Page 16 - SNT_29
P. 16
Bankerydsträffen 2018
Text och foto Bertil Mali
En helg i början av juli var det
återigen träff för Nimbusmotor-
cyklar i Bankeryd. Det var det
femte året för arrangemanget,
och med den erfarenhet som det
har givit så är det snarare en ut-
flyktsdag med våra Nimbussar än
en mc- träff då det övervägande
antalet deltagare är dagsgäster
från närområdet. Detta år var det
fem förare som mötte upp vid
Camp-VMCK på lördag morgon,
fyra Nimbus samt en BSA M20
1943.
Eftersom träffarrangören är svag
för gamla tekniska saker, däri-
bland gamla motorcyklar, så ha-
de årets utflykt Timmele Motor-
museum i närheten av Ulrice- helt enkelt för svårt och dyrt att nomiska depression och arbetet
hamn som mål. Museet har ett bygga alternativa vägar. Men det utfördes till stor del som bered-
annorlunda koncept, då en ideell finns ytterligare en möjlighet att skapsarbete. Det var också den
förening står bakom. Många av ta sig mot Timmele, om än inte så sista svenska järnvägen som
medlemmarna äger ett eller flera välkänd, och det är att utnyttja byggdes av traditionella rallare
av de veteranfordon som finns banvallen för den sedan länge med spade, korp och skottkärra.
utställda, och grundtanken är att nedlagda järnvägen Jönköping - Det är nästan ofattbart att förstå
de utställda objekten bytes mot Ulricehamn. Vi bestämde oss för när man färdas på de upp till 20
något nytt efter en viss tid. Man detta alternativ och satte kurs meter höga banvallarna! Tyvärr
samarbetar även med andra mot Västra Jära dit vi tog oss på blev trafiken aldrig lönsam vilket
muséer som Volvomuseet och småvägar norr om Dumme Mos- medförde att järnvägen lades ned
Ulricehamns Museum. Bland an- se. Efter det att vi kom till Västra redan 1960.
nat så finns det som sägs var Jära som en gång i tiden fungera-
Ulricehamns första motorcykel de som mötesplats för tåg och Nästan direkt efter att vi kört ige-
här, en Excelsior från 1917-1920 lastplats för torv kunde vi färdas nom det lilla samhället Bottna-
nångång. cirka tolv kilometer på den nu- ryd passade vi på att besöka ”den
mera rälsfria banvallen till stora talla” som den kallas i trak-
Om man vill åka gammelmotor- Bottnaryd. ten. Ullebotallen som är det
cykel från Mc-campingen i Ban- grövsta barrträdet i Sverige med
keryd till Timmele strax norr om Ulricehamnsbanan byggdes en omkrets på 4,7 meter och en
Ulricehamn utan att köra den 1928-1940 enligt ett beslut från höjd på 25 meter. Trädet har be-
motorvägsliknande Rv40 ställs så tidigt som 1845 om hur stam- visligen stått där i över 600 år
man inför ett problem, då det banorna skulle dras i Sverige, nära gränsen mellan Småland
inte finns någon parallell mindre och kallades också ”den sista och Västergötland, vackert inra-
väg. Denna omständighet beror länken”. Efter det att denna järn- mad av en stenvalvsbro.
på att vägsträckningen först går väg var klar skulle det dröja mer
över en vidsträckt mosse som än 40 år innan man byggde järn- Efter besöket vid Uddebotallen
därefter följs av ett stort antal da- väg i Sverige igen. Byggtiden väntade en unik möjlighet att
lar som måste korsas, och det är sammanföll med 30-talets eko- färdas en vägsträckning där det
16