Page 28 - SNT_37
P. 28

Harry Ingeman(n-)Petersen






         Under 1910- och 20-                                                              köra Nimbus istället
         talen var goda resul-                                                            och han blev anställd
         tat i tävlingar till stor                                                        som verkmästare hos
         hjälp om man ville                                                               A/S Fisker & Nielsen.
         sälja motorcyklar                                                                Einar Holm hade go-
         eller bilar, inte minst                                                          da förbindelser med
         om konstruktionen                                                                fabriken eftersom
         var ny och okänd.                                                                hans firma var den
         Detta insåg natur-                                                               överlägset störste
         ligtvis P.A. Fisker när                                                          Rörförsäljaren.
         han konstruerat det
         första Kakelugnsrö-                                                              Enligt Politikens lilla
         ret och skulle göra                                                              bok Motorsportens
         maskinen känd.                                                                   kendte ansigter i
                                                                                          tidsrummet 1920 -
         Nu hade han inte så                                                              1945, från 1947 och
         många motorcykel-                                                                enligt en intervju
         förare i bekantskaps-                                                            med Ingemann
         kretsen så han börja-                                                            Petersen i tidskriften
         de tävlingsköra själv,                                                           Motor Sport från år
         med sidovagn på för                                                              1950, skulle detta
         säkerhets skull. Ja                                                              skett 1921 och 1922,
         det var ju bra att få                                                            men enligt tidens
         med sig en del reservdelar och      Albert Petersen omkom på           motortidningar hände detta
         kanske en färdmekaniker ock-        Glostrupbanan i oktober år         under vintern-våren 1924.
         så eftersom konstruktionen          1923 och Henry Erlind började      Ingemann Petersen återfinns
         var oprövad!                        tävla på amerikanska motor-        då som Indianförare i en täv-
                                             cyklar. Det var många andra        ling på en frusen sjö där han
         Tävlingsinsatsen blev upp-          som hade framgångar på             kom på fjärde plats och i Fre-
         märksammad i tidens motor-          Nimbus under 1923 och 1924,        deriksbergs Motorklubs Mes-
         tidningar och en efterfrågan        men det året kom genom-            terskabsløb som han vann.
         på motorcykeln uppstod, en          brottet för 20-talets kanske
         efterfrågan som kom att bli         mest kände Nimbusförare -          Senare under året ordnade
         besvärlig för fabriken - men        Harry Ingemann Petersen.           Frederiksbergsklubben ett
         det är en annan historia.                                              1000 km-lopp. Två motorcyk-
                                             Ingemann Petersen hade gjort       lar kom in prickfria, Harry
         P.A. Fisker körde under åren        sig ett namn under början av       Ingemann Petersen på Nimbus
         1919, 1920 och 1921, men            1924 när han hade framgång-        och Kragh Hansen på HD, se
         redan 1920 fick han en täv-         ar i två av Frederiksbergs Mo-     SNT nr 34. Troligen körde
         lingskamrat, Anton Rasmus-          torklubs tävlingar. Då körde       Ingemann Petersen på ett Rör
         sen, senare kallad Prøvemes-        han en gammal Indian, enligt       som ägdes av Einar Holms
         teren eller Prøve-Ras. Under        en artikel från 1949, en mo-       firma. Detta var Ingemann
         1921 och 1922 var Henry             torcykel som delvis satt ihop      Petersens första stora seger
         Erlind och Albert Petersen          med ståltråd.                      på Nimbus, men det skulle
         framgångsrika på Nimbus till-                                          komma flera. Enligt hans egna
         sammans med Prøvemeste-             Nimbusförsäljaren och täv-         uppgifter i intervjun från 1950
         ren, den senare slutade tävla       lingsmannen Einar Holm med         så ställde han under åren upp
         sensommaren 1923 då han             firman Motor-Falk övertalade       i 70 större motortävlingar och
         skadades under Sixdays.             Ingemann Petersen att börja        erövrade 62 förstapris, fyra


                                                           28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33