Page 7 - SNT_13
P. 7
Rubrik Arial 18 fet
Tomrad Arial 8
Författare Arial 12 fet
Den tvåcylindriga prototypen från 1957-58. Motorn har överliggande kam och är byggd helt i aluminium. Motor-
storleken är 375 cc. Längst till höger och nedan, den ”ventillösa” motorn.
Försöken med den ”ventillösa”
motorn började redan före andra
världskriget. Den enda bevarade
motorn är från 50-talets slut då för-
söken stoppades av P. A. Fisker.
Generatorn sitter fram och drivs
direkt av vevaxeln. Kamaxeln drivs
av en kedja i det eleganta huset
ovanför generatorn. Fördelaren
drivs från kamaxelns bakre ände.
Motorn har roterande ventiler på en
axel i toppen. Det är en komplice-
rad konstruktion med delar i grafit
mm.
Motorn var senast igång år 1993 då
den startades i en provbänk hos JC
Nimbus i Köpenhamn. Den gick
mycket tyst, förutom en hel del
mekaniskt ljud från kamdrivningen
som inte var en helt utvecklad kon-
struktion.
Det finns bilder där motorn sitter i
en sidovagnsmaskin som Joseph
Koch kör, se Nimbus Tidende 159,
april 2010, sidorna 8-9.
7