Page 28 - SNT_37
P. 28
Harry Ingeman(n-)Petersen
Under 1910- och 20- köra Nimbus istället
talen var goda resul- och han blev anställd
tat i tävlingar till stor som verkmästare hos
hjälp om man ville A/S Fisker & Nielsen.
sälja motorcyklar Einar Holm hade go-
eller bilar, inte minst da förbindelser med
om konstruktionen fabriken eftersom
var ny och okänd. hans firma var den
Detta insåg natur- överlägset störste
ligtvis P.A. Fisker när Rörförsäljaren.
han konstruerat det
första Kakelugnsrö- Enligt Politikens lilla
ret och skulle göra bok Motorsportens
maskinen känd. kendte ansigter i
tidsrummet 1920 -
Nu hade han inte så 1945, från 1947 och
många motorcykel- enligt en intervju
förare i bekantskaps- med Ingemann
kretsen så han börja- Petersen i tidskriften
de tävlingsköra själv, Motor Sport från år
med sidovagn på för 1950, skulle detta
säkerhets skull. Ja skett 1921 och 1922,
det var ju bra att få men enligt tidens
med sig en del reservdelar och Albert Petersen omkom på motortidningar hände detta
kanske en färdmekaniker ock- Glostrupbanan i oktober år under vintern-våren 1924.
så eftersom konstruktionen 1923 och Henry Erlind började Ingemann Petersen återfinns
var oprövad! tävla på amerikanska motor- då som Indianförare i en täv-
cyklar. Det var många andra ling på en frusen sjö där han
Tävlingsinsatsen blev upp- som hade framgångar på kom på fjärde plats och i Fre-
märksammad i tidens motor- Nimbus under 1923 och 1924, deriksbergs Motorklubs Mes-
tidningar och en efterfrågan men det året kom genom- terskabsløb som han vann.
på motorcykeln uppstod, en brottet för 20-talets kanske
efterfrågan som kom att bli mest kände Nimbusförare - Senare under året ordnade
besvärlig för fabriken - men Harry Ingemann Petersen. Frederiksbergsklubben ett
det är en annan historia. 1000 km-lopp. Två motorcyk-
Ingemann Petersen hade gjort lar kom in prickfria, Harry
P.A. Fisker körde under åren sig ett namn under början av Ingemann Petersen på Nimbus
1919, 1920 och 1921, men 1924 när han hade framgång- och Kragh Hansen på HD, se
redan 1920 fick han en täv- ar i två av Frederiksbergs Mo- SNT nr 34. Troligen körde
lingskamrat, Anton Rasmus- torklubs tävlingar. Då körde Ingemann Petersen på ett Rör
sen, senare kallad Prøvemes- han en gammal Indian, enligt som ägdes av Einar Holms
teren eller Prøve-Ras. Under en artikel från 1949, en mo- firma. Detta var Ingemann
1921 och 1922 var Henry torcykel som delvis satt ihop Petersens första stora seger
Erlind och Albert Petersen med ståltråd. på Nimbus, men det skulle
framgångsrika på Nimbus till- komma flera. Enligt hans egna
sammans med Prøvemeste- Nimbusförsäljaren och täv- uppgifter i intervjun från 1950
ren, den senare slutade tävla lingsmannen Einar Holm med så ställde han under åren upp
sensommaren 1923 då han firman Motor-Falk övertalade i 70 större motortävlingar och
skadades under Sixdays. Ingemann Petersen att börja erövrade 62 förstapris, fyra
28