Page 6 - SNT 39
P. 6

på detta sätt utan i ren pres-
         sad stålplåt.

         Korgen var byggd för att vara
         högerhängd och hade en dörr
         på högersidan och med den
         bakersta delen av nosplåten
         uppvikbar för att lättare kunna
         komma i och ur vagnen. Swal-
         lows förebild hade samma ar-
         rangemang. Korgen hade haft
         en vindruta med en tunn me-
         tallram utmed sidorna och ne-
         derkanten. Vindrutans
         utseende kan studeras på ut-
         ställningsbilden från 1936.
         Sitsklädseln var enkelt utförd i
         galon och antagligen inte origi-
         nal, utställningsbilden visar
         elegant stoppade säten. Sido-
         vagnsramen var av rör sam-
         manfogade med muffar och
         med två längsgående halv-
         elliptiska bladfjädrar.

         Swallows version av korgen
         hade kapell som skyddade
         passageraren vid dåligt väder
         men det är osäkert om så varit
         fallet med Taarnby-varianten,
         särskilt undrar man hur ett
         kapell skulle ha fästs på den       mer K.S. II 3435. Tillverk-         1920-talet på Ringstedgade på
         spinkiga vindrutan.                 ningsåret anges som 1934.           Österbro i Köpenhamn. Anled-
                                             Det angivna ramnumret före-         ningen till att den fick namnet
                                             faller högt för en liten sido-
         Med Karls köp av sidovagnen                                             Taarnby efter en stadsdel i
         följde även blanketten ”Told-       vagnstillverkare i Danmark,         södra Köpenhamn är att
         væsenets Attest vedrørende          kan det vara så att numret          Sørensen hade en cykelför-
         Omsætningsafgift af Motor-          skall läsas som (år 19)34           säljning där på Otto Liebes Allé
         køretøjer”, en originalhandling     (nr)35?                             27 från 1900-talets början.
         från den 16 maj 1934. Av den                                            Han byggde sig senare även
         framgår att sidovagnen helt         Cykelfabrikken Taarnby star-        en villa på samma adress.
         riktigt är av fabrikat Taarnby,     tades av tävlingscyklisten          Taarnby cykelfabrik startade
         modell K.S. 2 med ramnum-           Johannes Sørensen och låg på        säkerligen som en samman-

                                                            6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11