Page 57 - SNT Sidovagnar
P. 57

Taarnbyartikeln igen






































                             Detalj av foto från Brdr Friis-Hansens gård den 1 mars 1935.

        Det är bra när läsare reagerar       troligen bestod av fabriksnya       kelt en fakturering efter leve-
        på artiklarna! Det jag skrev om      maskiner, inte begagnade som        ransen. Den senaste tolkningen
        Taarnby sidovagnarna i SNT 39        jag hade antagit. Simons Nim-       är mest trolig eftersom maskin
        blev även en artikel i DNTs tid-     bus, 1500, fakturerades från        nummer sju, 1479, redan är
        ning Nimbus tidende, översatt        A/S F&N den 28 februari 1935,       omlackerad i en ljusare färg än
        av Kim Scholer.                      Nimbus 1496 den 26 februari         svart.
                                             men maskin 1479 först den 14
        Simon Ramseth läste artikeln         mars 1935. Det sista datumet        För det andra ger det besked
        och kontaktade mig om fotot          kan vara en felavskrift från ori-   om vad fågeln på de två vänst-
        med alla Nimbus på Brdr Friis-       ginallagerboken eller helt en-      ra sidovagnarna står för, det
        Hansens gård från den 1 mars
        1935. Simon skrev att den
        andra Nimbussen från vänster
        på bilden nu ägs av honom,
        den har ramnummer 1500,
        nummer sex ägs av Simons
        far, ramnummer 1496, slut-
        ligen äger Lars Sørensen num-
        mer sju med ramnummer
        1479. Alla maskinerna såldes
        nya av Brdr Friis Hansen och
        Simons maskin såldes med en
        sidovagn tillverkad av den
        engelska firman Mills-Fulford
        Ltd. Maskin nummer sex hade
        även den en engelsk sidovagn
        vid köpet – en Noxal.

        Simons brev förklarar en hel
        del:
        För det första att uppställ-
        ningen av Nimbus den 1 mars
        1935 var en uppställning som              Katalogblad för Millford från Olympiautställningen 1935.


                                                            7
                                                           5
                                                           14
   52   53   54   55   56   57   58   59   60