Page 29 - SNT_37
P. 29

andrapris och tre tredjepris
         fram till att han slutade tävla
         1928. När man studerat mo-
         tortidningarna från de åren så
         tror man honom!

         Den allra största segern i hans
         egna, och de flesta andras,
         ögon var förstaplatsen i täv-
         lingen Rom-Köpenhamn år
         1927, mer om den i ett kom-
         mande nummer av SNT. I
         Danmark uppmärksammade
         man även förstapriset i den
         svenska Majtävlingen 1925,
         en god prestation i och för sig
         men över hälften av deltagar-
         na i tävlingen erövrade ett        Foto från Birkerøds skola läsåret 1912-1913. Den unge Harry är
         förstapris det året.
                                            nummer tre från höger i översta raden. Källa Arkivdk.
         Harry Christian Ingeman             de det i Simeons kyrka på
         Petersen föddes den 19 de-          Nørrebro i Köpenhamn.
         cember 1899 som son till
         Christian Ingeman Petersen          Det har inte lyckats få fram
         och hans hustru Agnethe             något om vilken utbildning
         Mathilde. Paret fick ytterligare    Harry fick, men med tanke på
         tre barn varav de två dog i         faderns yrke och Harrys fram-
         späd ålder. Under den unge          tida karriär bör det ha varit
         Harrys första år bodde famil-       inom teknik och mekanik.
         jen på olika adresser i nord-
         västra Köpenhamn bland              Nästa gång vi möter honom är
         annat på Frederiksundsvej 26.       det i tävlingssammanhang,
         I hushållet fanns även en piga      isracet på Bagsværd sjö samt
         så man var relativt välbärga-       de ovan omtalade Frederiks-
         de.                                 bergs Motorklubs Mester-
                                             skabsløb och samma klubbs
         Vid folkräkningen 1901 står         1000 km tävling, båda under
         fadern som driftsledare vid         vårvintern 1924. Efter det fick
         Humber & Co Cykelfabrik, ett        P.A. Fisker upp ögonen för
         dotterbolag till engelska Hum-      Ingeman Petersen och anställ-
         ber som tillverkade cyklar,         de honom som verkmästare
         motorcyklar och även bilar. År      på fabriken. Han började tävla
         1901 startade även det dans-        på en egen Nimbus, nummer
         ka dotterbolaget tillverka mo-      635, i lagerboken den 30 ok-
         torcyklar men då var Christian      tober 1924. Vid intervjun med
         Ingeman Petersen inte längre        Ingeman Petersen 1950 var
         driftsledare.                       han noga med att han fick
                                             betala motorcykeln med egna
         Det finns ett skolfoto från Bir-    pengar. Tävlingsframgångarna
         kerøds skola 1912-13 där den        har vi skrivit om i tidigare
         unge Harry står som nummer          nummer av SNT och åren
         tre från höger i översta raden.     1927 till 1930 återstår att re-
         Birkerød var då en liten by och     dovisa i kommande nummer
         egen socken ungefär två mil         av tidningen.
         norr om det centrala Köpen-                                            11 i Köpenhamn. Annonsen är
         hamn. Det verkar mindre tro-        År 1925 har vi den första an-      från Motorbladet nr 13 och i
         ligt att man fortfarande bott       nonsen för Harry Ingeman-          samma nummer, och på sam-
         kvar i Köpenhamn om Harry           Petersens egen verkstad. Lo-       ma sida annonserade Prøve-
         gick i skola i Birkerød, men        kalen låg i Petersens gamla        mester Rasmussen för sin
         när Harry konfirmerades sked-       hemtrakter, Frederikssundsvej      nyöppnade Nimbusverkstad.

                                                           29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34