Page 6 - SNT_13
P. 6
Det var ett mycket innehållsrikt museum
och de olika koncerngrenarnas historia
var spännande. Att tillverka el- och tele-
kablar bjuder på tekniska utmaningar
som man inte tänker på.
Mest nyfikna var vi naturligtvis på Fisker
& Nielsens avdelning. Här fanns Rör
nummer 2, renoverat med en del nyare
delar, visserligen, men ändå nummer 2!
En 34a, tyvärr placerad så att motorsidan
var skymd. En 50-talsmaskin samt en fin
liten karusellnimbus. Givetvis fanns det
även en genomskuren typ C! Den tvåcy-
lindriga prototypen stod i en särskild
monter tillsammans med den ”ventillösa”
motorn. Dessutom fanns det naturligtvis
diverse delar, illustrationer, affischer med
mera. En uppställning visade montering
och lindning av generatorankare. Givetvis
var dammsugaresidan också rikligt re-
dovisad med olika modeller från starten
och framåt. I en monter stod de hög-
Rör nummer 2 diskuterades och beundrades. Även här finns nyare glanspolerade dammsugarna som jätteli-
delar, framgaffeln till exempel! ka silverpokaler från en prisutdelning.
en stund rullade den första Nim-
bussen in, en fin röd -55a. Flera
intresserade mötte upp, några på
Nimbus. En 1939 sport med sido-
vagn och kåpor över ventilerna
väckte uppmärksamhet, liksom
den maskin som kan vara Joseph
Kochs tävlingsmaskin från 1938
och fram till 1953, nummer 4037,
den som var med i artikeln från
Teknikens Värld i förra numret. En
fin Jawa med sidovagn var också
med och en A-Ford. Det är svårt
att bedöma hur många som lockats
av arrangemanget men nog var vi
60-70 stycken.
Steffansens Karuselfabrik gjorde Nimbusmo-
deller 1935. Fisker & Nielsen köpte två som
lånades ut till återförsäljarna. Denna har fått
avgasrör som en Sport, men med gamla ge-
neratorn!
Det var en mycket givande kväll, med
mycket att se och lära sig. På hemvägen
konstaterade vi att det nog var bra att vi
inte kört Nimbus. Temperaturen över
bron var nere på +1!
Elektrotekets hemsida: http://www.nkt.
dk/about-nkt/nkt-at-a-glance/history.
aspx
Till vänster Nilfisk-dammsugare.
6