Page 30 - SNT_25
P. 30
1308 och 1309 som båda gick till
privatpersoner. Den 30 juni levererades
Militär-Nimbus nummer 1302, 1305 och 1306 till
Hærens Tekn. Korps, Amager Boulevard
6 i Köpenhamn och därmed var man
med i urvalsprocessen. Nummer 1303
och 1304 hade Postväsendet fått levere-
rade den 20 juni.
De här små motorcyklarna är bara cen- Försvarets ”skuld” i sammanhanget be-
timeterlånga och det är inte alldeles lätt stod i att man påbörjade provningar för Till sist sållade försvaret fram två mo-
att avgöra märke och årsmodell. När att inköpa motorcyklar till armén år torcykelkandidater som det stod emel-
man håller dem i handen finns det vissa
tecken som gör att man identifierar dem
som Nimbus typ C. Poul Jørss har köpt
dem någonstans för mer än 30 år sedan
och han tror att de tillverkats i en liten
källarverkstad på Amager.
I boken
skriver Per Alleslev i kapitlet
bland annat om exakt likadana
modeller som dessa. De har tillverkats i
Danmark och ingick i en serie av över-
vägande militärmodeller. Då får vi an-
taga att de två svarta figurerna är civila
poliser. Kanske är de tillverkade under
1950-talet då militärleksaker fortfaran-
de ansågs som lämpliga för barn.
Det danska försvaret var delvis skyldiga
till att Nimbus C började säljas år 1934 1933. A/S Fisker & Nielsen som höll på lan, Harley-Davidsons VL ”Big Twin” på
som en kanske inte helt utprovad mo- att konstruera modell C och redan hade 1200 cc och Nimbus C med sina 746 cc.
torcykel. Det fanns definitivt barnsjuk- presenterat en prototyp för pressen, vil- Harleyn hade en större topphastighet
domar som fabriken emellertid rättade le givetvis ta hem en sådan order och men Nimbussen var mycket lättare att
till under 1934 och 1935, till ganska sto- man skyndade sig att starta försäljning- hantera i terängkörning och bedömdes
ra kostnader. en. De första motorcyklarna levererades överhuvud taget vara lättare att starta,
den 16 juni 1934, det var ramnummer underhålla och köra för oövade förare,
något som var viktigt för en värnplikts-
armé.
Vid en ny provomgång 1939 fick Nimbus
nytt förtroende i konkurrens med bland
andra BMW och Zündapp. Sammanlagt
anskaffade den danska hären 2345
Nimbus C genom åren. Först 1980 avslu-
tades härens Nimbusepok, då hade mo-
torcyklarna sålts på auktioner, nästan
till kilopris.
De små modellmotorcyklarna är hand-
målade, något om inte har varit helt
enkelt, på sidovagnsmotorcykeln här
bredvid har man använt tre eller fyra
färger. Den första färgen har man kan-
ske fått genom att doppa de små före-
målen men sedan har man nog fått an-
vända pensel.
Den lilla sidovagnsmotorcykeln före-
faller också ha gjutits i en ganska komp-
licerad form, eftersom det är luft ner
mellan föraren och sidovagnen. Man
kan fråga sig hur många man har behövt
sälja för att få lönsamhet.
30