Page 8 - SNT_5
P. 8
Efter några resor jorden runt lockar ett nytt hemresan i fartygets lastrum täckt av tonvis
äventyr, svågern, John, har tidigare kört med säd som utgjorde lasten. Men Bussen svi-
(nästan) genom Sahara på Nimbus med sin ker inte, avlyft på kajen i Hamburg startar den
fru. Resan är skildrad i Gunnar Hansens Jorden och för dem hem till Danmark igen!
rundt paa tre hjul, se SNT nummer 3! Resan är
även skildrad av resenärerna själva i en artikel Heinrich Andersen är en mycket god berättare,
i den danska tidningen Touring Nyt från 1988. de svåra förhållandena under uppväxten är
Nu, 1937, hade han planerat en resa genom osentimentalt och ärligt framställda. Den soli-
Asien på den trogna Nimbussen, en röd typ C daritet som hårt gemensamt arbete skapar
med Steib sidovagn, tillsammans med en mellan rätt sorts människor är mycket fint
kamrat. Den här gången skulle hustrun vara skildrad. Det är verkligen ingen idyll som
hemma, hon hade nog fått sin beskärda del av beskrivs utan mycket och hårt arbete med
äventyr under Afrikaresan. både goda och mindre goda arbetskamrater.
Asienresan är givetvis äventyret med stor bok-
Men reskamraten drog sig ur och det blir istäl- stav i boken, men det som man minns bäst
let Heinrich och John som åker. Resan blir efter läsningen är skildringen av sjömans-
äventyrlig och strapatsrik på den tidens myck- livet — det som formade den unge Heinrich
et dåliga turkiska vägnät. De blir utkastade ur Andersen. Arbetskamraterna, befälen, skutor-
Persien, pengarna tar slut och de får arbeta sig na och det gemensamma ansvaret.
hem på en tysk ångare. Nimbussen står under
Från Poul Jørss har jag fått nytryck av reklambroschyrer från Fisker & Nielsen och återförsäljarna.
Ovan är framsidan av ett prospekt från Bröderna Friis-Hansen på Omøgade i Köpenhamn. Man vill
sälja sidovagnsekipage till affärsmän och verkstäder och hävdar att det är billigare och effektivare
med två Nimbus med sidovagn än en transportbil och att skatt, bensin, gummi och garagekostna-
der blir lägre! På den tiden var inte kostnaden för arbetskraften så hög!
Broschyren är från 1935, och bilden visar en Nimbus av 1934 års modell eller en tidig 1935, det
syns på trekolsgeneratorn, men värmeskölden över grenröret är inte av den första enkla kon-
struktionen. Ungefär 200 motorcyklar med trekolsgeneratorn tillverkades 1935 innan man ändra-
de till generatorn med två kol. Tittar man noga på bilden så syns det att värmeskölden är ditre-
tuscherad! Sidovagnen är av Fisker & Nielsens andra generation med ram av plattstål och lådan
gummiupphängd i framkanten och med två spiralfjädrar därbak. Ekipagets registreringsnummer
visar att det är fabrikens egen motorcykel som använts.
Säkerligen kommer broschyr-klichén från Fisker & Nielsen och sedan har återförsäljaren komplet-
terat med sitt firmanamn och adress.
8