Page 7 - SNT_4
P. 7

kontroll här, ända ute vid havet.
                Fanns många möjligheter. Då
                hade vi fått med nästan alla
                naturens element. Slättmark,
                höjd och hav.

                Vädret var hittills alldeles ut-
                märkt. Ibland sol, ibland moln,
                men uppehåll och behaglig åk-
                temperatur.

                Ett längre uppehåll vid Vittskövle
                golfbana där lunchen inmundi-
                gades. Väl godkänt. Så återstod
                då bara slutetappen mot målet i
                Åsum.

                Väl där blev det mycket snack
                förarna emellan. Naturligtvis om   Vid lunchuppehållet, de tre Nimbussarna står samlat.
                maskinerna. Vi Nimbusförare var
                helt överens om att Nimbussar
                såg likadana ut, men det fanns massor med     Nu stundade det prisutdelning . Alla mopedeki-
                skillnader i detaljer. Tror vi kunnat stå där i   page fick pris. Dessutom tre MC-förare samt
                timmar för granskning av småsaker, men        vackraste ekipage. Jag minns att stiligaste
                ändå. Vilka specialkunskaper det finns i      ekipage blev en DKW, Östen Svensson på en
                gänget.                                       350 cc. från 1937.

                Nu åter till min Nimbus (eller rättare sagt min   När allt detta var avklarat så tackade jag övri-
                son Henrik’s då han skall överta densamma)    ga Nimbusförare för en mycket trevlig runda.
                och dess törst. Vid granskning så visade det   Tillsammans med dessa vänner gör jag det
                sig att cirka halva flottörhuset blev blött ned-  gärna igen, även om kroppen säger ifrån.
                ifrån. Den skarpsynte Roland Nihlén plirade lite
                klurigt med ögonen innan han hämtade sitt     Nu blev det eld i baken. Molnen tornade upp
                gedigna verktygsfodral. Fram åkte ringnyckel   sig, och strax efter avfärd mot hemmet 12 km
                nr 19. (Expert på alla mutterstorlekar på Nim-  bort så öppnades alla himlens portar. Ett rejält
                bussar) Med ett enkelt grepp tog han tag i den   störtregn som varade hela vägen hem.
                helt nya bottenpluggens sexkantsmutter under
                flottörhuset, den visade sig vara helt lös. Inte   Genomsur från midjan och nedåt. Men vad gör
                konstigt den var törstig. Efter ett kraftfullt tag   det efter en trevlig runda i goda Nimbusvän-
                så upphörde allt läckage. Tur att bottenplug-  ners lag.
                gen inte lossnade helt, att leta nålventil, flottör
                och bottenplugg i vägrenen är inte roligt. Och
                vem har sådana reservdelar med sig!

























                Ariel 650 1954 i mycket fint bruksskick.       Snyggt renoverad BSA B33 från 1951.


                                                         7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12