Page 30 - SNT_25
P. 30

1308 och 1309 som båda gick till
                                                                                privatpersoner. Den 30 juni levererades
         Militär-Nimbus                                                         nummer 1302, 1305 och 1306 till
                                                                                Hærens Tekn. Korps, Amager Boulevard
                                                                                6 i Köpenhamn och därmed var man
                                                                                med i urvalsprocessen. Nummer 1303
                                                                                och 1304 hade Postväsendet fått levere-
                                                                                rade den 20 juni.
         De här små motorcyklarna är bara cen-  Försvarets ”skuld” i sammanhanget be-
         timeterlånga och det är inte alldeles lätt  stod i att man påbörjade provningar för  Till sist sållade försvaret fram två mo-
         att avgöra märke och årsmodell.  När  att inköpa motorcyklar till armén år  torcykelkandidater som det stod emel-
         man håller dem i handen finns det vissa
         tecken som gör att man identifierar dem
         som Nimbus typ C. Poul Jørss har köpt
         dem någonstans för mer än 30 år sedan
         och han tror att de tillverkats i en liten
         källarverkstad på Amager.

         I boken
             skriver Per Alleslev i kapitlet
                bland annat om exakt likadana
         modeller som dessa. De har tillverkats i
         Danmark och ingick i en serie av över-
         vägande militärmodeller. Då får vi an-
         taga att de två svarta figurerna är civila
         poliser. Kanske är de tillverkade under
         1950-talet då militärleksaker fortfaran-
         de ansågs som lämpliga för barn.

         Det danska försvaret var delvis skyldiga
         till att Nimbus C började säljas år 1934  1933. A/S Fisker & Nielsen som höll på  lan, Harley-Davidsons VL ”Big Twin” på
         som en kanske inte helt utprovad mo-  att konstruera modell C och redan hade  1200 cc och Nimbus C med sina 746 cc.
         torcykel. Det fanns definitivt barnsjuk-  presenterat en prototyp för pressen, vil-  Harleyn hade en större topphastighet
         domar som fabriken emellertid rättade  le givetvis ta hem en sådan order och  men Nimbussen var mycket lättare att
         till under 1934 och 1935, till ganska sto-  man skyndade sig att starta försäljning-  hantera i terängkörning och bedömdes
         ra kostnader.                      en. De första motorcyklarna levererades  överhuvud taget vara lättare att starta,
                                            den 16 juni 1934, det var ramnummer  underhålla och köra för oövade förare,
                                                                                något som var viktigt för en värnplikts-
                                                                                armé.

                                                                                Vid en ny provomgång 1939 fick Nimbus
                                                                                nytt förtroende i konkurrens med bland
                                                                                andra BMW och Zündapp. Sammanlagt
                                                                                anskaffade den danska hären 2345
                                                                                Nimbus C genom åren. Först 1980 avslu-
                                                                                tades härens Nimbusepok, då hade mo-
                                                                                torcyklarna sålts på auktioner, nästan
                                                                                till kilopris.

                                                                                De små modellmotorcyklarna är hand-
                                                                                målade, något om inte har varit helt
                                                                                enkelt, på sidovagnsmotorcykeln här
                                                                                bredvid har man använt tre eller fyra
                                                                                färger. Den första färgen har man kan-
                                                                                ske fått genom att doppa de små före-
                                                                                målen men sedan har man nog fått an-
                                                                                vända pensel.

                                                                                Den lilla sidovagnsmotorcykeln före-
                                                                                faller också ha gjutits i en ganska komp-
                                                                                licerad form, eftersom det är luft ner
                                                                                mellan föraren och sidovagnen. Man
                                                                                kan fråga sig hur många man har behövt
                                                                                sälja för att få lönsamhet.




                                                           30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34