Page 34 - SNT_9
P. 34
En kvällsdiskussion om Nimbusmotorn, typ C
En av kvällarna under årsträffen
diskuterade Mats och Miles Nim-
busmotorn och möjligheterna att
höja effekten på den. En helt ny
diskussion, eller hur! Jag satt med
och lyssnade och frågade och jag
tror jag förstod det mesta. Pappret
som Mats ritade på tog jag hand
om och här kommer en rekon-
struktion av diskussionen (med
reservation för missförstånd).
Papperslappen (baksidan till en
inbjudan till Museumsløbet på Fyn,
se sidan 11) platsar nästan, men
inte riktigt i gruppen ”berömda för-
sta skisser på servetter och andra
tillfälliga underlag”!
Naturligtvis var det flera frågor
som avhandlades än jag lyckats
referera här. Jag får skylla på att
diskussionen fördes på utrikiska
eftersom Miles hemort ligger i Ver- Nimbusmotorn har möjligheter för god fyllning tack vare att insuget sitter
mont, USA! lågt på modernt vis. Det teoretiska underlaget för detta fanns inte 1933-
34 utan det var tankens placering som gav typ C-motorn detta konstruk-
Att Nimbusmotorn har förutsätt- tionsdrag. Med något större ventiler och polering av insugskanalerna kan
ning för god fyllning i insugstakten fyllningen bli god.
förklarade Mats med hjälp av den
första figuren.
Det diskussionen egentligen börja-
de med var frågan om att sätta fle-
ra förgasare på motorn. Det är en
god idé, men då skall cylinder 1
och 4 ha en förgasare och cylinder
2 och 3 , en! Viktigt är då också att
alla insugen skall vara lika långa!
Detta resulterar naturligtvis i lite
av ett ormbo på insugssidan. Nack-
delarna med det är dels ett till-
verknings– och konstruktionspro-
blem och dels en utseendefråga.
Med möjligheter till god fyllning är
det en bra idé att öka kompressio-
nen genom att ta bort material på
toppen. Detta medför att topplock-
et kommer i en lägre position i för-
hållande till kamboxen och därmed
trycker vipparmarna på ventilerna i
sned vinkel, vilket medför större
slitage. Detta kan justeras genom
andra upphängningspunkter på
vipporna och en annorlunda slip-
ning av anläggningsytan mot kam-
axeln. Bilden visar alternativa förgasarelösningar. De röda figurerna är en mind-
re effektiv lösning där cylinder 1 och 2 har en förgasare och 3 och 4, en.
Vi hann titta lite på förgasaren ock- Insugen är lätta att göra lika långa på detta sätt men tryckvariationerna i
så innan musiken spelade upp med insuget blir ojämnt fördelade och detta medför sämre fyllning, se
750 decibel! När vi kom till tälten ”diagrammet” överst på nästa sida! Den gröna lösningen är bättre. Det är
och några pilsner öppnats, fick svårare att göra insugen lika långa, men tryckvariationerna blir jämnare
diskussionen en annan inriktning... och fyllningen därmed bättre, se ”diagram” två på nästa sida!
34