Page 3 - SNT_24
P. 3
Från
Pouls
garage
Poul Jørss, Nimbus-man sedan 1950- gör sig, i mitt tycke, bäst utan baksadel. delvis består av en del hopplockade de-
talet har länge kört på en svart 36a med Kanske kommer ett baksäte i alla fall, lar, sadlar med gummistroppfjädring
ACAP sidovagn, när han inte tagit fram fotpinnarna sitter ju där. Poul brukar kom ju inte förrän 1950 till exempel.
Rör nummer 137. Den trogna 36an har säga, Motorn saknas men det trevliga utdrag-
tillryggalagt åtskilliga tusen mil på . bara bagageräcket, ett tillbehör från
Europas landsvägar och givetvis under- Men här har även den gamla sidovagnen tiden, är monterat på maskinen. (Kan
hållits löpande. Under åren har många fått sig en upputsning så den nästan man säga maskinen, förresten, när mo-
andra fina motorcyklar, främst ameri- blänker. Jodå, brevlådan sitter fortfa- torn saknas?)
kanska, också passerat genom Pouls rande under sidovagnsnosen, ett prak-
händer: Harley, Indian och Excelsior. tiskt kylskåp! Om 48an skall säljas vidare eller reno-
Poul har hjälpt många veteranmotor- veras är inte bestämt, hur det än blir så
cyklister med goda råd, delar och hand- Lite sämre är det med glansen på det saknar inte Poul renoveringsobjekt, det
fast renoveringsarbete. Han är en stor, senaste ladufyndet nedan, en 48a som är säkert.
rakryggad man med ett varmt hjärta, en
levande uppslagsbok när det gäller
Nimbus och äldre Harley. När jag har
frågor om Nimbus, Fisker & Nielsen eller
dansk historia och samhällsliv under
1800- och 1900-talen ringer jag till Poul
för fina och givande diskussioner.
Under flera år har det stått en svart
mycket välrenoverad Nimbus 1939 i
Pouls uterum, täckt av ett skynke som
jag gärna lyft på när jag varit på besök.
Nu behövde 36an en ordentlig genom-
gång och den fina 39an har fått komma
ut och köra. Tidigare under hösten pas-
serade den de danska besiktnings- och
registreringsmyndigheterna, utan prob-
lem, förstås.
Det är ett mycket elegant ekipage.
Nimbus typ C, liksom Kakelugnsrören
3