Page 6 - SNT 39
P. 6
på detta sätt utan i ren pres-
sad stålplåt.
Korgen var byggd för att vara
högerhängd och hade en dörr
på högersidan och med den
bakersta delen av nosplåten
uppvikbar för att lättare kunna
komma i och ur vagnen. Swal-
lows förebild hade samma ar-
rangemang. Korgen hade haft
en vindruta med en tunn me-
tallram utmed sidorna och ne-
derkanten. Vindrutans
utseende kan studeras på ut-
ställningsbilden från 1936.
Sitsklädseln var enkelt utförd i
galon och antagligen inte origi-
nal, utställningsbilden visar
elegant stoppade säten. Sido-
vagnsramen var av rör sam-
manfogade med muffar och
med två längsgående halv-
elliptiska bladfjädrar.
Swallows version av korgen
hade kapell som skyddade
passageraren vid dåligt väder
men det är osäkert om så varit
fallet med Taarnby-varianten,
särskilt undrar man hur ett
kapell skulle ha fästs på den mer K.S. II 3435. Tillverk- 1920-talet på Ringstedgade på
spinkiga vindrutan. ningsåret anges som 1934. Österbro i Köpenhamn. Anled-
Det angivna ramnumret före- ningen till att den fick namnet
faller högt för en liten sido-
Med Karls köp av sidovagnen Taarnby efter en stadsdel i
följde även blanketten ”Told- vagnstillverkare i Danmark, södra Köpenhamn är att
væsenets Attest vedrørende kan det vara så att numret Sørensen hade en cykelför-
Omsætningsafgift af Motor- skall läsas som (år 19)34 säljning där på Otto Liebes Allé
køretøjer”, en originalhandling (nr)35? 27 från 1900-talets början.
från den 16 maj 1934. Av den Han byggde sig senare även
framgår att sidovagnen helt Cykelfabrikken Taarnby star- en villa på samma adress.
riktigt är av fabrikat Taarnby, tades av tävlingscyklisten Taarnby cykelfabrik startade
modell K.S. 2 med ramnum- Johannes Sørensen och låg på säkerligen som en samman-
6