Yamaha skal man ha

https://svendus.se/yamaha-sr-400/

SR400
Yamaha SR400 (2014) utrustad med en EVAP-behållare för att minska utsläppen.

Yamaha har marknadsfört SR400 i JDM sedan modellåret 1978, med ett produktionsuppehåll för modellåren 2008–2009. Från och med modellåret 2010 hade SR400 bränsleinsprutning och en katalysatorljuddämpare för att uppfylla strängare utsläppsbegränsningar. Yamaha började marknadsföra cykeln i Europa, Australien och USA 2014.

SR400 har en luftkyld 4-takts enkel cylindrig SOHC 2-ventilsmotor med torrsump, med ned rören på motorcykelns ram som fungerar som motorns oljereservoar och kylsystem, vilket eliminerar behovet av en extern oljekylare, vilket minskar motorns pumpförluster och tillåter ökad markfrigång samt minskad total bredd. Cykelns semi-dubbla vagga ram använder höghållfast stål.

SR400 hade kick-starter och ingen elstart. För att underlätta start hade cykeln ett synglas på höger sida av cylinderhuvudet som indikerar det optimala cylinderläget för start, samt en dekompresson spak på vänster sidan av styret.

Bränsleinsprutningssystemet har en gasspjälls läges sensor på spjällhuset, O2-sensor i toppen av avgasröret, temperatursensor, termo enhet på den övre baksidan av cylinderhuvudet, och en lutnings vinkelsensor för att avbryta bränsleinsprutningspumpen, om till exempel cykeln är på sidan. Luftfiltret är ett oljebelagt engångspapper som hålls på plats av luftboxens lock. Det elektriska systemet har en automatisk avstängning för att stoppa motorn när den lämnas på tomgång längre än 20 minuter. Avgassystemet har ett avgasrör belagt med en nanofilm för att förhindra missfärgning och inkluderar en 3-vägs katalysator av bikake typ för att uppfylla utsläppskraven i EU och USA (50 delstater).

Instrumenteringen inkluderar en kabeldriven analog hastighetsmätare och varvräknare med en infattning i rostfritt stål, indikator för bränslelågnivå, motorfelsvarning, blinkers, neutral och helljus. Styrreglagen på vänster sida inkluderar kontroll av hazard, horn, helljus och halvljus, blixt-till-pass-omkopplare och blinkers. Reglagen på höger sida inkluderar varningsblinkers kontakten samt motorns avstängningsknapp.

Med 18″ främre och bakre däck, har SR400 ekerhjul med lätta aluminiumfälgar, främre skiva och bakre trumbromsar samt ett mittstativ, kromade stänkskärmar, strålkastare och handtag. En förseglad ventil reglerad blysyra ( VRLA)-batteriet är placerat under sätet, på dess sida. Tidigare modeller hade CDI-tändning, modeller efter 2010 har transistorstyrd tändning (TCI).
SR500

Den amerikanska versionen 1978–1979 av SR500 hade främre och bakre skivbromsar medan 1980–1981-modellerna hade en främre skiva och en bakre trumbroms, medan de europeiska 78–79-modellerna hade ekerhjul, främre skiva och bakre trumbroms. Gjutna aluminiumhjul på amerikanska modeller (bakre skivbroms) för 78-79 var inte slanglösa medan (trumbroms) för 80-81 var stämplade slanglösa tillämpliga och så utrustade. I slutet av 1981 avvecklades SR500 på den amerikanska marknaden, medan den fortsatte i Europa och Japan. Modellen avslutade produktionen 1999.

SR500 använde en något modifierad version av sin stora encylindriga från XT500/TT500 och hade elektronisk tändning samt en kompressionsspak monterad på styret för att göra kickstart mycket lättare.

SR500 vann utmärkelsen Årets Moto två gånger från Motorrad, den tyska motorcykeltidningen.

Föregående artikel
Nästa artikel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.