Page 7 - SNT_13
P. 7

Rubrik Arial 18 fet

                                                        Tomrad Arial 8
                                                 Författare Arial 12 fet











































          Den tvåcylindriga prototypen från 1957-58. Motorn har överliggande kam och är byggd helt i aluminium. Motor-
          storleken är 375 cc. Längst till höger och nedan, den ”ventillösa” motorn.


                                                                                 Försöken med den ”ventillösa”
                                                                                motorn började redan före andra
                                                                                världskriget. Den enda bevarade
                                                                                motorn är från 50-talets slut då för-
                                                                                söken stoppades av P. A. Fisker.
                                                                                Generatorn sitter fram och drivs
                                                                                direkt av vevaxeln. Kamaxeln drivs
                                                                                av en kedja i det eleganta huset
                                                                                ovanför generatorn. Fördelaren
                                                                                drivs från kamaxelns bakre ände.
                                                                                Motorn har roterande ventiler på en
                                                                                axel i toppen. Det är en komplice-
                                                                                rad konstruktion med delar i grafit
                                                                                mm.

                                                                                Motorn var senast igång år 1993 då
                                                                                den startades i en provbänk hos JC
                                                                                Nimbus i Köpenhamn. Den gick
                                                                                mycket tyst, förutom en hel del
                                                                                mekaniskt ljud från kamdrivningen
                                                                                som inte var en helt utvecklad kon-
                                                                                struktion.
                                                                                Det finns bilder där motorn sitter  i
                                                                                en sidovagnsmaskin som Joseph
                                                                                Koch kör, se Nimbus Tidende 159,
                                                                                april 2010, sidorna 8-9.
                                                           7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12