Page 4 - SNT_5
P. 4

Här är alla fem Kakelugnsrören med Ole Sommers typ A närmast. Fram-
                             gaffeln är den tydligaste skillnaden mellan typ A och B, jämför med bil-
                             den på föregående sida och med omslagsbilden!

                Rallyt är ett av få tillfällen att se flera Kakel-  svar, man skall också göra en kallstart inom
                ugnsrör i aktion i Sverige, det vill säga Nimbus   30 sekunder på morgonen dag 2, även här får
                typ A och B. I år var det hela fem stycken    man prickbelastning om man går över tiden.
                med: Ole Sommer, Egon Nielsen och Henning     Slutligen får man prickbelastning vid varje
                Petersen på varsin typ A från 1923 samt       hjälptillfälle från följebil. Självklart skall man
                Mogens Hansen på en typ B från 1924 och       köra hela sträckan på egna hjul för att komma
                slutligen Hans Peter Olsen på en typ B 1925.   med i resultatlistan.
                De fem Nimbusförarna bildade två tremanna-
                lag, Nimbus lag 2 med Egon och Mogens, för-   Tävlingen är dels en individuell tävling mellan
                stärktes av Lars Klitgaard på Sunbeam 8HP     ekipagen i de fyra klasserna: antik, veteran,
                1920.                                         vintage och post vintage. Det finns en särskild
                                                              tävlingsklass för passagerare där det gäller att
                Trots en del besvärligt väder första dagen gick   svara på frågor. Men det är även en lagtävling
                Kakelugnsrören bra, som vanligt. Ett kraftigt   där man kan bilda klubblag eller märkeslag om
                regn fick dem att söka skydd i en busskur,    tre ekipage oberoende av de olika ekipagens
                men det var förarna — inte motorcyklarna,     klasstillhörighet.
                som behövde det!
                                                              Totalsegrare individuellt blev Lennart Petters-
                Förutom de fem rören fanns det nio typ C med,   son på en Rudge 500 Special från 1937, Nim-
                varav en med sidovagn. Årsmodellerna var      bussarna var väl spridda i resultatlistan.
                1936 till 1939. Fem av dessa kördes av dans-
                kar och fyra av svenskar. Alla nio lät fint vid   I märkeslagtävlingen tävlade åtta lag: två Hus-
                ankomsten till lunchuppehållet.               qvarnalag, ett Nortonlag och ett Rexlag samt
                                                              de två Nimbuslagen. Det ena Husqvarnalaget
                Rallyts kontroller består av frågor som skall   segrade med Nimbuslagen på andra respektive
                besvaras, där man får prickar för felaktiga   tredje plats, inte så illa!
                                                           4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9