Page 16 - SNT_29
P. 16

Bankerydsträffen 2018





                                              Text och foto Bertil Mali


        En helg i början av juli var det
        återigen träff  för Nimbusmotor-
        cyklar i Bankeryd. Det var det
        femte året för arrangemanget,
        och med den erfarenhet som det
        har givit så är det snarare en ut-
        flyktsdag med våra Nimbussar än
        en mc- träff då det övervägande
        antalet  deltagare är dagsgäster
        från närområdet. Detta år var det
        fem förare som mötte upp vid
        Camp-VMCK på lördag morgon,
        fyra Nimbus samt en  BSA M20
        1943.

        Eftersom träffarrangören är svag
        för gamla tekniska saker, däri-
        bland gamla motorcyklar, så ha-
        de årets utflykt Timmele Motor-
        museum i närheten av Ulrice-        helt enkelt för svårt och dyrt att  nomiska depression och arbetet
        hamn som mål. Museet har ett        bygga alternativa vägar. Men det    utfördes till stor del som bered-
        annorlunda koncept, då en ideell    finns ytterligare en möjlighet att  skapsarbete. Det var också den
        förening står bakom. Många av       ta sig mot Timmele, om än inte så   sista svenska järnvägen som
        medlemmarna äger ett eller flera    välkänd, och det är att utnyttja    byggdes av traditionella rallare
        av de veteranfordon som finns       banvallen för den sedan länge       med spade, korp och skottkärra.
        utställda, och grundtanken är att   nedlagda järnvägen Jönköping -      Det är nästan ofattbart att förstå
        de utställda objekten bytes mot     Ulricehamn. Vi bestämde oss för     när man färdas på de upp till 20
        något nytt efter en viss tid. Man   detta alternativ och satte kurs     meter höga banvallarna! Tyvärr
        samarbetar även med andra           mot Västra Jära dit vi tog oss på   blev trafiken aldrig lönsam vilket
        muséer som Volvomuseet och          småvägar norr om Dumme Mos-         medförde att järnvägen lades ned
        Ulricehamns Museum. Bland an-       se. Efter det att vi kom till Västra  redan 1960.
        nat så finns det som sägs var       Jära som en gång i tiden fungera-
        Ulricehamns första motorcykel       de som mötesplats för tåg och       Nästan direkt efter att vi kört ige-
        här, en Excelsior från 1917-1920    lastplats för torv kunde vi färdas  nom det lilla samhället Bottna-
        nångång.                            cirka tolv kilometer på den nu-     ryd passade vi på att besöka ”den
                                            mera rälsfria banvallen till        stora talla” som den kallas i trak-
        Om man vill åka gammelmotor-        Bottnaryd.                          ten. Ullebotallen som är det
        cykel från Mc-campingen i Ban-                                          grövsta barrträdet i Sverige med
        keryd till Timmele strax norr om    Ulricehamnsbanan byggdes            en omkrets på 4,7 meter och en
        Ulricehamn utan att köra den        1928-1940 enligt ett beslut från    höjd på 25 meter. Trädet har be-
        motorvägsliknande Rv40 ställs       så tidigt som 1845 om hur stam-     visligen stått där i över 600 år
        man inför ett problem, då det       banorna skulle dras i Sverige,      nära gränsen mellan Småland
        inte finns någon parallell mindre   och kallades också ”den sista       och Västergötland, vackert inra-
        väg. Denna omständighet beror       länken”. Efter det att denna järn-  mad av en stenvalvsbro.
        på att vägsträckningen först går    väg var klar skulle det dröja mer
        över en vidsträckt mosse som        än 40 år innan man byggde järn-     Efter besöket vid Uddebotallen
        därefter följs av ett stort antal da-  väg i Sverige igen. Byggtiden    väntade en unik möjlighet att
        lar som måste korsas, och det är    sammanföll med 30-talets eko-       färdas en vägsträckning där det

                                                           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21