Page 25 - SNT_35
P. 25
Maskinen er i og for sig kompliceret, i og oplever saaledes Landet mere i det
Grunden et System af lutter tekniske Store, dets Skulptur.
Omveje, men som den er fungerer den Invictan var inte den enda motorcykel som
udadleligt, de 6 Hestekræfter vi raader Johannes V. Jensen ägde under åren, den 8 juni
over kan slippes løs og kontroleres med 1922 står han antecknad som köpare till
de mest minimale Indstillinger, det store Nimbus 110 i lagerboken hos A/S Fisker &
tunge Bæst, som to Mand ikke kan løfte, Nielsen. Motorcykeln var extrautrustad med
er følsomt som et levende Væsen, gaar speedometer och tydligen också med baksäte,
frem i Spring, som om den slet ingen av omslagsbilden att döma.
Vægt havde, raser med Salver af Eksp-
losioner op ad lange stejle Bakker og Motorcykelintresset satte även spår i det
falder øjeblikkeligt i Ro, klipper som en Johannes V. Jensen skrev, mest känd bland
Symaskine hen ad Vejen, saa saare man nimbusfolk är väl filmen De naaede Færgen
mindsker Gas, det er en Art Fuldblod i från 1948 som är en bearbetning av novellen
Metal og Konstruktion, den mest Naaede de Færgen? Novellen börjar så här:
fuldendte Forening af Styrke og Finhed
man kan tænke sig. Paa Landevejen mellem Middelfart og
Odense racede en Motorcykle, en Maski-
En beskrivning man kan hålla med om, även ne med stor Boring og fri Basunudblæs-
om inte alla mc-förare idag skulle nöja sig med ning. Et langt, i alle Regnbuens Farver
6 hästkrafter, men då var det räckligt när anløbet Kobberrør liggende bag ud i
vagnar drogs av en eller två hästar.
Ännu lättare är det att uppskatta beskrivningen
av hur man upplever landskapet på motorcykel:
Jo, men man ser paa en anden Maade, i
et andet Tempo, Lynskud af Tingene
nærved, Vejtræerne, Grøfter, Beford-
ringer, Indtryk som imidlertid staar saa
klart for Erindringen som alt hvad man
ellers ser, maaske endda skarpere. Hvad
der er nyt er den Maade hvorpaa de
fjernere Udsigter, Horisonten, gaar op
for en; Forgrunden farer forbi, men Bag-
grunden, Landet selv, begynder ejen-
dommeligt at leve, gaar i lange Rytmer, Joseph och Kamma Koch i en scen från filmen.
den ene Synskreds aabner sig over den
anden, Landskabets Relief udfolder sig, stedet for Lydpotte, gav et dybt Drøn,
ikke i faste Planer, men i Bevægelse, og som et bombeslag, for hver Eksplosion,
da Indtrykkene ikke faar Tid til at glem- naar Motoren gik smaat. Men naar Ma-
mes, det ene over det andet, bevarer skinen kom op paa Hastigheder over 60
man Evnen til Sammenligning hele Tiden Kilometer, smeltede Eksplosionerne og
Tonen fra Røret, hvor Metallet kom i
Svingninger, sammen til en høj brølende
Node, en lyd som hensætter andre Vej-
farende i hovedrystende Indignation,
men som Motorcyklisten elsker som sin
egen Livsnerve.
Det är tydligt att författaren inte beskriver en
Nimbus, som var det som Joseph Koch körde i
filmatiseringen, utan här är det själva begrep-
pet motorcykel som beskrivs, en ikon.
Filmatiseringen av novellen gjordes som en del
av den tidens trafiksäkerhetsarbete, man ville
få ned hastigheterna på de danska vägarna.
Filmen visades i skolor och på biografer, den är
Landskapsupplevelse 1923. Reklam för Adler
cycleaktieselskab.
25