Page 49 - SNT Sidovagnar
P. 49

sättningsfabrik som komplet-        framgångsrik karriär som mo-
         terade försäljningen. När fab-      torcykelförare på Norton och
         riken flyttade till Österbro har    Excelsior. Sv. Aa. Sørensen var
         inte gått att fastställa.           bland annat framgångsrik i
                                             jordbanetävlingar, det som
         Johannes Sørensen avled 1924        idag kallas speedway men
         och hans äldste son Kai över-       körde även TT/roadracing
         tog veksamheten. Försäljning-       mycket framgångsrikt med
         en flyttades till Classensgade      många internationella segrar,
         27 på södra Österbro med            Saxtorp 1934 där han vann
         verkstad på nummer 7 där            250 cc-klassen och han körde
         Kais yngste bror Svend Aage         även TT på Isle of Man 25
         var mekaniker och senare            gånger från 1935 till 1953.
         övertog verkstaden. Kanske          Han var även mycket fram-
         var det Kai som kompletterade       gångsrik i Hedemora TT 1950
         cykelfabrikationen med till-        till 1953. Svend Aage Søren-
         verkning av sidovagnar.             sen drev den egna verkstaden
                                             i Classensgade 7 från 1936 till
         Kai Sørensen var även en ivrig      1965.
         bilist och deltog framgångsrikt
         i en hel del tävlingar. På bilden   Detta har bara varit en kort
         från Industriudstillingen fram-     sammanställning av huvud-
         står Kai E. Sørensens företag       dragen i företagets historia ,
         som en motorcykelfirma, man         säkerligen finns det mycket
         sålde framförallt Norton.           mera kunskap om Taarnby
                                             sidevognsfabrik och dess pro-
         Yngste brodern Svend Aage           dukter. Hör av dig om du har
         Sørensen hade en mycket             något att bidraga med!














































               Joseph Koch på motorbanan i Løng, våren 1947. Observera att den ”höga” framgaffeln
               som kom i produktionen 1948 är monterad. Se också vevhusventilationens placering
               rakt under förgasaren! Bilden från Poul Jørss arkiv.
                                                            7 49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54