Page 9 - SNT 39
P. 9

ket är utpräglat tekniskt och
                                                                                skrivet för de tekniskt invigda.


                                                                                En intressant sak i Start-kapit-
                                                                                let är hur man kommer igång
                                                                                med maskinen när man börjar
                                                                                bli mera bekant med den. Då
                                                                                kan man starta med växel i,
                                                                                men med kopplingen dragen
                                                                                och, säger man, lämpligen
                                                                                lägger man då i tredje växeln,
                                                                                om man kör solo, och kan då
                                                                                köra iväg utan onödiga upp-
                                                                                växlingar. Detta var alltså ett
                                                                                körsätt som man rekommen-
                                                                                derade, samtidigt som man
                                                                                påpekade att växellådan var
                                                                                till för att användas.

                                                                                Handboken ger även anvis-
                                                                                ningar för smörjsystemet och
                                                                                oljebyte, samt om de andra
                                                                                manöver- och kontrollsyste-
                                                                                men. När det gäller växellådan
                                                                                säger man exempelvis att
        Knud Erik lastar av sitt och Lisbeths Rör vid Göingeträffen 2016.
                                                                                växling till högre växel skall
                                                                                ske snabbt medan nedväxling
        felfri till hur man rullar iväg.    Beskrivningen är gjord på lätt-     skall ske långsammare så att
        Proceduren är densamma som          fattlig danska så att man inte      motorn kan anpassa varvet till
        den som Knud Jørgensen be-          behöver vara tekniskt kunnig        den lägre växeln. Inget sägs
        skriver i den lilla roadmovie       för att förstå den. Här skiljer     alltså om dubbeltrampning och
        som finns på cd-skivan till bo-     sig de två Vägledningarna från      mellangas.
        ken Nimbus 1918-28 ”Kakkel-         katalogen från 1924 där språ-
        ovnsrøret”.

































        Vänstersidan av Pouls Rörmotor. Oljestickan sitter vid pilen, det höga locket skruvar man av och
        placerar ovanpå gängan. Stickan sitter på en flottör och visar nivån i förhållande till två horison-
        tella markeringar på locket samt lockets hela höjd. Olja fylls på när man skruvat av locket framför
        oljestickan och ”kroken” som reglerar luften till motorn syns ovanför oljepåfyllningen.


                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14