Page 9 - SNT 39
P. 9
ket är utpräglat tekniskt och
skrivet för de tekniskt invigda.
En intressant sak i Start-kapit-
let är hur man kommer igång
med maskinen när man börjar
bli mera bekant med den. Då
kan man starta med växel i,
men med kopplingen dragen
och, säger man, lämpligen
lägger man då i tredje växeln,
om man kör solo, och kan då
köra iväg utan onödiga upp-
växlingar. Detta var alltså ett
körsätt som man rekommen-
derade, samtidigt som man
påpekade att växellådan var
till för att användas.
Handboken ger även anvis-
ningar för smörjsystemet och
oljebyte, samt om de andra
manöver- och kontrollsyste-
men. När det gäller växellådan
säger man exempelvis att
Knud Erik lastar av sitt och Lisbeths Rör vid Göingeträffen 2016.
växling till högre växel skall
ske snabbt medan nedväxling
felfri till hur man rullar iväg. Beskrivningen är gjord på lätt- skall ske långsammare så att
Proceduren är densamma som fattlig danska så att man inte motorn kan anpassa varvet till
den som Knud Jørgensen be- behöver vara tekniskt kunnig den lägre växeln. Inget sägs
skriver i den lilla roadmovie för att förstå den. Här skiljer alltså om dubbeltrampning och
som finns på cd-skivan till bo- sig de två Vägledningarna från mellangas.
ken Nimbus 1918-28 ”Kakkel- katalogen från 1924 där språ-
ovnsrøret”.
Vänstersidan av Pouls Rörmotor. Oljestickan sitter vid pilen, det höga locket skruvar man av och
placerar ovanpå gängan. Stickan sitter på en flottör och visar nivån i förhållande till två horison-
tella markeringar på locket samt lockets hela höjd. Olja fylls på när man skruvat av locket framför
oljestickan och ”kroken” som reglerar luften till motorn syns ovanför oljepåfyllningen.
9