Page 25 - SNT_35
P. 25

Maskinen er i og for sig kompliceret, i              og oplever saaledes Landet mere i det
                Grunden et System af lutter tekniske                 Store, dets Skulptur.
                Omveje, men som den er fungerer den           Invictan var inte den enda motorcykel som
                udadleligt, de 6 Hestekræfter vi raader       Johannes V. Jensen ägde under åren, den 8 juni
                over kan slippes løs og kontroleres med       1922 står han antecknad som köpare till
                de mest minimale Indstillinger, det store     Nimbus 110 i lagerboken hos A/S Fisker &
                tunge Bæst, som to Mand ikke kan løfte,       Nielsen. Motorcykeln var extrautrustad med
                er følsomt som et levende Væsen, gaar         speedometer och tydligen också med baksäte,
                frem i Spring, som om den slet ingen          av omslagsbilden att döma.
                Vægt havde, raser med Salver af Eksp-
                losioner op ad lange stejle Bakker og         Motorcykelintresset satte även spår i det
                falder øjeblikkeligt i Ro, klipper som en     Johannes V. Jensen skrev, mest känd bland
                Symaskine hen ad Vejen, saa saare man         nimbusfolk är väl filmen De naaede Færgen
                mindsker Gas, det er en Art Fuldblod i        från 1948 som är en bearbetning av novellen
                Metal og Konstruktion, den mest               Naaede de Færgen? Novellen börjar så här:
                fuldendte Forening af Styrke og Finhed
                man kan tænke sig.                                   Paa Landevejen mellem Middelfart og
                                                                     Odense racede en Motorcykle, en Maski-
         En beskrivning man kan hålla med om, även                   ne med stor Boring og fri Basunudblæs-
         om inte alla mc-förare idag skulle nöja sig med             ning. Et langt, i alle Regnbuens Farver
         6 hästkrafter, men då var det räckligt när                  anløbet Kobberrør liggende bag ud i
         vagnar drogs av en eller två hästar.


         Ännu lättare är det att uppskatta beskrivningen
         av hur man upplever landskapet på motorcykel:

                Jo, men man ser paa en anden Maade, i
                et andet Tempo, Lynskud af Tingene
                nærved, Vejtræerne, Grøfter, Beford-
                ringer, Indtryk som imidlertid staar saa
                klart for Erindringen som alt hvad man
                ellers ser, maaske endda skarpere. Hvad
                der er nyt er den Maade hvorpaa de
                fjernere Udsigter, Horisonten, gaar op
                for en; Forgrunden farer forbi, men Bag-
                grunden, Landet selv, begynder ejen-
                dommeligt at leve, gaar i lange Rytmer,       Joseph och Kamma Koch i en scen från filmen.
                den ene Synskreds aabner sig over den
                anden, Landskabets Relief udfolder sig,              stedet for Lydpotte, gav et dybt Drøn,
                ikke i faste Planer, men i Bevægelse, og             som et bombeslag, for hver Eksplosion,
                da Indtrykkene ikke faar Tid til at glem-            naar Motoren gik smaat. Men naar Ma-
                mes, det ene over det andet, bevarer                 skinen kom op paa Hastigheder over 60
                man Evnen til Sammenligning hele Tiden               Kilometer, smeltede Eksplosionerne og
                                                                     Tonen fra Røret, hvor Metallet kom i
                                                                     Svingninger, sammen til en høj brølende
                                                                     Node, en lyd som hensætter andre Vej-
                                                                     farende i hovedrystende Indignation,
                                                                     men som Motorcyklisten elsker som sin
                                                                     egen Livsnerve.


                                                              Det är tydligt att författaren inte beskriver en
                                                              Nimbus, som var det som Joseph Koch körde i
                                                              filmatiseringen, utan här är det själva begrep-
                                                              pet motorcykel som beskrivs, en ikon.


                                                              Filmatiseringen av novellen gjordes som en del
                                                              av den tidens trafiksäkerhetsarbete, man ville
                                                              få ned hastigheterna på de danska vägarna.
                                                              Filmen visades i skolor och på biografer, den är
          Landskapsupplevelse 1923. Reklam för Adler
                        cycleaktieselskab.
                                                           25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28