röda figurerna är en mind-
                                            re effektiv lösning  där cylinder 1 och 2 har en förgasare och 3 och 4, en.
        Vi hann titta lite på förgasaren ock-  Insugen är lätta att göra lika långa på detta sätt men tryckvariationerna i
        så innan musiken spelade upp med    insuget blir ojämnt fördelade och detta medför sämre fyllning, se
        750 decibel! När vi kom till tälten   ”diagrammet” överst på nästa sida! Den gröna lösningen är bättre. Det är
        och några pilsner öppnats, fick     svårare att göra insugen lika långa, men tryckvariationerna blir jämnare
        diskussionen en annan inriktning...   och fyllningen därmed bättre, se ”diagram” två på nästa sida!
                                                         34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39